Planerar sommarstugebygge och funderar kring tak och den eviga frågan om luftspalt och isolering. Ett tak med luftspalt har fördelen att eventuell fukt i taket kan torkas ut under den varma delen av året men samtidigt nackdelen att fuktig luft kan ackumuleras med kondensering och fukt under kallperioden. Som jag förstår det.

Bläddrar i en intressant studie: "Bygg fuktsäkra takkonstruktioner". Bilden nedan (s. 27) visar relativ fukthalt i råsponten i luftspaltens ovansida vid en traditionell takkonstruktion. Under kallperioden stiger den relativa luftfuktigheten i materialet till >75% vilket innebär mögelrisk om detta råder i mer än 12 veckor. Det hävdas att "med begränsad ventilation efter att byggfukten torkat ut förbättras klimatet på vinden." (s.20).

Graf som visar temperatur och relativ fuktighet över tid, med markerade toppar och dalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad sägs om att endast släppa in luft via "smarta ventiler" i takfoten? Som håller tätt under vintern (så att inte kall luft inte kommer in i luftspalten) men som öppnar upp sig under varmperioden så att eventuell fukt ventileras ut?

Här ett exempel på sådan ventil.
 
Pratar vi nybygge? Då bör du använda varmvind.
 
H huggan skrev:
Pratar vi nybygge? Då bör du använda varmvind.
1.5 plan med ryggåstak blir det, ingen vind förutom kattvind.
 
G Gnarpjohan skrev:
1.5 plan med ryggåstak blir det, ingen vind förutom kattvind.
Då vet jag inte om varför du läser studier som pratar om att förbättra fuktklimatet på vinden. Normalt är det kallvindar som är problemet. Inte isolerade takkonstruktioner såsom ryggåstak. Använd bara ett av isolerföretagens typkonstruktioner så är du fredad mot problem.
 
H huggan skrev:
Då vet jag inte om varför du läser studier som pratar om att förbättra fuktklimatet på vinden. Normalt är det kallvindar som är problemet. Inte isolerade takkonstruktioner såsom ryggåstak. Använd bara ett av isolerföretagens typkonstruktioner så är du fredad mot problem.
Nej, studien gäller fukt i ventilerade eller oventilerade takkonstruktioner. Med eller utan luftspalt.
 
G Gnarpjohan skrev:
Nej, studien gäller fukt i ventilerade eller oventilerade takkonstruktioner. Med eller utan luftspalt.
Jag har ju inte läst den du refererar till men när du själv citerar från den och det står "vinden" i det du citerar blir jag konfunderad.

Men du ska verkligen inte hitta på egna konstruktioner utan du ska följa en godkänd typlösning som redan är verifierad. De ligger ju ute på leverantörers hemsidor exakt hur lageruppbyggnad ska ske.
 
Tror på resonemanget, då det i en grund gäller motsatta förhållanden. Har haft gott resultat med att begränsa ventilation i grunden och har själv klurat på att göra som du föreslår med ventilationen på vinden. Har du några "smarta ventiler" att rekommendera, eller var det rent hypotetiskt ?
 
H huggan skrev:
Jag har ju inte läst den du refererar till men när du själv citerar från den och det står "vinden" i det du citerar blir jag konfunderad.

Men du ska verkligen inte hitta på egna konstruktioner utan du ska följa en godkänd typlösning som redan är verifierad. De ligger ju ute på leverantörers hemsidor exakt hur lageruppbyggnad ska ske.
Vadå hitta på egna konstruktioner? Står "vind" i det jag citerar?

Min frågeställning handlar om att på ett enkelt sätt reglera luftflödet in i takfoten, Undrar varför det inte görs.

Ingen vidare konstruktiv debatt detta.
 
G Gnarpjohan skrev:
Vadå hitta på egna konstruktioner? Står "vind" i det jag citerar?

Min frågeställning handlar om att på ett enkelt sätt reglera luftflödet in i takfoten, Undrar varför det inte görs.

Ingen vidare konstruktiv debatt detta.
Ja och det säger isolertillverkaren hur det ska vara. Ventilationen är inte en egen konstruktion som inte påverkar resten. Utan man bör veta om det är isolering utanpå råsponten, är tex underlagsduk diffusionsöppen, hur tjock isolering är det? Används ångspärr eller ångbroms? Det är hela konstruktionen tillsammans som ska vara godkänd ihop med varandra, inte varje del för sig.
 
L Lynghaug skrev:
Tror på resonemanget, då det i en grund gäller motsatta förhållanden. Har haft gott resultat med att begränsa ventilation i grunden och har själv klurat på att göra som du föreslår med ventilationen på vinden. Har du några "smarta ventiler" att rekommendera, eller var det rent hypotetiskt ?
Köpte förut "smarta" tilluftsventiler av ett annat märke än det jag länkade till för vägginstallation. Men sålde sedan huset så jag har inte fått förmånen att följa hur väl de verkligen gör jobbet. Enkel, mekanisk konstruktion. Borde inte vara någon match att täppa till luftspalten och installera några sådana ventiler istället. Även frånluften kan man ju reglera, mer hypotetiskt.
 
H huggan skrev:
Ja och det säger isolertillverkaren hur det ska vara. Ventilationen är inte en egen konstruktion som inte påverkar resten. Utan man bör veta om det är isolering utanpå råsponten, är tex underlagsduk diffusionsöppen, hur tjock isolering är det? Används ångspärr eller ångbroms? Det är hela konstruktionen tillsammans som ska vara godkänd ihop med varandra, inte varje del för sig.
Har jag påstått något annat?
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
G Gnarpjohan skrev:
Har jag påstått något annat?
Ja, för du vill reglera flödet av luft via smarta ventiler. Är inte dessa med i systemets godkännande så har du ju en egen konstruktion som ej är testad, varav jag skulle säga 99% av alla konstruktioner inte har. Men leverantören har kanske gjort egna tester och då kan du ju gå på dom.
 
H huggan skrev:
Ja, för du vill reglera flödet av luft via smarta ventiler. Är inte dessa med i systemets godkännande så har du ju en egen konstruktion som ej är testad, varav jag skulle säga 99% av alla konstruktioner inte har. Men leverantören har kanske gjort egna tester och då kan du ju gå på dom.
Om du hade tittat litet i studien jag länkar till så är en poäng där att de flesta standardkonstruktioner (som även beskrivs i detalj) tycks ha fuktproblem. Typiskt har takkonstruktionerna med luftspalt fuktproblem under kallperioden. vilket du även kan se på bilden jag länkade till.

Min tanke - varför inte försöka avhjälpa detta med att reglera luftflödet?
 
G Gnarpjohan skrev:
Om du hade tittat litet i studien jag länkar till så är en poäng där att de flesta standardkonstruktioner (som även beskrivs i detalj) tycks ha fuktproblem. Typiskt har takkonstruktionerna med luftspalt fuktproblem under kallperioden. vilket du även kan se på bilden jag länkade till.

Min tanke - varför inte försöka avhjälpa detta med att reglera luftflödet?
Nu har jag fått tid att läsa delar av rapporten och måste säga att det är oroväckande. Jobbar själv i branschen men inte med småhus och har inte alls hört talas om denna problematik med de nya lösningar. Sen är rapporten 12 år gammal nu och man hoppas att förbättringar har gjorts sen dess.

Dock skulle jag nog ändå vidhålla att välja en standardlösning för får man sedan problem kan man gå på leverantören som har ett ansvar att konstruktionen ska uppfylla kraven i BBR.

Ska du bygga i egen regi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.