Hej!
Jag håller på att installera en Harvia M2 i en fristående bastustuga på tomten.

i instruktionen står att ma ska använda någon sorts fogmassa mellan skorsten och kamin. Har aldrig sett någon använda sådan i någon instruktionsvideo. Någon som vet? Kanske kan peta in lite tätningsgarn? Har inte lust att fästa något som skulle innebära att skorstenen sitter fast mot kaminen om jag en dag önskar byta..
 
Jag använde sådan när jag byggde min bastu. Tror iofs. att skorstenen drar ut röken ändå, men kändes lika bra att följa instruktionerna. Jag tror dock inte att det är några problem att dela rör och kamin åt. Så hårt sitter det nog inte.

Rökröret blir dock flera hundra grader, så att täta med garn eller en billigare fogmassa som inte tål hög värme är en dålig idé. Bättre då att inte täta alls om det känns relativt tätt ändå.
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
När jag byggde bastu förra hösten så använde jag ingen tätmassa eller liknande i skarvarna, när lokala sotaren sen utförde sin besiktning så var det helt tätt när dom använde sin rökpatron. Blev godkänt med plus i kanten.

Tror jag har 3,5 meter skorsten totalt, är en väldans drag genom skorsten och kamin trots att jag kör med bafflar i kaminen.

Tycker det var väldigt bra passform på sakerna, nästan så man kan säga att det var sugpassning.
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
Cheesen
D Davelino skrev:
Hej!
Jag håller på att installera en Harvia M2 i en fristående bastustuga på tomten.

i instruktionen står att ma ska använda någon sorts fogmassa mellan skorsten och kamin. Har aldrig sett någon använda sådan i någon instruktionsvideo. Någon som vet? Kanske kan peta in lite tätningsgarn? Har inte lust att fästa något som skulle innebära att skorstenen sitter fast mot kaminen om jag en dag önskar byta..
Det följde då med fogmassa till min skorsten (ej Harvia) som jag installerade i juni. Den blev som murbruk ungefär och jag tror inte att det är några problem att sära på den fogen om jag önskar göra det någon dag. Misstänker att fogen ska förhindra att det ryker in när man tänder upp och pipan är kall men det är ju högst marginellt med rök som kan hinna undslippa så länge röret bara är öppet.
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
Pannkitt heter fogmassan du kan använda. Det stelnar ovh är isärtagbart.
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
Tack vänligen för svar! Då tror jag att jag avstår och hoppas på att det funkar utan!
 
Kollade manualen som jag fick med till min whp1500 och där nämns det inget om nå pannkitt eller liknande
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kollade manualen som jag fick med till min whp1500 och där nämns det inget om nå pannkitt eller liknande
Det stämmer! Jag hittar det faktiskt inte nu heller i mina papper . Men jag är säker att jag har läst det. Fanns nog med i en äldre manual som jag läst på nätet. Kan ju vara att de ändrat rekommendationerna. Ska se om jag hittar den igen!

jag följer instruktionerna jag fick med. Dvs ingen fogmassa!
 
Måste också fråga, taket är oisolerat. Är det någon vits att använda stenull (fick med det till skorstenen) för att staga upp i hålet eller räcker det med stålkragen som fäster på innertaket? Mest så man får det så stabilt som möjligt! Förstår att man annars ska använda stenullen om man haft isolerat tak.
 
Cheesen
D Davelino skrev:
Måste också fråga, taket är oisolerat. Är det någon vits att använda stenull (fick med det till skorstenen) för att staga upp i hålet eller räcker det med stålkragen som fäster på innertaket? Mest så man får det så stabilt som möjligt! Förstår att man annars ska använda stenullen om man haft isolerat tak.
luft isolerar också men nog hade jag satt stenull i genomföringen. Det är ju av två anledningar. 1. Stadga och 2 isolering från röret som blir tämligen varmt.

Jag satte stenull i hela takstosen senast och så har det sett ut i 40 år innan också. Stenullen gör ju att det blir ett bättre klimat runt röret så man slipper en hel del kondens.
 
Cheesen Cheesen skrev:
luft isolerar också men nog hade jag satt stenull i genomföringen. Det är ju av två anledningar. 1. Stadga och 2 isolering från röret som blir tämligen varmt.

Jag satte stenull i hela takstosen senast och så har det sett ut i 40 år innan också. Stenullen gör ju att det blir ett bättre klimat runt röret så man slipper en hel del kondens.
låter rimligt! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.