A
J J1jet skrev:
Undrar också ifall folk tror att det kommer vara värt att binda i 2-3 år till 180-230kr kwh (se3). Eller tror de flesta att det kommer stabilisera sig något och återgå till ”normala” priser igen efter vintern? Eller är tiden med billig energi förbi ?
ännu mer intressant att veta om elen står på dig, kan du säga till bolaget i vår att du ska flytta till dina föräldrar och din sambo skriver sig på ett rörligt elavtal.
 
J J1jet skrev:
Undrar också ifall folk tror att det kommer vara värt att binda i 2-3 år till 180-230kr kwh (se3). Eller tror de flesta att det kommer stabilisera sig något och återgå till ”normala” priser igen efter vintern? Eller är tiden med billig energi förbi ?
Ställ dig frågan "Vad kan hända framåt i närtid som sänker ditt elpris, och vad kan hända som höjer det?"
Ställ dem mot varandra, fundera på egna förutsättningar, och ta sen ett beslut
 
A
J J1jet skrev:
Undrar också ifall folk tror att det kommer vara värt att binda i 2-3 år till 180-230kr kwh (se3). Eller tror de flesta att det kommer stabilisera sig något och återgå till ”normala” priser igen efter vintern? Eller är tiden med billig energi förbi ?
folk säger att rörligt är billigast i längden. Jag tror inte på det.
under vintern förbrukar man som mest och det är då man vill ha det billigt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Ställ dig frågan "Vad kan hända framåt i närtid som sänker ditt elpris, och vad kan hända som höjer det?"
Ställ dem mot varandra, fundera på egna förutsättningar, och ta sen ett beslut
Tro mig, har gjort det många gånger de senaste veckorna, men är intresserad av hur ni andra tänker. Jag tror att binda nu till de priser som erbjuds för att binda i 3 år kommer säkert att vara lönsamt i ett år eller liknande, sen tror(hoppas jag) att det stabiliserar sig. De sista 2 bundna åren tror jag att det är stor risk att man betalar ett överpris på elen. Eller så är dessa priser det nya normala? Svårt att veta. Vad tror du ?
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
J J1jet skrev:
Tro mig, har gjort det många gånger de senaste veckorna. Jag tror att binda nu till de priser som erbjuds för att binda i 3 år kommer säkert att vara lönsamt i ett år eller liknande, sen tror(hoppas jag) att det stabiliserar sig. De sista 2 bundna åren tror jag att det är stor risk att man betalar ett överpris på elen. Eller så är dessa priser det nya normala? Svårt att veta. Vad tror du ?
Finns ju i min uppfattning ingenting som visar på att El kommer att kosta mindre än idag, iallafall inte om man bor i se3 se4
 
B Borgen2021 skrev:
Ställ dig frågan "Vad kan hända framåt i närtid som sänker ditt elpris, och vad kan hända som höjer det?"
Ställ dem mot varandra, fundera på egna förutsättningar, och ta sen ett beslut
Världens dummaste fråga. Vad förhindrar en från att binda och skriva över avtalet på sin sambo/delägare av huset ifall priset sjunker kraftigt? Om man flyttar eller säger upp hela elnätsavtalet behöver man ju inte betala något. Får man inte göra det om man bundit? Eller är det olagligt? Bara..undrar.. vi kör tibber. Vi kommer inte binda. Bara genuint intresserad.
 
A
B Borgen2021 skrev:
Finns ju i min uppfattning ingenting som visar på att El kommer att kosta mindre än idag, iallafall inte om man bor i se3 se4
Om inte tyskarna slickar Putins röv imorgon och får fram ett fredsavtal, och lägger ner sanktionerna. Med lite hjälp från Macron är det inte omöjligt. Jag vet inte.. men vad som helst kan hända nu känns det som
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Om inte tyskarna slickar Putins röv imorgon och får fram ett fredsavtal, och lägger ner sanktionerna. Med lite hjälp från Macron är det inte omöjligt. Jag vet inte.. men vad som helst kan hända nu känns det som
Hur mycket kan du betala för el i månaden?
Utgå från ett värsta scenario. Inte vad du "vill" utan vad du verkligen kan, utefter det agera.

Har en granne, äldre, som bor i hus på 180kvm
De hade 17 grader inne i vintras för att klara sig.
Då säger en del "så vill man inte leva".
Nä, men nu var han tvungen för att klara räkningarna.
Handlar inte om vad man vill, utan måste
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
A
B Borgen2021 skrev:
Hur mycket kan du betala för el i månaden?
Utgå från ett värsta scenario. Inte vad du "vill" utan vad du verkligen kan, utefter det agera.

Har en granne, äldre, som bor i hus på 180kvm
De hade 17 grader inne i vintras för att klara sig.
Då säger en del "så vill man inte leva".
Nä, men nu var han tvungen för att klara räkningarna.
Handlar inte om vad man vill, utan måste
Jag har sparat hela året får vintern. Jag har dubbelt så hög lön som min tjej men hon fattar inte vad spara betyder. Jag kommer köpa en kamin nu och elda som sjutton. Har oändligt med ved men det blir mycket jobb.
Men ja, jag är orolig. Ingen skriver vad de tänker göra index hör tråden vilket är tråkigt.
Jag vet inte om jag ska binda eller inte
 
A
Johan1975z skrev:
Om inte tyskarna slickar Putins röv imorgon och får fram ett fredsavtal, och lägger ner sanktionerna. Med lite hjälp från Macron är det inte omöjligt. Jag vet inte.. men vad som helst kan hända nu känns det som
Svarar på mitt egna inlägg..
Om det går åt helvete i vinter så får vi njuta av att tyskjävlarna får det värst. De har startat två världskrig och därefter allierat sig med ryssen.
Tack Merkel (och sossar+mp)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Svarar på mitt egna inlägg..
Om det går åt helvete i vinter så får vi njuta av att tyskjävlarna får det värst. De har startat två världskrig och därefter allierat sig med ryssen.
Tack Merkel (och sossar+mp)
Ingen kan ju säga exakt, för mycket är ju hypoteser.

Jag har energieffektiviserat så mycket jag kan
Kör spotpris
Har solceller med rejält överskott
Har kamin och 6kbm ved
Mer än så kan jag inte göra
 
  • Älska
  • Wow
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A
Är det någon som vet nått om södra trygg?
Man måste vara medlem eller känna någon. Med andra ord kan alla teckna upp sig..
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, är du ensam, och har möjlighet att flytta stora förbrukare (uppvärmning, varmvatten (dvs dusch) och tvätt/disk) till billig tid går det säkert att spara lite pengar på ett timpris..

Enklast är ju att helt enkelt räkna på det...
Det är ganska svårt att ”räkna på det” eftersom priset är rörligt ju. Funderar på att prova ett tag och se hur det funkar, alternativt kolla upp fler vinteravtal. Att binda ett par månader kanske kan vara värt att prova. Ska se vad Fortum säger imorgon.
 
B Borgen2021 skrev:
Finns ju i min uppfattning ingenting som visar på att El kommer att kosta mindre än idag, iallafall inte om man bor i se3 se4
Jag tror tvärtom. Alltså att områdena kommer slås ihop och därmed kommer priset utjämnas. Har inga egentliga belägg, bara en känsla.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Jag tror tvärtom. Alltså att områdena kommer slås ihop och därmed kommer priset utjämnas. Har inga egentliga belägg, bara en känsla.
Blir ju också knepigt

Att den del av landet som har överskott och exporterar pga att den inte kan skickas söderut, ska ha högre priser för att vi i söder får importera
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.