Hej på er alla.

Finns det något medel som hjälper mot grannarnas Hundar & Hankatter som är och pinkar överallt snart?.

Hundarna är och pinkar på garaget och soptunnorna.
Hankatterna är vid/på Altanen/Altandörren och Ytterdörren så kopparplåten(?) längst ner har blivit turkos och strimmig, samt på spadar borstar som står på bron.

HILFE!!! vad göra är smått desperat nu, har provat med ättika och lite kryddor som sägs skrämma bort utan större framgång.

Desperat och tacksam för tips om hur vi kan lösa detta.

Mvh Jonny
 
Om du har tid och ork, sitt och vänta på dem och blöt ned dem med vattenslangen varje gång de försöker. En grannkatt slutade bajsa på vår uppfart sedan jag erbjöd vattenklosett med vår blomstervattenkanna. Med vanlig trädgårdsslang blir de blöta men inte skadade (ifall någon tänker föreslå högtryckstvätt) och förhoppningsvis lär de sig efter ett tag att kiss just här innebär äckligt blöt päls.

Dock måste jag bekänna att katten fortfarande hatar mig, den sätter sig och stirrar när jag går förbi och fortsätter inte sin promenad förrän jag är utom synhåll.

/ama
 
Om du inte orkar springa med slangen (som fungerar det med) så avskyr katter citronellolja.
Kolla i hyllan med doftoljor och sånt eller prata med dem på hälsokosten/presentboden så kanske de tar in det åt dig.
 
Hemmakatten
Gå till en djuraffär. Där finns det medel att köpa. Dels någon sorts kristaller i en flaska som man lägger i en sträng runtom tomten, altandörren, soptunnorna mm. Det finns också spray som man kan spruta på trädgårdsmöbler, dynor mm som inte förstör textilier. Det sprayet luktar lite de första timmarna men sen är doften borta för oss människor. Att tänka på är att vid regn så måste man återupprepa utläggandet.

Detta fungerar. Vi bor nu tillfälligt i ett radhus med våra tre katter. Grannfruns gamla mor bor med dem och hon är livrädd för katter. Vi köpte dessa medel och grannarna har använt dem och mamman är glad och nöjd för inga katter går in på deras lilla tomt längre. :)
 
Eller så går man och spolar vatten på ägarna ;), djuren förstår trots allt inte bättre...men ägarna skall lära sig att hålla ordning på sina små sötnosar!!

Alter ego
 
Hur dresserar man en katt ?
En hund vill ju vara tillags så den går ju o lära en del men en katt bryr sig inte det minsta om vad du vill 8)
 
DragonLady skrev:
Hur dresserar man en katt ?
Dressera? jag sa inget om dressera, jag sa hålla ordning på ;)

...och hålla ordning på en katt är inte svårare än att hålla ordning på en sprallig hundvalp…koppla den när man går ut för att rasta den (och håll den inomhus/i bur/i hage eller bara under uppsikt resten av tiden). För övrigt har jag aldrig förstått varför man ser så få katter i koppel och så få lösspringande hundar…

Oavsett om man har hund, katt, iller, orm, eller elefant som husdjur tycker jag att det är ägarens ansvar att se till att djuret inte påverkar tillvaron för folk omkring en på ett negativt sätt…det ska inte vara upp till omgivningen att ”skydda sig” från nerkissade grindstolpar, repade motorhuvar och bajsminerade sandlådor!!

Missförstå mig inte, jag gillar de flesta djur (både domesticerade och vilda) men jag tycker det är tråkigt när folk skaffar husdjur utan att ta ansvar för dem…

Alter ego
 
jonny74 skrev:
Hej på er alla.

Finns det något medel som hjälper mot grannarnas Hundar & Hankatter som är och pinkar överallt snart?.

Hundarna är och pinkar på garaget och soptunnorna.
Hankatterna är vid/på Altanen/Altandörren och Ytterdörren så kopparplåten(?) längst ner har blivit turkos och strimmig, samt på spadar borstar som står på bron.

HILFE!!! vad göra är smått desperat nu, har provat med ättika och lite kryddor som sägs skrämma bort utan större framgång.

Desperat och tacksam för tips om hur vi kan lösa detta.

Mvh Jonny
Importera en levande björn illegalt från Ryssland och låt den ta över er trädgård, så håller sig andra djur borta.
 
Eller oxå flyttar man till en öde ö så slipper man alla grannar o deras göromål ;D
 
Ännu mera off topic:

Äkte hälften har sedan resan till New Orleans för 5 år sedan bett att få köpa "en liiiten alligator, bara en liiiiiiiiten". Tydligen skall den bo i vår lilla pyttedamm (1m*1m*0,5m) och äta rådjur, kaniner, harar, katter, grannens hund, grannens barn (ifall de blir hemska som tonåringar), råttor, sorkar, möss och inte bli alltför stor och överleva svensk vinter...Och, jo, vi tycker om grannen och grannens hund egentligen, mest är det rådjuren (som äter allt som inte rör sig) som skall ätas upp. ;D ;D

/ama
 
Framerate skrev:
Importera en levande björn illegalt från Ryssland och låt den ta över er trädgård, så håller sig andra djur borta.
HAHA! den var bra ;D
 
Tack för tipsen både dom vanliga och dom mer radikala.
 
jonny74 skrev:
Finns det något medel som hjälper mot grannarnas Hundar & Hankatter som är och pinkar överallt snart?.
En Volvo combi!… ;)

Nej, förlåt! Jag är djurvän jag kunde inte låta bli…

plexi
 
Som påpekat så är inte högtryckstvätten snäll men synnerligen effektiv.

Sen håller jag fullständigt med om att både hundar och katter ska hållas i koppel i tättbebyggt område. Fundera bara på vad som händer om kattfan tar sig in till en känslig allergiker.
 
prova med gyttorp grov kaliber ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.