Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och solcellerna sparar dig ca 10-15% idag beroende på elpris nästan riskfritt
Men det är inte samma sak. Ska du använda procent beräkning måste du titta på vad du räknar på. Ska man göra en korrekt bedömning av vilken investering som helst måste man se på helheten. Solceller är även speciella då anläggningen är värd 0 om 25-30år. Så då kommer inte någon köpare av ditt hus värdera den till 210 kkr. Så för varje år du inte säljer ditt hus minskar din värdeökning som mäklaren proklamerar. Ränta på ränta effekten är väldigt viktigt att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Nej den har legat på 8% årligen, historik garanterar inte samma utfall i framtiden.

Sen är det inte många investeringar som går att räkna hem om man alltid ska jämföra med vad motsvarande investering hade gett på börsen då den gått så starkt under så lång tid. Hus? Nej. Bil? Nej. Sparkonto? Nej. och så vidare, men folk gör ändå annat med sina pengar än att lägga det rätt in på börsen.

Jag lägger pengar på börsen men har ändå valt att investera i solceller, bland annat för att det är en riskspridning - aktiesparande är jättebra men du vill inte lägga alla dina pengar där utan även hitta andra sätt att få avkastning på ditt kapital (värdeökning hus, lägre energikostnader).
Sant men nu kommer vi in på andra aspekter än det rent ekonomiska. Vill man bara göra Greta glad och vill ta med det i sitt beslut så är det helt ok men det jag ville upplysa om att rent ekonomiskt är det inte en självklar investering som vissa inlägg vill påvisa.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Men det är inte samma sak. Ska du använda procent beräkning måste du titta på vad du räknar på. Ska man göra en korrekt bedömning av vilken investering som helst måste man se på helheten. Solceller är även speciella då anläggningen är värd 0 om 25-30år. Så då kommer inte någon köpare av ditt hus värdera den till 210 kkr. Så för varje år du inte säljer ditt hus minskar din värdeökning som mäklaren proklamerar. Ränta på ränta effekten är väldigt viktigt att ta hänsyn till.
Det finns anläggningar som ger effekt även efter 25-30 år…
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Men det är inte samma sak. Ska du använda procent beräkning måste du titta på vad du räknar på. Ska man göra en korrekt bedömning av vilken investering som helst måste man se på helheten. Solceller är även speciella då anläggningen är värd 0 om 25-30år. Så då kommer inte någon köpare av ditt hus värdera den till 210 kkr. Så för varje år du inte säljer ditt hus minskar din värdeökning som mäklaren proklamerar. Ränta på ränta effekten är väldigt viktigt att ta hänsyn till.
Men om 25 år är solcellerna billigare och effektivare och kablarna ligger redan där, elstyrningarna är säkert redan bytta (till en kostnad ja) så det värdet är inte 0, men kanske 50% givet att mina gissningar är rätt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men om 25 år är solcellerna billigare och effektivare och kablarna ligger redan där, elstyrningarna är säkert redan bytta (till en kostnad ja) så det värdet är inte 0, men kanske 50% givet att mina gissningar är rätt.
kanske men nu kommer vi in på spekulation och vad tillverkarna säger idag är att den har en livslängd på ca 30 år så då får vi räkna på det. Om 30år har vi kanske Toriumreaktorer i varje stad och ett elpris på 5öre. Då blir solpanelerna ointressanta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
H Henke1299 skrev:
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
För det första så ser det ut som att elpriserna, och variationen i elpriserna ger en betydligt större besparing. Du fick en skithög offert och en högst medioker besparing.

Jag köpte mina solceller för 110000kr och har fram till första Juli i år (alltså på 6 månader) försäljning på 7,2% av total investering. Upp till det så har jag egenanvändning av producerad el som motsvarar runt 2%, även detta på halvåret. I april nästa år får jag mina 60 öre för 2022. Det kommer att vara 6% av total investering, dock på helår då. Detta är ingen påhittad beräkning baserat på en dopad börs som sen februari har sugit kuk utan en reell verklighet. Du kan ju räkna på hur många år det tar dig att hämta hem börsraset om du hade köpt för dina 210000kr i början av januari.

