A
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Har nu i slutet av augusti bott i vårt nya hus i 1 år så nu kan man väl se vad årsförbrukning landar på. Ser ut att bli ca:a 21000 kWh. Småbarnsfamilj.

70-tals souterränghus på 161kvm, dåliga gamla fönster, gammal Thermia Luft/vatten från 2006, 2 eldstäder (dock på samma kanal) och en ny luft/luft i källaren sen i höstas..

När vi flyttade in så band jag på 1år till 58öre /kWh bara för att ha något. Synd att det köper ut nu och att jag inte tagit tag i detta tidigare.

Nu har jag valt rörligt hos Eon då jag inte vill binda mig till sjuka priser i flera år då jag tror på en nedgång framöver. Rörligt och förbrukning på 3200kwh i december blir kul Lär sluta pendla 11 mil om dagen och börja jobba på hemmaplan för att ha möjligheten att elda
Men hur kan du komma upp i 3200.
Sänk värmen och elda lite mer?

jag kan binda till 188 öre i se3 på tre år. Funderar på det. Tänker att jag till våren kan skriva mig på en annan adress och min flickvän tecknar rörligt. Men vet inte om det funkar..
 
Johan1975z skrev:
Men hur kan du komma upp i 3200.
Sänk värmen och elda lite mer?

jag kan binda till 188 öre i se3 på tre år. Funderar på det. Tänker att jag till våren kan skriva mig på en annan adress och min flickvän tecknar rörligt. Men vet inte om det funkar..
Kan bero till stor del på att Thermiapumpen strulade en hel del med växelventilen, så den hade problem med varmvattnet som uteblev, gick väl ut på värmesidan istället. Så elpatronerna gick in för fullt stup i ett. Bytt växelventil men verkar vara något mer fel Annars körs thermia på 20c rumstemp och luft/luft pumpen går på timer på 20c så inte några höga temperaturer.

Eldade så ofta vi kunde i kaminen uppe då den värmer hela planet. Törs inte elda i båda kaminerna samtidigt då dom är kopplade på samma kanal i murstocken

Men har väldigt hög förbrukning nu med så något är galet ! Lägsta i sommar är strax under 1000kwh.

vet inte heller om det fungerar att göra så?
 
D
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Kan bero till stor del på att Thermiapumpen strulade en hel del med växelventilen, så den hade problem med varmvattnet som uteblev, gick väl ut på värmesidan istället. Så elpatronerna gick in för fullt stup i ett. Bytt växelventil men verkar vara något mer fel Annars körs thermia på 20c rumstemp och luft/luft pumpen går på timer på 20c så inte några höga temperaturer.

Eldade så ofta vi kunde i kaminen uppe då den värmer hela planet. Törs inte elda i båda kaminerna samtidigt då dom är kopplade på samma kanal i murstocken

Men har väldigt hög förbrukning nu med så något är galet ! Lägsta i sommar är strax under 1000kwh.

vet inte heller om det fungerar att göra så?
Där ligger jag också, om du menar per månad. Du får mäta, antingen på de brukare som du misstänker eller på hela anläggningen, enklast är väl att bryta säkringar och se vad som ligger och drar, har du mycket äldre vitvaror (kyl/frys) så är det en lågoddsare.
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Har nu i slutet av augusti bott i vårt nya hus i 1 år så nu kan man väl se vad årsförbrukning landar på. Ser ut att bli ca:a 21000 kWh. Småbarnsfamilj.

70-tals souterränghus på 161kvm, dåliga gamla fönster, gammal Thermia Luft/vatten från 2006, 2 eldstäder (dock på samma kanal) och en ny luft/luft i källaren sen i höstas..

När vi flyttade in så band jag på 1år till 58öre /kWh bara för att ha något. Synd att det köper ut nu och att jag inte tagit tag i detta tidigare.

