Har nordiska trähus byggt 1973 vardagsrum 3fönster en altandörr är detta bärande konstruktion har övervåning ser ut som ramar går ned o upp med fönster tycker det ser klent ut för att vara bärande skall byta nya fönster
 
  • Träkonstruktion och fönsterramar i ett hus från 1973, med utsikt över en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frefor67 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Reglar i väggarna behöver inte vara så kraftiga bara för att de är bärande. Det går alltså inte att säga bara utifrån din bild. Normalt är ytterväggar bärande så jag föreslår att du kontaktar en byggkonstruktör för att utreda om det är bärande och hur du då behöver göra för att kunna byta fönster.

Ändringar av bärande konstruktioner brukar kräva en godkänd bygganmälan innan man börjar och förändring av fasader kan kräva ett bygglov.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Om du ”bara” ska byta fönster så va spelar d för roll om den e bärande eller inte:thinking:

säg istället va du vill göra så får du nog lite mer hjälp

Bilderna säger ingenting som föregående ovan
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Om du ”bara” ska byta fönster så va spelar d för roll om den e bärande eller inte:thinking:

säg istället va du vill göra så får du nog lite mer hjälp

Bilderna säger ingenting som föregående ovan
Har en granne som är byggkonsult som har nu tittat på detta samt ritningarna säger att det är bärande konstruktion tydligen så gjorde man så på 70-talshus så nu får man beställa mottanpassade fönster i gamla fönsterramar eller sätta dit extrabalk som förstärker så jag kan använda fönstren som jag köpt nu tråkigt men sant
 
Hus tomte
T Tjock skrev:
Har en granne som är byggkonsult som har nu tittat på detta samt ritningarna säger att det är bärande konstruktion tydligen så gjorde man så på 70-talshus så nu får man beställa mottanpassade fönster i gamla fönsterramar eller sätta dit extrabalk som förstärker så jag kan använda fönstren som jag köpt nu tråkigt men sant
som ja sa du ska ju ”bara” byta fönster.

så förstår egentligen fortfarande inte va du vill
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
som ja sa du ska ju ”bara” byta fönster.

så förstår egentligen fortfarande inte va du vill
Fönster karmarna går från golv till tak där med bärande del av konstruktion så inte taket ger sig
 
T Tjock skrev:
Fönster karmarna går från golv till tak där med bärande del av konstruktion så inte taket ger sig
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
som ja sa du ska ju ”bara” byta fönster.

så förstår egentligen fortfarande inte va du vill
 
Jag har varit med om detta förr med fönster som bärande konstruktion.
Där vi har bytt fönster så har vi gjort precis som dom gamla som satt där.
Vi stämpade upp innanför, tog ut alla gamla fönster och klossade karmarna uppe och nere till rätt höjd.
Sen släppa ner stämpen.
Tror inte nyare karmar är mycket klenare än dom gamla.
 
Vi hade en liknande lösning med fasta fönster med glaset direkt mot den bärande stolpen. (Jag har visat en bild i en gammal tråd)
https://www.byggahus.se/k/3212900/?m=image&u=172216

Snickarna fick sätta stämp och riva hela väggen. Nya fönstren sitter mellan reglar så glasytan är lite mindre än innan.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.