Hej
är ny här å jag undrar om nån har någon erfarenhet av fiskarheden villan???:confused:.
Jag å killen har fastnat för deras "Lommen". ...Tänkte höra om nån i närheten (bor i Linköping) har byggt det eller liknade som man skulle kunna titta på eller höra om hur det har varit å bygga det.

/ Jennie
 
Vi har bekanta som byggde med dem (nära Linköping) och det jag vet är att kalkylen höll mycket dåligt eftersom det var helt omöjligt att få tag på hantverkare till den kostnad som de hade uppskattat. När de ifrågasatte detta blev svaret från FH "Det kan man i Dalarna!". Det kändes oseriöst tycker jag. De bygger ju en hel del här och i många andra delar av landet, så bättre koll på det lokala prisläget tycker jag att man kan kräva.
 
Det låter ju lite oseriöst.... De måste ju ha lite koll på att det e lite olika prislägen här i landet kan man tycka... men annars, blev de nöjda med sitt hus ???? Vilken modell va det? va det lommen???... du tror inte du kunna höra med dina kompisar om man skulle kunna komma å titta??? eller få några bilder mailade...

Tack på för hand
 
Var uppmärksam då du jämför FH med andra leverantörer.
FH är inte så förmånliga som man först tror.

// Snäckan
 
Men man kan ju beställa olika alternativ av tjänster av FH.
Om man bestämmer sig för att ta hjälp av lokala hantverkare istället för att beställa det av FH så kan det väl knappast vara rätt att i efterhand skylla det högre totalpriset på FH eller?
Har själv endast beställt stomtesning av FH och använder mig av lokala företag för resterande aktiviteter till ett högre pris ,men det är mitt eget val.

MVH/Frogg
 
Bara genom att jämföra stommen och dess kvalitet - så finns det andra firmor som erbjuder högre kvalitet till lägre pris.

Att jämföra prise på de olika entreprenaderna är väldigt svårt då priserna skiljer sig beroende på var i landet man bor.

Det är viktigt att redan i sin förfrågan vara tydlig med vad man vill köpa och vad man vill göra själv.

När det gäller stommen - så är det viktigt att specificera så mycket som möjligt i sin förfrågan - annars är det omöjligt att jämföra priser. TEX så ska man vara tydlig med vilket typ av innertak man vill ha, vilken typ av trappa, vilka typ av innerdörrar, fönsterbrädor, OSB skivor i huset, typ av ytterdörr, mm. Gör man inte det så kan just dessa saker bli väldigt höga tilläggskostnader.

// Snäckan
 
Vore intressant att veta vilka firmor som är billigare än FH och som har högre kvalité än de har.

MVH/ ANLEK
 
Jag håller med dig Snäckan!
Visst finns det mycket pengar/kvalité att spara/tjäna på att fråga runt och jämföra ,men jag tycker att det är en annan fråga ....

MVH/Frogg
 
Fiskarhedenvillan är i mycket ett prisvärt alternativ. Men se upp vilken säljare du får. Varje säljare driver egna bolag, dvs säljer på uppdrag äåt Team Fiskarheden. När man ringer blir man bara uppkopplad till en säljare, som inte upplyser att arbetera endast på provision åt F-H. Jag har tyvärr fått en säljare som inte är på samma planhalva som sin kund. Det tar ett tag innan man kommer på det. Begär referenser av ett flertal kunder och dra er inte för att byta säljare om ni inte gillar denne(dock innan ni skriver på).
 
Vi är på g att bygga fiskarheden, och tycker att det är ett väldigt prisvärt hus!
Nr.1 det byggs i lösvirke! Det känns som att det är tryggare med platsbyggt istället för ett fabriksbyggt som sedan ska pusslas ihop på plats.
Nr.2 Det ÄR hög standard, panel i tak, allmogelister, alla innerväggar isolerade mm.

Har hållt på i månader efter offerter från olika husleverantörer, och ingen av övriga till samma pris har samma standard som fiskarheden.
 
Vi har haft en hel del kontakt med Fiskarheden och dom är inte alls så billiga som dom verkar från början.
Dom har relativt LÅG utgångs standard (med bland annat dåligt isolerade ytterväggar och en dålig värmepump, el-radiatorer på övreplan om man har sån och plastmattor i våtrum,) och dyra tillval. Priset man får på första offerten stiger snabbt.
 
Det kanske är bättre att inte ta NF m Fiskarheden, vi tänker bygga "Doppingen" och tar då åtagande 1&3, dvs. stomresning samt utvändig komplettering (spikad panel). Min sambo är elektriker och väldigt händig i övrigt oxå :) Så vi fixar invändigt själva!
Vi har räknat med ca. 1.9milj, för ALLT! Tomt (köper billigt av mina föräldrar), tillsånd, hus + suoterängdel med garage i!
Men tillval kostar extra, vi tänker troligtvis ta deras standard och köpa rostfria vitvaror på egen hand :)
 
Vi har börjat med kontakten hos återförsäljaren som sitter i Skellefteå, har också tänkt ta rostfritt i köket men ska höra efter med honom först vad mellanskillnaden blir om vi byter vitvarorna mot rostfritt. Håller hur som helst på med ritningarna till Domherren och fick väl inte till det som vi ville efter första gången men nu efter telefonsamtal med honom hoppas vi att det ska funka bättre när vi får tillbaka ritningarna. Sicket pussel det är med allt vad det innebär att vara byggherre, är inte bara att få en nyckel i handen direkt :-D
 
Har för mig att det kostar ca. 20.000 att uppgradera till rostfritt, känns lite surt när man kan köpa ett komplett paket m. inbyggnadsugn, häll och K&F på elgiganten för samma peng. Vi funderar iaf på att köpa d på typ elgiganten, spara frysen (alltid skönt m extra frysutrymme) och sätta ut resten på "Blocket"!
Hur har ni tänkt att göra, ska ni göra mkt själva el vill ni ha "nyckelfärdigt"?
 
Vi är inne på mera "nyckelfärdigt", sitter och funderar på hur vi ska lösa det med badrummet eftersom vi har tänkt ta ut en takstol och rymma en bastu därinne. Har inte kommit fram till vilken storlek vi kan ha på bastun och hur vi ska lägga upp planeringen där inne, får klura ett tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.