K kedjehus1973 skrev:
Det är ganska svårt att ”räkna på det” eftersom priset är rörligt ju. Funderar på att prova ett tag och se hur det funkar, alternativt kolla upp fler vinteravtal. Att binda ett par månader kanske kan vara värt att prova. Ska se vad Fortum säger imorgon.
Tja, det krävs ju lite blippande i Excel, men svårt är det inte...
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Blir ju också knepigt

Att den del av landet som har överskott och exporterar pga att den inte kan skickas söderut, ska ha högre priser för att vi i söder får importera
Ja allt är väldigt knepigt. Men det parti i valet som kommer med en ok ”lösning” kommer få massor av extra röster. Blir en het potatis framåt.

Lite extra förvånad över att tex organisationen villaägarna är så tysta.
 
Johan1975z skrev:
Jag har sparat hela året får vintern. Jag har dubbelt så hög lön som min tjej men hon fattar inte vad spara betyder. Jag kommer köpa en kamin nu och elda som sjutton. Har oändligt med ved men det blir mycket jobb.
Men ja, jag är orolig. Ingen skriver vad de tänker göra index hör tråden vilket är tråkigt.
Jag vet inte om jag ska binda eller inte
Jag band på 184öre i 3 år för 12 dagar sedan (se3). Men funderar fortfarande på att utnyttja min 14 dagars ångerrätt och fortsätta med rörligt…

Hur högt kan snittpriset bli i vinter? Det pratas ju om toppar på 10+kr men vad kan snittpriset bli som värst. I vintras så var den dyraste månaden för mig december, då var snittpriset runt 190öre har jag för mig, vilket känns som att det kommer gå över med råge iår med tanke på att vi är där och nosar redan nu. Skulle det gå upp till ett snittpris på säg 500öre+ ett par månader så kommer ju hushåll att gå under på riktigt. Vet många i min närhet som bara tycker att det är tråkigt att sätta sig in i detta och mest rycker på axlarna åt det, sitter på rörligt avtal och tänker typ ”det löser sig”. Kommer staten åter igen att gå in med bidrag, eller låter dom hushåll som inte varit proaktiva gå under ekonomiskt?
 
I
J J1jet skrev:
Undrar också ifall folk tror att det kommer vara värt att binda i 2-3 år till 180-230kr kwh (se3). Eller tror de flesta att det kommer stabilisera sig något och återgå till ”normala” priser igen efter vintern? Eller är tiden med billig energi förbi ?
De är lite som med börsen, ingen vet, inte ens experterna, allt handlar om chansning anpassad för den egna ekonomin och den publika info som finns.

De experter jag hört tror sig veta att priserna kommer vara högre till vintern och att de kommer fortsätta att vara höga även efter detta, särskilt i Södra delen av Sverige. Men samtidigt har jag svårt att tro att staten som ändå haft en finger med i spelet när det gäller elpriserna i södra Sverige bara låter denna befolkning frysa ihjäl eller bli hårt belånade.

Personligen är jag inne på att binda 12 mån rörligt men när är en svår nöt att knäcka, men troligen snart. Vi har lite högre rörligt idag då kampanj året gått ut. Att binda till fastpris nu finns inte på min karta, der är redan för högt anser jag, det betyder dock fortfarande inte att det garanterat är en förlust affär, vad som helst kan hända.

Rörligt har generellt alltid varit det mest ekonomiska MEN i vissa fall kan man ha lyckats binda vid rätt tidpunkt och på så vis tjäna en del men generellt har det varit en förlustaffär. Vi har alltid kört rörligt huslån men vi band det i April-Maj på 4 år precis innan det stack iväg, det var en hel del tur men också en magkänsla. Att lägga om något till fast oavsett om det är ränta eller el handlar om att köpa sig en försäkring vilket kan vara skönt. Det fasta priset är noga framtaget av experter inom branschen baserat på att ge en vinst, att en icke expert som jag ska lyckas knäcka det blir därmed mer slump än skicklighet.


