Jag skulle vilja köpa loss ca 900 m2 tomtmark i ett attraktiv område som i Lunds kommun. 2006 års taxeringsvärdet för marken på bostadsfastigheterna omkring är på 900kr/kvm. Vad ska man erbjuda att betala?

mvh plexi
 
Jag skulle höra med en fastighetsmäklare. Det är omöjligt att bedöma marknadsvärdet utifrån taxeringsvärdet.
 
Om jag frågar så här då? Ni som köpt tomt i Lund vad har Ni betalt per m2?

mvh plexi
 
Det kostar nog runt en miljon för den ytan.
 
I många orter och kommuner finns det olika delmarknader. Priset för en tomt bestäms bland annat på inom vilken delmarknad man befinner sig. Det är hart när omöjligt att kunna besvara din fråga just på grund av detta men samtidigt är pris för unika objeket som fastigheter högst subjektivt. Olika köpare bedömer tomten olika.

Lycka till!!!
 
1500 kr/kvm +/- 25%. Mer exakt än så är nog svårt att säga utan att veta exakt var tomten ligger.
 
Det finns en tomt i Lund till salu på hemnet just nu på 1288 kvm för 2,5 meloner… Aj det är rätt mycket mer än jag hade tänkt mej…

Tomten jag intresserad av arrenderar jag, där ligger ett par mindre byggnader som jag köpt nyligen och de ligger i närheten av vårt hus. Jag ville veta vad som var rimligt att betala utifall att man skulle friköpa den tomten.

mvh plexi
 
Ok, det förklarar lite mer.

Först får man göra en ortprisanalys, dvs jämföra med överlåtelsepriserna för liknande tomter i området. Om det inte finns tillräcklig många tomter i området får man söka sig till områden som ligger längre bort men som kan anses likvärdiga med arrendetomten.

När man väl har marknadsvärdet för tomten skall inte detta värde omedelbart utgöra överlåtelsepriset utan överlåtelsepriset är den nuvärdesberäknade skillnaden mellan objektivt skälig årlig arrendeavgift och den faktiskt utgående arrendeavgiften.

Således skall den objektivt skäliga arrendeavgiften fastställas. Den brukar vara ungefär 4 % av marknadsvärdet.

Sedan den objektivt skäliga arrendeavgiften beräknats skall denna jämföras med den faktiska arrendeavgiften och den återstående tiden för den faktiskt fastställda arrendeavgiften. Skillnaden mellan den faktiska och den objektiva arrendeavgiften för återstående avgiftstid skall sedan nuvärdesberäknas.

Hoppas att det har klarnat.

Lycka till!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.