Hej!

jag har några ruttet trä pelare som behöver bytas..
Jag vill dimensionera upp pelarna och undrar om det är bara Längden och beredden som jag behöver ta isåfall ?
Obs! Tak sitter på pelarna.

Tack i förhand!
 
  • Gilla
Davidloge
  • Laddar…
Du får nog förklara lite bättre.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Du får nog förklara lite bättre.
Alltså så här ser pelarna ut, enligt min granne jag få dimensionera de, vilket jag hänger inte riktigt med vad han menar!
Isåfall byter jag pelarna till nya vad är det jag behöver göra?
 
  • Vit målad betongpelare med slitage, del av större konstruktion med flera pelare och takbjälkar.
A
Av vilken anledning säger grannen att du behöver dimensionera upp stolpen/stolparna?

Oftast är det för att stolparna är för klena eller att man ska öka belastningen dvs ha högre vikt (byte taktyp eller annat som ökar vikten.

För att dimensioner upp är det arean på stolpen som man behöver se på. Dvs om det o dagsläget sitter en 45x70 regel med påspikade 28x45 är det 45x70 som ska ökas till regel 70x70 eller 95x95.

Dock är detta spekulationer eftersom vi inte vet Vilka förutsättningarna är varför du behöver dimensionera upp…
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Av vilken anledning säger grannen att du behöver dimensionera upp stolpen/stolparna?

Oftast är det för att stolparna är för klena eller att man ska öka belastningen dvs ha högre vikt (byte taktyp eller annat som ökar vikten.

För att dimensioner upp är det arean på stolpen som man behöver se på. Dvs om det o dagsläget sitter en 45x70 regel med påspikade 28x45 är det 45x70 som ska ökas till regel 70x70 eller 95x95.

Dock är detta spekulationer eftersom vi inte vet Vilka förutsättningarna är varför du behöver dimensionera upp…
Tack för snabbt svar! Ja men precis jag har tak bara i mitten och vill ha tack för som saknas vilket isåfall vikten komma ökas ?
 
Redigerat:
Så du skall bygga taket större..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.