Vi håller på bygger om ett badrum. Hantverkarna kopplade loss avloppsvatten under huset för att sätta på nya. Då uppdagades det att låg avloppsvatten i rören som inte rann bort. Felet visade sig vara ett stopp i kommunen grundstam. Jourbilen har kommit och spolat. Problemet är att övertrycket som skapades då gjorde att avloppsvatten även sprutade bakåt in i våra stammar. Som är avkopplade under huset…. Så nu har det runnit avlopp under hela krypgrunden så det är blött och luktar äckligt.

Min fråga: hur ska jag sanera detta? Huset är ett betonghus (lättbetong) som står på en krypgrund (med några småventiler i väggarna) som står på berg/sten . Finns inget organiskt material i huset. Kan jag spola med vattenslang under huset och tvätta rent och sen sätta en avfuktare under huset för att torka bort detta?
 
Claes Sörmland
Det kan nog fungera. Men om du har plast över marken se till att vattnet kan rinna undan och inte ligger som pölar där.

För att hantera den omedelbara avloppsstanken så är Klorin mycket bra. Köp några flaskor Klorin och späd 1:5 i vatten och spruta på med pumpsprayflaska på odören. Det dödar snabbt av avloppsstanken genom oxidation. Det luktar lite badhus ett par dagar men ger sig sen.

Klorin skadar inte betong så du kan spruta på de delarna om de är avloppsvattenkontaminerade.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan nog fungera. Men om du har plast över marken se till att vattnet kan rinna undan och inte ligger som pölar där.

Bra tips med klorin! Tack!

För att hantera den omedelbara avloppsstanken så är Klorin mycket bra. Köp några flaskor Klorin och späd 1:5 i vatten och spruta på med pumpsprayflaska på odören. Det dödar snabbt av avloppsstanken genom oxidation. Det luktar lite badhus ett par dagar men ger sig sen.

Klorin skadar inte betong så du kan spruta på de delarna om de är avloppsvattenkontaminerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.