Man får räkna på de siffror man har, försöka få en känsla för läget och sen avgöra om det är fast eller rörligt som gäller för just dig.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Kan tycka att våra folkvalda behöver kommunicera att situationen är exceptionell och förmå oss att binda. Annars riskerar man priser vi inte kommer kunna betala. Ett slags undantagstillstånd.

Detta med elen idag är ju värre än pandemin eftersom fler drabbas. (Tolka mig rätt).
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Personligen är jag inne på att binda 12 mån rörligt
Hur menar du här?
 
M m@nge skrev:
Kan tycka att våra folkvalda behöver kommunicera att situationen är exceptionell och förmå oss att binda. Annars riskerar man priser vi inte kommer kunna betala. Ett slags undantagstillstånd.

Detta med elen idag är ju värre än pandemin eftersom fler drabbas. (Tolka mig rätt).
Ja, eller överreagerar vi ? Det pratas relativt lite om det iaf i min närhet och av media. Det får ju en annan att känna sig som lite av en galning/domedagsprofet ifall ni förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Angående frågan om bundet elpris eller inte, skulle jag säga att inget elbolag är intresserat av att binda till priser som de tror är en förlustaffär för dem. Räknar de bort sig, gör de en förlust. Är de stora, klarar de den. Är de små, kan de gå omkull. Det innebär självklart att bundna elavtal är en förlustaffär för kunden. Som kund får man se det som en försäkring mot kostnader man inte klarar av. Det kan i så fall också vara idé att läsa bolagets årsredovisning, för att se om det är finansiellt stabilt.

/Fumble
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I
K kedjehus1973 skrev:
Hur menar du här?
Vi kör alltid rörligt och vi byter elleverantör var 12e månad då vi hoppa på en ny kampanj. Det befintliga tenderar att dra i väg rejält i pris när kampanjen går ut och har aldrig lyckats förhandla ner det just för att det varit ett tillfälligt (12 mån) kampanjpris.

Vårt gick egentligen ut i april-maj men redan då var priserna ganska höga. Vi hoppades att någon form av lösning skulle presenteras men så har det inte blivit.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Ja, eller överreagerar vi ? Det pratas relativt lite om det iaf i min närhet och av media. Det får ju en annan att känna sig som lite av en galning/domedagsprofet ifall ni förstår vad jag menar.
Vi har inflation på 8 procent (och resten av Europa, samt Kina börjar kaosa, även usa, men de är bäst rustade.)

Bopriser faller 10% på1 Månad (vilket innebär att människor Dels inte kan belåna sina hus mer, dels inte kan Separera, haha)

Europa står inför en recession av sällan skådat slag, av olika anledningar.

Och energin europa nu litar på är sol, vind och diktator gas.

Så det korta svaret är, nej, inga överdrifter alls
Sen hoppas jag att det inte blir allt för jävligt, men förbereder mig ekonomiskt så gott jag kan.

Men det får nog dras ner på Instagram imponerandet för en del, vilket är det svåraste, att säga "nej, jag/vi har inte råd", om man inte är trygg i sig själv
 
Är det inte lättare att separera om bostäder blir billigare?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det inte lättare att separera om bostäder blir billigare?
Beror ju på hur stora skulder de tidigare älskande får dela på?
Eller om hela deras insats är bortblåst
 
Två bostäder är väl knappast billigare än en oavsett?
 
D Daniel 109 skrev:
Två bostäder är väl knappast billigare än en oavsett?
Korrekt

Och därför kommer folk separera mindre, för de har inte råd.
 
Jag har svårt att göra så mycket för att förbereda mig. Radhus med LLVP och elradiatorer, dåligt tak för solceller och inte populärt/tillåtet att elda i kamin. Jag funderade på om det är en rimlig idé att köpa en oisolerad ackumulatortank på typ 500 L, ställa den i källaren, värma när det är som allra billigast och sen bara låta den stå och svalna. Säg att det blir 6 h * 4 kW där man mer eller mindre bara betalar överföringsavgiften. Kanske blir lite knas med temperaturregleringen, men kostar typ 5-10 tusen så sugen på att testa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.