Precis som det låter så har vi bestämt oss för att köpa en harv för grusgång.

Vill därför höra era kommentarer om vad som finns där ute?

Sätter den gärna på min ATV, men går även att använda vår åkgräsklippare Stiga rider.

Vill ni även ta en liten stund och kommentera om en harv (pinnar) eller dragharv är bäst.

Ser gärna att den inte kostar mycket mer än 7-8000 kr ex.moms.

Men självklart betalar jag gärna mer för kvalitet och bra omdöme.

Obs, att bygga en själv är inte aktuellt idagsläget
 
Cheesen
Brorsan köpte en begagnad siktduk när han hämtade grus... Perfekt att dra bakom hjulingen och grusgården blir då skitfin. vill minnas att det var några hundringar å nån bulle som vart slutnotan.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Brorsan köpte en begagnad siktduk när han hämtade grus... Perfekt att dra bakom hjulingen och grusgården blir då skitfin. vill minnas att det var några hundringar å nån bulle som vart slutnotan.
Intressant med billiga lösningar, fungerar det bra mot ogräs?
Förstår principen men precis som en dragharv så blir jag lite tveksam när de inte kommer ner på djupet :)
 
Cheesen
B bergquist skrev:
Intressant med billiga lösningar, fungerar det bra mot ogräs?
Förstår principen men precis som en dragharv så blir jag lite tveksam när de inte kommer ner på djupet :)
Ja nog verkar det funka mot ogräs. Knepet är väl just det att det som inte dragharven tar kommer ändå att sitta kvar oavsett vilket djup du plöjer på... Se bara på en åker som blir plöjd. Den är grön igen rätt snart för du får inte bort rötterna helt.

Grusgångar behöver salt för att hållas fina. Har förstått att det är det som är hemligheten hos proffsen.
 
Är det grus som i singel eller grus som i krossmassor?
Bild?
 
C
Vi har Kellfris gårdsharv:
https://www.kellfri.se/atv-redskap/.../gardsharv-atv-med-justerbart-chassi-och-drag

Finns nog inte så mycket annat att välja på i den prisklassen om du inte väljer harvmatta, etc. eller begagnat. Vill du betala mer för kvalitet får du betala minst 20-25.
Man skall ha klart för sig (och de gör ju inte heller någon hemlighet av) att det är en Kina-harv med allt vad det innebär. Den är snäppet rejälare än de Kina-prylar man köper på Jula och Biltema, men konstruktionen lämnar på olika sätt en hel del att önska. Framför allt är det ett jäkla skruvande om man vill ändra inställningarna och lyftfunktionen är på gränsen till helt värdelös.

"Vanliga" fjädrande harvpinnar gör enligt min mening i sammanhanget inget annat än att lämna snygga ränder i gruset. Underlaget är helt enkelt för hårt. Om du väljer något med pinnar, välj i så fall pinnar som pekar rakt nedåt och gärna som viker undan framåt så att du kan backa med harven, annars blir det svårmanövrerat om du inte bara har en stor plan utan skarpa hörn.

Om du är ute efter att riva upp ogräs gör den ett halvbra jobb. Jag har lite svårt att få den att gå tillräckligt djupt för att rå på allt ogräs. Den s.k. förharven gör i sig ett bra jobb, men tänderna är alldeles för korta så den plogar också en hög med grus och bös framför sig vilket gör den tungdragen (+ att man drar runt gruset så klart).
 
A Alexn72 skrev:
Är det grus som i singel eller grus som i krossmassor?
Bild?
A Alexn72 skrev:
Är det grus som i singel eller grus som i krossmassor?
Bild?
Vi har 8-16,.idag alldeles för lite, men fylls.på om några veckor
 
C cpalm skrev:
Vi har Kellfris gårdsharv:
[länk]

Finns nog inte så mycket annat att välja på i den prisklassen om du inte väljer harvmatta, etc. eller begagnat. Vill du betala mer för kvalitet får du betala minst 20-25.
Man skall ha klart för sig (och de gör ju inte heller någon hemlighet av) att det är en Kina-harv med allt vad det innebär. Den är snäppet rejälare än de Kina-prylar man köper på Jula och Biltema, men konstruktionen lämnar på olika sätt en hel del att önska. Framför allt är det ett jäkla skruvande om man vill ändra inställningarna och lyftfunktionen är på gränsen till helt värdelös.

"Vanliga" fjädrande harvpinnar gör enligt min mening i sammanhanget inget annat än att lämna snygga ränder i gruset. Underlaget är helt enkelt för hårt. Om du väljer något med pinnar, välj i så fall pinnar som pekar rakt nedåt och gärna som viker undan framåt så att du kan backa med harven, annars blir det svårmanövrerat om du inte bara har en stor plan utan skarpa hörn.

Om du är ute efter att riva upp ogräs gör den ett halvbra jobb. Jag har lite svårt att få den att gå tillräckligt djupt för att rå på allt ogräs. Den s.k. förharven gör i sig ett bra jobb, men tänderna är alldeles för korta så den plogar också en hög med grus och bös framför sig vilket gör den tungdragen (+ att man drar runt gruset så klart).

Tack för svar, vi har fått förslag på just en sådan du har samt en till, båda är billiga och om vi behöver så får vi betala mer men kan nöja mig med en halvbra om den bara gör sitt jobb.

Din:
https://www.kellfri.se/atv-redskap/.../gardsharv-atv-med-justerbart-chassi-och-drag


https://www.kellfri.se/atv-redskap/gronytor-tradgard-atv/harvar/kratta-atv
 
  • Gilla
Stefan_And
  • Laddar…
En till fråga, är Kellfri ok kvalitet eller rena skräpet, kan självklart tänka mig byta bultar, skruvar och liknande om det krävs för att göra det bättre
 
C
B bergquist skrev:
[länk]
Ja, den där krattan är kanske inte så dum. Kanske till och med går att backa hjälpligt med den. Den har dock inga hjul som styr skärdjupet och frågan är om det går att få till ett bra djup och samtidigt hindra att den går så djupt att den börjar ploga gruset framför sig. Vilket också kan hända om pinnarna sitter för tätt.

Om du väljer den ser jag fram mot en recension ;)
 
C
B bergquist skrev:
En till fråga, är Kellfri ok kvalitet eller rena skräpet, kan självklart tänka mig byta bultar, skruvar och liknande om det krävs för att göra det bättre
Det är som sagt Kina-kvalitet. Många skulle nog kalla det skräp, men det är inte värsta sortens skräp.
Men passform, rostskydd, konstruktion, material, finish osv. är inte det bästa.
Men ställer man det i relation till priset är det ändå helt okej tycker jag. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Jag hade precis som dig en tanke om att om man är händig så kan man ofta fixa många brister. Men då glömde jag bort att jag aldrig har tid att greja med sånt där. :rofl:
 
Hej mm möjligtvis att det blir ett test av den för det priset.

Ser ut att vara en vinchvajer som kan höja och sänka den och helgalvat chassi,.ska åka och kolla på en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.