RilleRock
Har fått massa frågor via mail och har sammanställt lite av det som en liten guide som någon kanske kan ha nytta av?
Postade den i SPC tråden men vissa användare tyckte den borde ha en egen tråd så den inte försvann.

Varför SPC?
Snyggt, enkelt, stabilt, lättförståligt gränsnitt på svenska i app, manöverpanel, webgränsnitt och i pro.
Framtidssäker med fullständig frihet i all programmering från enkelt till komplexa lösningar.

Appen
1. Hur fungerar kommunikationen mellan appen och centralenheten, går den alltid via SPC connect eller kommunicerar den direkt med centralenheten?
From v.3.6 så går den bara via spcconnect.com
GOL på forumet har dock tagit fram SPC Gateway i samråd med Vanderbilt som kan lösa om man vill connecta direkt till centralen med app efter v.3.6.

2. Om det går via SPC connect - är larmet i så fall beroende av molntjänsten eller går det att köra stand-alone?
Larmet fungerar oavsett om du använder app eller ej.

3. Fungerar appen även om jag väljer att inte ha larmet kopplat till en larmmottagning i framtiden?
Självklart. Oavsett larmcentral eller ej kan du få sms, pushmail och använda appen.

4. Sker appens kommunikation via IP eller GSM? Vet att vissa larm har appar som sköter kommunikationen via SMS och det känns inte riktigt 2016.
Bara IP till connect.

5. Har appen stöd för pushnotiser, exempelvis om det löser ut eller när min sambo kommer hem och inaktiverar larmet?
Nej. Antingen löser man det med gratis pushmail eller via sms/gsmmodul.

6. Har appen stöd för att visa batteristatus på trådlösa enheter. Om inte - hur ser jag det annars?
Alla fel visas i map och app.

Koppling till larmcentral
1. Vad krävs för att larmcentralen skall kunna ta emot larmet? Är det någon form av hårdvara från Siemens eller har jag förstått det rätt att det handlar om att larmcentralen behöver mjukvaran SPC Com XT?
De behöver senaste mjukvaran COM XT för att kunna ta emot FlexC.
2. Har du någon uppfattning om vilka larmcentraler som har möjlighet att ta emot larm från ett SPC-system? Finns det någon särskild som du brukar rekommendera?
SPC är framtiden så definitivt de flesta inom snar framtid då de redan har det äldre EDP-protokollet.

3. Hur sker uppkopplingen till larmcentralen, ringer centralenheten upp via GSM eller kan larmen skickas digital via IP?
Precis som kunden vill. IP, IP och GPRS, GPRS, IP och GPRS och PSTN.

4. Kan larmcentralen se vilket typ av larm det är som går? Jag tänker att jag skulle vilja ha möjlighet att välja hur dom ska agera beroende på om det är fuktdetektorn som utlöser eller om det är ett misstänkt inbrott.
Absolut, det ser de via hur det är programmerat samt den sektionlista man skickar med i underlaget till larmcentral där man även anger åtgärdslista per larmtyp.
Inbrott
Brand
Sab
Fel
Tekniska fel (Fukt)
Överfall osv

Konfiguration av larmet

1. Kan jag sköta all konfiguration via webbgränssnittet eller finns det något som kräver map/SPC-pro?
Ja, men om man tex tillfälligt skall inaktivera tex dingdongfunktion på entredörr är görs det smidigast via map.
Men all riktig konfiguration kan du göra via webgränsnsittet eller via PRO.
2. Finns webbgränssnittet inbakat i själva centralenheten eller krävs SPC Connect för att komma åt webbgränssnittet? Jämför med Powermaster som inte har något eget webbgränssnitt i centralenheten utan detta finns i Powermanager.
Webbgränssnittet finns default i centralen oavsett connect eller ej.

3. Har SPC möjlighet till skalskydd, så kallat hemmaläge? Eller är det enbart tillkoppling och frånkoppling som är möjligt?
Ja, man kan göra precis hur man vill.