Nu har jag valt rörligt hos Eon då jag inte vill binda mig till sjuka priser i flera år då jag tror på en nedgång framöver. Rörligt och förbrukning på 3200kwh i december blir kul Lär sluta pendla 11 mil om dagen och börja jobba på hemmaplan för att ha möjligheten att elda
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Har nu i slutet av augusti bott i vårt nya hus i 1 år så nu kan man väl se vad årsförbrukning landar på. Ser ut att bli ca:a 21000 kWh. Småbarnsfamilj.

70-tals souterränghus på 161kvm, dåliga gamla fönster, gammal Thermia Luft/vatten från 2006, 2 eldstäder (dock på samma kanal) och en ny luft/luft i källaren sen i höstas..

När vi flyttade in så band jag på 1år till 58öre /kWh bara för att ha något. Synd att det köper ut nu och att jag inte tagit tag i detta tidigare.

Nu har jag valt rörligt hos Eon då jag inte vill binda mig till sjuka priser i flera år då jag tror på en nedgång framöver. Rörligt och förbrukning på 3200kwh i december blir kul Lär sluta pendla 11 mil om dagen och börja jobba på hemmaplan för att ha möjligheten att elda
när jag läser sådana här inlägg så blir man ledsen för andras skull. Har valt att själv sluta gnälla nu på elkostnad för min egen familj. Vi bor i ett hus i södra Skåne på landet. 85 kvm och värmer med 2 st luftvärmepumpar. Med hushållsel och värme ligger vi på ca 12000 kWh/år. Gick och köpte en ny varmvattenberedare för att byta ut elpannan från -92 som värmer vattnet för att få ner kostnaderna lite till. I vintras hade vi ca 23 grader inomhus, 23,5 i golvet på 10 kvm stort badrum, men min fru tycker vi ska sänka ner till 20 och släcka alla lampor när vi ej är hemma samt när vi ska sova, allt för att spara! Bundit el från november-feb på 326 öre. Så hoppas på att köra rörligt fram till våren / sommaren 2023 på lägre fastprisavtal avtal.
 
  • Älska
Gnomeboy
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
[länk]

:(
Kommer den dagen kommer jag åka ner till Skåne eller var nu kabel till Tyskland ligger och hugga av den..
 
IdaBo IdaBo skrev:
[länk]

:(
Rysk påverkanskampanj
Finns ingen chans.
 
I Ironside skrev:
Vad jag syftar till är att investmentbolag köper vindkraftverk i Sverige och lämnar dem när de blir dags att skrota, därmed blir det markägaren som åker på den kostsamma saneringen och återställningen av miljön. Vad som gäller för fabriker vet jag inte men vanligtvis ligger de kvar längre?



Onödigt respektlös kommentar som du dessutom lyckades få en like på, bra jobbat! Men nej, jag är ingen expert. Du anser dig insatt så varför inte förklara för oss?

Jag gick helt på videon som jag postade tidigare. Efter en snabb sökning finner jag detta :

[länk]
[länk]

De framstår som speciellt svåra att återvinna? Men ja, större delen av vindkraftverket får att återvinna iallafall.
Det går naturligtvis att vara särskilt orolig för att svenska markägare ska bli ståendes med uttjänta vindkraftverk på sin mark, efter att de utländska ägarna tagit pengarna och stuckit. Äger du själv mark där det står vindkraftverk, eller gör någon i din bekantskapskrets det?

Vad gäller deponi av avfall är det endast tillåtet att deponera sådant avfall som inte går att återanvända, behandla biologiskt (rötning eller kompostering), energiåtervinna (bränna på svenska) eller materialåtervinna. Kvar blir alltså vissa slags glas, restprodukter från industrin (t ex gjuterisand), betongmaterial, förorenade jordar som inte går att behandla, samt svårseparerade blandmaterial som t ex rotorbladen från vindkraftverk. Det är liksom inget konstigt.
Skulle man få för sig att riva Suorvadammen, en annan stor elproducerande anläggning, skulle det också bli astronomiska mängder material på deponi.