För det andra så skall du kanske räkna korrekt. Ta dina 210000kr på börsen och använd motsvarande avkastning för att betala elräkningen. Alternativt, låt besparingen från solcellerna varje år gå in på börsen.

Det du trycker ut här att pengarna skulle växa mer på börden är det vanligaste argumentet från solcellsskeptiker. Nasdaq 100 är -26% sen årsskiftet, OMX 30 Stockholm är -18,5%. Det är alltså jättefarligt att säga ”om man tog dom pengarna och satsade på börsen”
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
B Brieffe skrev:
Förvånansvärt många i den här tråden som inte har solpaneler men ändå vet bäst osv.
Det handlar ju bara om att känns till villkoren och kunna räkna, så att förstå hur det påverkar privatekonomin såväl som statens ekonomi kräver på intet sätt att man har en egen anläggning.

B Brieffe skrev:
Kan bara instämma att det klart är en av de bättre investeringar iaf jag har gjort.
Beklagar.
 
Nu handlar väl den här tråden om nuläget och inte vad en investering ger om 25-30 år, eller har jag missat något...?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Broker skrev:
Och på det du säljer får du ju 60 öre per kW i skatteåterbäring vilket ju kompenserar en del av avgifterna.
Om du har vattenfall så är det iaf 30 öre du tjänar/sparar på att sälja på dagen och köpa på natten.
 
F fsn skrev:
För det första så ser det ut som att elpriserna, och variationen i elpriserna ger en betydligt större besparing. Du fick en skithög offert och en högst medioker besparing.

Jag köpte mina solceller för 110000kr och har fram till första Juli i år (alltså på 6 månader) försäljning på 7,2% av total investering. Upp till det så har jag egenanvändning av producerad el som motsvarar runt 2%, även detta …”
Absolut bör man ta det man sparar på solceller och investerar och då bli kalkylen jämnare men inte bättre. Sedan är det inte korrekt resonera på det sättet gällande investeringen på börsen när det gäller så lång tid utan man får räkna på långsiktigt avkastning som är vedertaget. Annars kunde jag räkna med att man köpte säljoptioner för 210kkr i februari för då skulle ISK varit värd 5milj på 6 månader.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det handlar ju bara om att känns till villkoren och kunna räkna, så att förstå hur det påverkar privatekonomin såväl som statens ekonomi kräver på intet sätt att man har en egen anläggning.


Beklagar.
Du behöver inte beklaga, det är en stabil investering med bra avkastning. Angående 60-öringen så är det troligtvis positivt för statskassan. Alternativet skulle vara en jävla massa ”egenföretagare” som inte ör byxade för det med momshantering och avskrivningar mm. Det har visat sig tidigare att det inte fungerade nåt vidare och bara resulterade i mycket onödig myndighetsadministration. Pengarna i slutändan är de samma fast minus skatteverkets admin då.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu handlar väl den här tråden om nuläget och inte vad en investering ger om 25-30 år, eller har jag missat något...?
Nja en så stor investering som solceller bör man räkna på lite längre än juli 2022 tror jag nog. =)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Angående 60-öringen så är det troligtvis positivt för statskassan.
Nej det är det inte. Det är ett rent bidrag till tämligen onödig kraftproduktion i Sverige och kostar alltså så mycket som betalas ut.

Premissen som krävs för att det inte skulle vara negativt är att det är rimligt att just solenergi inte skulle belastas med energiskatt och den köper jag inte. Energiskatt är förvisso en dålig och skadlig skatt, men det gäller för all energiproduktion, inte specifikt solel.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Dock älskar jag alla mina grannar som investerar i solceller för de sänker mitt elpris när solen är framme. =)
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Alternativkostnaden är vad samma investering genererat på annat håll. Jag fick en offert i våras på 210 000 för solceller och en livslängd på 25 år. Har för mig att den skulle ge tillbaka ca 14 000kr per år. (Ska kolla mer exakt sen). Så om 25 år har jag gått ca 400kkr plus. Dock så ger mig samma investering ca 1,5 milj i värde på börsen under 25 år. Så om 25 år har jag en anläggning värd 0 eller alternativ en ISK med 1,5milj. Sedan finns det andra faktorer som påverkar då kanske inte alla ha 210000 sparat utan tar något grönt lån på huset men det är en annan kalkyl.
Och börsen är en lika säker investering ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.