Börjar komma upp i åren med stelare rygg som följd så har snickrat en pall i ask att sitta på när jag tvättar fötterna :cool:
Nån som har tips på ytbehandling för attha den i badrumsmiljö? Skulle helst ha matt klarlack men finns det någon för fuktigt utrymme? Lack för utomhus som jag hittat är blanka och/eller tonade i färg...
 
Du behöver nog hänga upp den på tork efter den blivit blöt, Ask är inte rötbeständigt.
 
nanowire nanowire skrev:
Du behöver nog hänga upp den på tork efter den blivit blöt, Ask är inte rötbeständigt.
Jo, det är jag med på. Men med rätt ytbehandling blir den mer motståndskraftig. Klarlack eller vax? Hittar inget vettigt själv tycker jag, då jag vill ha matt och behålla träets naturliga lyster.
 
M Mats57 skrev:
Jo, det är jag med på. Men med rätt ytbehandling blir den mer motståndskraftig. Klarlack eller vax? Hittar inget vettigt själv tycker jag, då jag vill ha matt och behålla träets naturliga lyster.
Sån behandling, som behåller det naturliga utseendet, kommer nog inte hjälpa speciellt mycket. Lack kommer nog mest hindra att den torkar och fånga vatten som kommer in under den i sprickor o dyl, flagna och se fult ut.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
Jag hade smörjt in den med hårdwaxolja. Du får nog gå in med inställningen att pallen inte håller supermånga år om den utsätts för hög fukt, men nog ska du kunna ha lite glädje av den i alla fall!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Skulle kört på olja, då suger inte trät upp fullt så mycket vatten och du har inte samma risk att stänga in fukt. Dessutom kan du blaska på mer olja utan att slipa. Sen bör du sätta plastfötter på benen, annars kommer ändträt suga upp vatten från golvet. Torkar den inte upp mellan varven kommer du snart få mögel i den
 
Om TS sitter näck på pallen är det nog trevligare om den är helt obehandlad. Pallfötterna kan dock behandlas på något sätt. Dock inte ask men IKEAs billigaste 2stegspall flyttas från min bastu till duschen regelmässigt och det har fungerat undet många år (men jag har golvvärme i badrummet).
 
yonna yonna skrev:
Om TS sitter näck på pallen är det nog trevligare om den är helt obehandlad.
Olja och vax ger en yta som är väldigt trevlig att röra vid. Jag skulle köra på kokt linolja (den lite finare kallpressade utan torkmedel) och bivax eller någon hårdvaxolja (clas o har en relativt billig som jag tycker funkar fint, är godkänd för leksaker och livsmedelskontakt).
 
Tack för bra tips! Körde med matt Ronseal hårdvaxolja och satte även på plastfötter för att skydda ändträt.
Pallen vart en hack på en japansk badstol. De görs vanligtvis i Hanoki men ask brev lika fint tycker jag, även om den kanske inte håller lika länge.
 
  • Träpall inspirerad av japansk badstol med hårdvaxolja och plastfötter, tillverkad av ask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.