Hej,

har köpt en glasskiva som jag tänkt använda till ett soffbord, men nu blev jag osäker på om glaset är härdat. Någon som vet hur man ser skillnad på härdat och ohärdat?

skivan är ganska tunn, ca 5mm, slipade och fasade kanter.
 
  • Glaskant mot en vit tjock långhårig matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett svart bord mot en vit, fluffig matta och suddig bakgrund av en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, men du kan ju fråga där du köpte det..
 
Det är garanterat härdat. Finns inte på kartan att de skulle ha vanligt glas i ett bord.
 
  • Gilla
_flex_ och 1 till
  • Laddar…
Köpte den på blocket och dom visste inte, tänkte då att det borde vara härdat men blev som sagt osäker nu när jag la upp den. Den har legat som skyddsglas på ett annat bord.
 
A
En ren gissning är att det inte är härdat. Det ser handslipat ut med inte en perfekt radie. Kanske har de gått till en glasmästare som skurit glaset efter mall, och fixat kanten med en liten bandslip. Vanligt på små glasmästerier.
 
mowatom skrev:
En ren gissning är att det inte är härdat. Det ser handslipat ut med inte en perfekt radie. Kanske har de gått till en glasmästare som skurit glaset efter mall, och fixat kanten med en liten bandslip. Vanligt på små glasmästerier.
det stämmer, kanten är lite ojämn. Då vågar man inte ha den som bordsskiva ellerhur?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tuhe skrev:
det stämmer, kanten är lite ojämn. Då vågar man inte ha den som bordsskiva ellerhur?
Vågar och vågar, men jag skulle avstå. Det är ju en avsevärd skillnad på sättet den har använts, och på hur du vill använda den.
 
  • Gilla
Tuhe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.