B Borgen2021 skrev:
Finns ju inget bolag som kunnat räkna in de skiftningar som sker nu

Snittet i se4 på helåret är ca 170 öre inkl skatt och avgifter.

Har man då ett bundet pris på låt säga 40 öre, är det väl ganska givet att bolaget blöder pengar.

Och nej, naturligtvis ändras inte avtalet utifrån att det blivit dyrare, man sätter ju bolaget i konkurs istället.
Just det har väl hänt i Storbritannien om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V videopac skrev:
Just det har väl hänt i Storbritannien om jag inte missminner mig.
De fick dessutom panikköpa El från Belgien för att nätet inte skulle kollapsa för nån vecka sen.
Men här hemma pratar media om lite andra saker
 
Nej, snarare för att inte tvingas till bortkopplingar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, snarare för att inte tvingas till bortkopplingar.
Vilket ju är samma sak, då bortkopplingar ju sker för att spänningen i nätet inte ska balla ur, som du säkert vet
 
Nej. Det är inte samma sak.
Dessutom är det inte spänningen som går ner vid överlast, utan frekvensen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det är inte samma sak.
Dessutom är det inte spänningen som går ner vid överlast, utan frekvensen.
Där ser man, oavsett är funktionen inte optimal
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det är inte samma sak.
Dessutom är det inte spänningen som går ner vid överlast, utan frekvensen.
Och? Problemet var för mkt last ifh till tillgänglig inmatning på nätet. Belgien och Norge fick stötta alla deras AC-anläggningar.
 
K karlmb skrev:
Och? Problemet var för mkt last ifh till tillgänglig inmatning på nätet. Belgien och Norge fick stötta alla deras AC-anläggningar.
Närkollaps eller blackout som det av någon anledning benämns här är något mycket allvarligare än bortkoppling av vissa abonnenter. Det är två händelser som inte är i närheten av varandra i allvarlighetsgrad.
 
D Daniel 109 skrev:
Närkollaps eller blackout som det av någon anledning benämns här är något mycket allvarligare än bortkoppling av vissa abonnenter. Det är två händelser som inte är i närheten av varandra i allvarlighetsgrad.
Varför kopplas abbonenter bort?
 
Om förbrukningen överstiger produktionen behöver abonnenter kopplad bort
 
B Borgen2021 skrev:
Varför kopplas abbonenter bort?
Nu har det inte hänt i det här fallet. Om det någonsin gjorts i England vet jag inte. Det har inte hänt så Sverige än så länge.

Men man har planer för att göra det i syfte att undvika en nätkollaps i händelse av effektunderskott.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har det inte hänt i det här fallet. Om det någonsin gjorts i England vet jag inte. Det har inte hänt så Sverige än så länge.

Men man har planer för att göra det i syfte att undvika en nätkollaps i händelse av effektunderskott.
Om vi bortser från felaktig terminologi, vad är skillnaden mot vad jag skrev ovan?
 
B Borgen2021 skrev:
Om vi bortser från felaktig terminologi, vad är skillnaden mot vad jag skrev ovan?
Skillnaden är att några få abonnenter kollas bort tillfälligt i stället för att hela elnätet kollapsar. Om nätet kollapsar kan det ta dagar innan normal drift är återställd. Att vissa abonnenter får tillfälliga elavbrottt är väldigt mycket lindrigare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att några få abonnenter kollas bort tillfälligt i stället för att hela elnätet kollapsar. Om nätet kollapsar kan det ta dagar innan normal drift är återställd. Att vissa abonnenter får tillfälliga elavbrottt är väldigt mycket lindrigare.
Nu pratar vi runt kärnan, men du får den,
, haha
 
Vad pratar du om då?
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.