70-talshus, 110kvm med ~15-20cm kutterspån på kallvinden. Jag ska strax:
- rensa bort existerande spån,
- byta vindslucka till en isolerad, tät och med trappa.
- installera lite lamputtag i innertertak,
- dra ventilationsrör för FTX,
- och till sist nyisolera med 50cm glasull.

Det jag funderar på är luft / ångspärr mot boutrymmet. Under allt spån sitter idag en svart papp;
Hand håller ett stycke gammal svart byggpapp som visar tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt huvud så är denna papp monterad *under* vindssbjälkarna (underramen), så här:
Teknisk ritning av takstolar med mått och isoleringsdetaljer för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om den är hel så kommer den säkert behöva kompletteras / tätas kring genomföringar (vindsluckan, lamputtag, ventilationsrör).

Är det OK att helt sonika "bättra på" luftspärren genom att lägga ny diffusionsplast i botten av alla vindsfack?
 

Bästa svaret

Energimyndigheten publicerade en broschyr 2009 - Att tilläggsisolera hus - fakta, fördelar och fallgropar (bifogad) - som har svaret.
Sida ur en broschyr med text om isolering, markerad text om att använda ångbroms istället för plastfolie vid tilläggsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer alltså skära rent den papp som ligger där uppe idag (den drogs med när sugbilen tog spånet), och sen lägga ny ångbroms i varje fack med litet uppvik tejpat mot takstol.


Rapporten inkluderar också en hel del intressant information om ungefärliga u-värden på äldre konstruktioner. Spara denna för framtida referens:
Schematisk illustration av vindsbjälklag i trähusstomme från 1940-1960 med lager av spån, taktreglar och träfiberpaneler samt U-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vi har valt Bison ångbroms för vårt bjälklag och köpt hem tre rullar, men noterade i instruktionerna att tillverkare inte rekommenderar sin ångbroms för kallvind!

Del av en instruktionsmanual för Bison ångbroms, markerat stycke rekommenderar luft- och ångspärr för kallvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ringde tillverkaren idag och frågade vad det beror på. Är energimyndigheten ute och cyklar med sin rekommendation?

De svarade att det framförallt handlar om genomtrampningskyddet - att ångbromsen inte håller ifall man sätter foten igenom den. Tvärtemot vad de skriver på förpackningen, så sade de att ångbromsen är lämplig vid isolering av existerande bjälklag, speciellt ifall man kombinerar den med isolering av cellulosa / naturfiber, så alla material andas hela vägen igenom. (eg. precis som energimyndigheten rekommenderar)

Jag har blivit bränd förut så jag frågar er; tror ni att tillverkaren är ärlig i det här svaret? Jag tycker att formuleringen på förpackningen är väldigt stark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.