Hej forum,
Jag har sett att det diskuteras mycket hustillverkare, dock förhållande vis lite ang Arkitekt och lösvirke (sten).

Vi har varit runt och pratat med ett flertal hus tillverkare, men jag lutar lite åt att anlita en Arkitekt.

Någon som har erfarenhet?
Rekomendationer på arkitekter?
Prisbild(färdigt hus)?

Skall bygga i Stockholms området
mvh
 
Känner igen problemet.

Hur man än tittar i kataloger och hemsidor är det inget hus som passar. Det är inte bara fråga om att flytta rum eller väggar utan helhetsbilden som sådan.

Ett annat problem är att husföretagen säljer för bra, så man får som köpare "ligga" i för att få reda på något. Vore det en mer normal marknad skulle parterna mötas för att se om uppgörelser kunde komma till stånd.

Återkom gärna när du vet mer.

Lycka till! :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Ett annat problem är att husföretagen säljer för bra, så man får som köpare "ligga" i för att få reda på något. Vore det en mer normal marknad skulle parterna mötas för att se om uppgörelser kunde komma till stånd.
Så rätt, så rätt! I vårt fall straffade Älvsbyhus ut sig själva å det grövsta genom att inte återkomma till oss alls. När vi väl tog kontakt med säljaren igen, ja då kunde han inte påminna sig att han ens pratat med oss!
Jag personligen vill bli behandlad som en kund och inte som ett irritationsmoment i säljarens upptagna värld.

/bebben
 
Bebben!

Tack! Lägger gärna de bevingade orden

"Jag personligen vill bli behandlad som en kund och inte som ett irritationsmoment i säljarens upptagna värld."

på minnet och använder i olika sammanhang.

;)
 
Hej igen,
Jag känner igen ovan, de hus företag som inte har ställt upp, eller betet sig "underligt" har vi helt enkelt omedelbart uteslutit. Jag kan nämna att Götenehus verkar leva i en parallell dimension, Modulent, jag säger bröderna Farell Willa Nordic var som hämtat ur Twin Peaks,........ skall jag fortsätta......
I övrigt verkar Hustillverkarnas priser ligga i överkant i relation till lösvirke.
 
bebben skrev:
I vårt fall straffade Älvsbyhus ut sig själva å det grövsta genom att inte återkomma till oss alls.

/bebben
Likadant för oss med Värsåsvillan. Är de inte mer "på" innan kontraktet skrivits, hur kommer de då vara om man skriver kontrakt med dem?

Nä, alla som inte är snabba med svar och så från början är det bara att dissa

/Steve_O
 
Man kanske borde fixa ett standardbrev med lagom bitska kommentarer och publicera på nätet. Fritt för vem som helst att tanka ner, komplettera med namn, och skicka till berört byggföretags VD... 8)

JAG skulle iallafall reagera om det började dråsa ner en massa brev med klagomål om de säljare som ska bidra till min VD-lön (inte för att jag är VD eller någonsin kommer att ha några säljare, men ändå :D ).
 
Hej. Vi bor i Linköping men funderar på att bygga i Norrköping istället, mycket pga tomtpriserna och tomtkön (över 1000personer i kö i Linköping). Vet inte om jag missförstår dig men har Per Fransson Löddeköpinge Bygg AB ritat huset och/eller är de totalentreprenörer? :-[
 
Jaha. Då ska ni bygga i Norsholm eller Kimstad förmodar jag. Känns lite hopplöst att få tag i en tjysst tomt överhuvudtaget i Östergötland just nu, i alla fall i omedelbar närhet till Linköping/Norrköping. Läste i veckan att Linköpings kommun ska anställa fler personer för att få fram detaljplaner. Att de reagerar först när över 1000 personer står i tomtkö tycker jag är snudd på kriminellt. Hur ser det ut för er del? Kommer överklagan att avslås? Hur lång tid kan det ta innan systemet har malt färdigt? (tänkte om man skulle få tag i en tomt via kontakter och hamna i samma sits som du!) :-/
 
Norsholm svar ja! Det är enkelt med E4 runt hörnet ca 10 min till Norrköping och 15 min till Linköping. Kanon!
Arbetsmarknaden blir inte så låst med läget.

Vi har nog bara 300 personer i kö i Norrköping men jag har valt att gå privat. När väl en tomt blir ledig så är den antingen för liten/tråkig eller också blir den tingad direkt. Tomtkö är ett stort skämt. Den utgår ju från kommunal mark som planläggs och säljs ut. Det öppnas upp en hel del områden i Norrköping just nu men det kunde var bättre.

I Norsholm kommer Myresjöhus att upprätta ett litet bostadsområde då de köpt mark nästan i Samhället. Det kan vara idé att kolla upp men då är det klassiskt villasamhälle som gäller.

Dock kan du höra med privata markägare som kan stycka av tomter. Messar ett tips privat till dig.

Vi har haft lite otur pga att grannarna vill ha platsen för sig själva och därför gjort allt de kan för att försinka processen och få oss att tröttna. Nämnden sa klockrent ja, sen överklagade de och nu skall länsstyrelsen avgöra. Sedan kan det blir länsrätten men sen torde det vara stopp eftersom ärendet är så solklart till vår förmån.

Okynnesöverklagande är det värsta jag vet.

Lycka till!
 
Man bockar och bugar ;). Ser fram emot att få följa bygget på hemsidan. Huset liksom läget verkar vara helt underbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.