4. Kan jag ställa fördröjningar på olika sensorer. Ex. jag vill ha 30 sekunders fördröjning på magnetkontakten till ytterdörren när den öppnas om larmet är tillkopplat i bortaläge. Är larmet tillkopplat i hemmaläge vill jag att larmet skall lösa ut direkt om någon öppnar ytterdörren.
Ja.

5. Finns det möjlighet till att uppgradera centralenhetens mjukvara för att exempelvis få tillgång till ny funktionalitet?
Ja.

Hårdvara

1. Jag skulle vilja ha någon form av trådlös knapp i sovrummet som aktiverar ett överfallsalarm. Antingen tyst larm som går direkt till larmcentralen eller ett larm som sätter igång sirenerna, är det möjligt?
Ja.

2. Hur vet jag vilken hårdvara jag skall välja? Det verkar finnas många olika versioner av centralenheten och vissa verkar vara äldre men jag hittar ingen information om vilka som är de senaste. SPC Synthony 60, SPC Ready2Go, SPC 4000? Är det något särskilt som krävs av centralenheten för att kunna använda de trådlösa produkterna?
Sinthony 60 är deras trådlösa central vars produkter är kompatibla med SPC.
Det du skall ha är en 4320 dvs med IP.
De andra är bara olika sorters paket med lite blandat i som är lite prissänkt istället för att plocka dem 1 och en.
Alla centraler kan stödja trådlöst men behöver antenn för ändamålet antingen i map eller i central.
Och ja skulle valt SPCW110 som monteras i central med extern antenn då den har mycket bättre räckvidd.

Kameror
SPC klarar av att hantera upp till 4 st ip-kameror som ligger i samma nätverk som centralen.
Vanderbilt har tyvärr ingen lista på vilka som fungerar förutom deras egna men har även intregrerat
billigare axis utan problem.
De viktiga är att kameran klarar av dubbla strömmar dvs både MJPEG för SPC systemet och vidare till telefon ev larmcentral samt H.264 för inspelning av rörelse för lokal lagring, ftp, mail osv osv.
MJPEG är begränsad till 640*480 för att synas i appen men om man tex loggar in i kameran direkt tex CCMS2010-IRW stödjer den Full HD1080p@25bps.

Sen får man lägga in rätt kommandsträng vid konfigurering i SPC för att ge SPC rätt att gå in och hämta bilder direkt från kameran. Default är image/jpeg.cgi

SPC lagrar inga bilder utan de bara buffrar bilder under larmet som sedan skickas iväg och raderas ur centralen när larmet/en raderas.

Ev larmoperatör kan endast se bilder när det gått ett inbrottslarm då man knyter varje kamera till en larmsektion så det är bara den kamerans larmsektion som blivit påverkad som skickar bild.

Övrigt
1. Har du någon erfarenhet av att koppla SPC till någon form av hemautomation, ex Vera eller Fibaro? Vet du i så fall om det är möjligt att läsa av status på enskilda detektorer för att exempelvis få en detektor att trigga scen i Vera/Fibaro? Om inte - går det att läsa av larmets status (frånkopplat/bortaläge tillkopplat/ev. hemmaläge tillkopplat) och exempelvis styra olika belysningsscheman utefter det?
GOL på forumet har tagit fram SPC Gateway i samråd med Vanderbilt som kan lösa HC2 – styrning etc.
Annars kan man "snika" som jag om det bara är lite belysning du skall styra och koppla en utgång från SPC som drar en ingång i en nexa ingångsmodul som är synkad till tellstick som sedan styr de scenarion den blivit programmerad att styra vid till/från eller när SPC utgången blivit programmerad att växla.
Kan ha fler SPCutgångar som styr fler ingångsmoduler till tex nexa, fibaro bara de kan hantera en potfri. slutning/brutning på en ingångsmodul

2. Finns det något som är förenat med en löpande månadskostnad, förutom kopplingen till larmcentralen?
Nej.
Men det beror på om du ev vill ha sms, kör själv med Telias refill så de kostar inte många kronor om året.
Men har det inställt att skicka sms vid inbrott, brand, fukt.
Kan ställa in per användare vad som skall skickas.
Men brukar rekommendera pushmail till privatpersoner via ett hotmailkonto för det går snabbt och är gratis!
Vad som skall mailas ställs in globalt och man kan lägga in hur många emailadresser som helst.