Vad gäller Vattenfall och deras s k förbud, är det inte ett regelrätt förbud i den meningen, utan mer en ändring av intern praxis. 'Ändring av intern praxis' låter inte lika klatschigt dock.
 
Har en årsförbrukning på ca 8-9000 kWh, vilket kanske inte är supermycket, men ändå en del på ensam inkomst. Har nu rörligt/månad och funderar på att byta till rörligt timpris (har inget emot att ändra vissa vanor så det tar inte emot). Har även kollat på "vintersäkring", men det tar Vattenfall 311 öre/kWh för, så det går bort. Ska kolla med Fortums liknande trygghetspaket imorgon. Fördelen där verkar vara att man bara binder sig 2 månader i taget. Men vad tror ni, är timpris ett bra alternativ inför vintern...?
Elområde 3 ska tilläggas.
 
K kedjehus1973 skrev:
Har en årsförbrukning på ca 8-9000 kWh, vilket kanske inte är supermycket, men ändå en del på ensam inkomst. Har nu rörligt/månad och funderar på att byta till rörligt timpris (har inget emot att ändra vissa vanor så det tar inte emot). Har även kollat på "vintersäkring", men det tar Vattenfall 311 öre/kWh för, så det går bort. Ska kolla med Fortums liknande trygghetspaket imorgon. Fördelen där verkar vara att man bara binder sig 2 månader i taget. Men vad tror ni, är timpris ett bra alternativ inför vintern...?
Elområde 3 ska tilläggas.
Vad har du för uppvärmning?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad har du för uppvärmning?
Direktverkande el, har luftvärmepump som värmer upp hela huset.
 
K kedjehus1973 skrev:
Direktverkande el, har luftvärmepump som värmer upp hela huset.
Tja, är du ensam, och har möjlighet att flytta stora förbrukare (uppvärmning, varmvatten (dvs dusch) och tvätt/disk) till billig tid går det säkert att spara lite pengar på ett timpris..

Enklast är ju att helt enkelt räkna på det...
 
D djac skrev:
Där ligger jag också, om du menar per månad. Du får mäta, antingen på de brukare som du misstänker eller på hela anläggningen, enklast är väl att bryta säkringar och se vad som ligger och drar, har du mycket äldre vitvaror (kyl/frys) så är det en lågoddsare.
Jag menar per Månad.

Har inget jag misstänker, bara spisen som är gammal, kyl/frys och tvättmaskin osv är helt nytt. Har ett smart hem så styr belysning osv via Home Assistant på en raspberry Pi. Har väl en hel del stora tv apparater som är igång tack vare barnen men försöker få dom att förstå att man kan stänga av dom också Återkommer nog till att Thermian återigen är boven. Något fel som jag som är röris inte blir klok på, visserligen aldrig jobbat mycket med värmepumpar tyvärr.
 
A
Jag har kommer köpa en modern kamin (Aduro 9 från Bauhaus) som ser bättre ut på specen än märkeskaminerna som säljs hos alla kaminsäljare. Har gratis ved.
Kommer elda som fan i vinter och sänka värmen på mina två nya luftvärmepumpar. Har även FTX. Är intresserad att veta om folk kommer binda nu eller inte.
 
Johan1975z skrev:
Jag har kommer köpa en modern kamin (Aduro 9 från Bauhaus) som ser bättre ut på specen än märkeskaminerna som säljs hos alla kaminsäljare. Har gratis ved.
Kommer elda som fan i vinter och sänka värmen på mina två nya luftvärmepumpar. Har även FTX. Är intresserad att veta om folk kommer binda nu eller inte.
Undrar också ifall folk tror att det kommer vara värt att binda i 2-3 år till 180-230kr kwh (se3). Eller tror de flesta att det kommer stabilisera sig något och återgå till ”normala” priser igen efter vintern? Eller är tiden med billig energi förbi ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.