M mnils skrev:
Jag kör så mycket som möjligt när spotpriset är högt, gäller ju att få valuta för pengarna! En kwh finel för 5kr kostar ju lika mycket för mig som en kwh fulel för 10öre när man har rörligt månadsmedelpris.
Tja, jag tänker att jag flyttar det jag kan, disk-och tvätt-maskiner kan man ju köra närsom, och duschar och lagar mat när jag faktiskt behöver..
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
M mnils skrev:
Jag kör så mycket som möjligt när spotpriset är högt, gäller ju att få valuta för pengarna! En kwh finel för 5kr kostar ju lika mycket för mig som en kwh fulel för 10öre när man har rörligt månadsmedelpris.
Själv har jag fast pris i drygt två år till och i vinter när det inte blåser en vardag em ska jag passa på att köra elpatron och kanske ta en bastu (2 vp kompressor + 7 patron+9kW bastu och kanske en vittvätt på 90C och varför inte grilla nått i ugnen). Man får ju passa på;)
 
  • Wow
  • Gilla
Dalby60 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Själv har jag fast pris i drygt två år till och i vinter när det inte blåser en vardag em ska jag passa på att köra elpatron och kanske ta en bastu (2 vp kompressor + 7 patron+9kW bastu och kanske en vittvätt på 90C och varför inte grilla nått i ugnen). Man får ju passa på;)
Thats the spirit!

Dock är det tvivelaktigt du får behålla avtalet så länge, men kör tills det ryker
 
B Borgen2021 skrev:
Thats the spirit!

Dock är det tvivelaktigt du får behålla avtalet så länge, men kör tills det ryker
Och varför inte?
 
T tergo skrev:
det kvittar nog Timpris el: ett sätt att spara pengar när elen är billig (molndalenergi.se)
Artikeln har inte åldrats väl. Bara i juli, med låg förbrukning, har jag sparat över 400kr. En månad som december när priset är 3-4x dagens priser och min förbrukning är 3x idag så kan det dvs röra sig om 2000-3000.
 
G OMathson skrev:
Själv har jag fast pris i drygt två år till och i vinter när det inte blåser en vardag em ska jag passa på att köra elpatron och kanske ta en bastu (2 vp kompressor + 7 patron+9kW bastu och kanske en vittvätt på 90C och varför inte grilla nått i ugnen). Man får ju passa på;)
Hoppas du bara har elavtalet hos någon stor aktör
Så de inte gör konkurs och du blir av med avtalet
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Och varför inte?
För att elbolaget förlorar för mycket på den typen av avtal och väljer att avveckla bolaget exempelvis.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
För att elbolaget förlorar för mycket på den typen av avtal och väljer att avveckla bolaget exempelvis.
Har själv dryga 2 år kvar på mitt avtal och betalar 60 öre/kwh i S3.

Tror det blir svårt att häva ingångna avtal, de är bindande till avtalets slut utan index reglering.
 
J Jeppson skrev:
Har själv dryga 2 år kvar på mitt avtal och betalar 60 öre/kwh i S3.

Tror det blir svårt att häva ingångna avtal, de är bindande till avtalets slut utan index reglering.
Beror på vem du tecknat med
Stora bolag tryggt, små bolag har inga buffertar, bättre att köra konkurs.
Men för din skull Hoppas jag det håller
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
När jag tecknade 23/2 2022 så var Vattenfall absolut billigast på 3 år, så det är inte bara små bolag som haft bra priser. Jag tvivlar på att Vattenfall väljer konkurs.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
När jag tecknade 23/2 2022 så var Vattenfall absolut billigast på 3 år, så det är inte bara små bolag som haft bra priser. Jag tvivlar på att Vattenfall väljer konkurs.
Det tror inte jag heller de gör.

Men logiken är ju rätt enkel, finns ingen anledning för bolag att sälja el med förlust, sen hur länge de tar den smällen beror ju på en mängd olika faktorer.
 
Det är jag inte orolig för, samma sak skulle många som har bundna banklån vara isåfall..
 
J Jeppson skrev:
Det är jag inte orolig för, samma sak skulle många som har bundna banklån vara isåfall..
Nej, eftersom ett huslån är knutet till säkerhet (huset)

Ett bundet elpris är som att man sålt x antal liter bensin / diesel till ett fast literpris.
 
B Borgen2021 skrev:
Nej, eftersom ett huslån är knutet till säkerhet (huset)

Ett bundet elpris är som att man sålt x antal liter bensin / diesel till ett fast literpris.

Visst är det så men de har inte rätt att säga upp det för att det blir dyrare att producera, den risken ska se tagit i priset, så jag tror knappast att avtal kommer sägas upp i förtid.
 
J Jeppson skrev:
Visst är det så men de har inte rätt att säga upp det för att det blir dyrare att producera, den risken ska se tagit i priset, så jag tror knappast att avtal kommer sägas upp i förtid.
Finns ju inget bolag som kunnat räkna in de skiftningar som sker nu

Snittet i se4 på helåret är ca 170 öre inkl skatt och avgifter.

Har man då ett bundet pris på låt säga 40 öre, är det väl ganska givet att bolaget blöder pengar.

Och nej, naturligtvis ändras inte avtalet utifrån att det blivit dyrare, man sätter ju bolaget i konkurs istället.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.