Annars inga kostnader - Nej.
 
  • Gilla
gotlund och 2 till
  • Laddar…
RilleRock
Ett exempel på hur gränsnittet i app ser ut.

Spc connect.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Ett exempel på hur pushmail kan se ut.

Pushmail.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ett exempel på hur kameror kan se ut via appen.
De 2 översta är utan IR-belysning och de 2 understa är CCMS2010-IRW
varav den från garaget är taget när det är kolsvart.
.

Kamera 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kamera 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gotlund och 3 till
  • Laddar…
RilleRock
Nya gränsnittet
"Magneter" är en deltillkoppling.
Skärmdump av användargränssnitt för hemautomation, visar delvis aktiverat larm och olika zoner i en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
power650 och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
Olika tillkopplingar snabbt och smidigt i appen

Skärmdump av en app som visar olika säkerhetslägen såsom larmkopplingar för hemmet, garaget, gäststugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Kan du förklara hur kameran ccms2010-ir ska ställas in för att visas i spc?

Jag kommer åt den på nätverket men inte i spc.
 
RilleRock
Berg Skogen skrev:
Hej. Kan du förklara hur kameran ccms2010-ir ska ställas in för att visas i spc?

Jag kommer åt den på nätverket men inte i spc.
Under videoformat i kameran så får man välja H.264 + MJPEG

Brukar vara H.264+H.264 default och det klarar inte SPC av att ta in utan det skall vara VGA i subströmmen.

När du sen fått bild under status/video så funkar det automatiskt i app om du har rätt behörighet.

Sen bör du i din router under trådlöst ändra rotationsintervall för nätverksnyckel till "0".
 
Ett av felen åtgärdade.

Vilken kamera typ ska väljas i spc?
Tar jag generic försvinner möjligheten till att slå in lösenord.
Vad ska det stå i kommandosträngen?
 
RilleRock
Berg Skogen skrev:
Ett av felen åtgärdade.

Vilken kamera typ ska väljas i spc?
Tar jag generic försvinner möjligheten till att slå in lösenord.
Vad ska det stå i kommandosträngen?
Använder du webgränsnittet?
Annars gör det.

Du väljer Generic.
Fyller i användarnamn och lösenord för kameran.
Trycker sedan på uppdatera kommando.

Spara.
 
Nu funkar det. Kan nog skrota att programmera från spc PRO

Tack
 
RilleRock
Berg Skogen skrev:
Nu funkar det. Kan nog skrota att programmera från spc PRO

Tack
Gött.

Pro kommer på sikt att försvinna för idagsläget har de ett utvecklingteam till pro och ett till web.
Vissa saker finns inte ens med i Pro men den har sina fördelar med översikten gällande mapping gates och kalender.

Men det kommer framöver även det förbättras i web.
 
Hej

Funkar det idag med att få pushnotiser vem som larmat av/på i appen ?
Får idag på min gamla anläggning det även i apple watch fast det tror jag går via mobilen.

MrDTS
 
oj såg att det var en gammal forumtråd.

MrDTS
 
Hej
Har köpt ett beggat SPC 4300 och nu försöker jag få in detta i SPC Connect. Jag reggar panelen med en administratör-user och panelen dyker upp OK. Men jag antar att jag efter detta ska begära panel manager-access och då ändras "User access" till "Waiting For Panel Manager Approval" i spc connect-gränssnittet. Men var/hur ska jag approva detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.