A
M magnu skrev:
Här kommer lite bilder på kontrollkortet.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

På nesersta bilderna syns två effektkomponenter. Jag kunde inte läsa typbeteckningen, men jag gissar att det är triacar för drivning.
Den ena komponenten som drivs är defrosterelementen, den röda tråden.
Det andra drivsteget verkar gå till kompressorn. Det gick i varje fall till en gråmantlad flerledarkabel som sedan verkade finnas vid kompressorstyrenheten.

Gällande de omtalade kondensatorerna som skulle bytas, så hittade jag inget fel.
Kondensatorerna fungerar som spänningsdelare, så att spänningsomvandlarens inspänning minskar. Man kan faktiskt väldigt lätt diagnosticera kondensatorerna. Så länge kontrollkortet tjuter och larmar är kondensatorerna OK.

Jag gissar att man satt parallella kondensatorer, för att förlänga kortets livslängd. Kortet fungerar troligen med en trasig kondensator. Motstånden parallellr med kondensatorerna är s.k. bleedermotstånd, så man laddar ur kondensatorna när frysen stängs. Då får man ingen stöt när man tar kondensatorn.
Sen tittade jag inte så noga.

Det kan faktiskt vara så enkelt att frysen behövde en manuell avfrostning.

Några tips för att diagnostisera att frysen är ok?
Om man slår på frysen och temperaturen går ner till -20, hur vet man att frysen inte trasslar igen om några veckor?
Men för f-n löd loss kondensatorerna och mät så kanske du lär dig något.
 
electroluxaren skrev:
du kan omöjligen ha koll på elektroniska kretsar när du hela tiden snurrar i fel riktning och inte vet vad kondensatorerna fyller för funktion
Kondensatorerna sitter i direkt serie med en av AC-ingångarna på kontrollkortet, det är den ingång som har en blå kabel i kontakten. Den blå ledaren går direkt till frysens stickpropp.

Den mest rimliga förklaringen för kondensatorn är att den ingår i en spänningsdelare, för att sänka inspänningen till spänningsomvandlaren.
 
electroluxaren skrev:
Men för f-n löd loss kondensatorerna och mät så kanske du lär dig något.
Det är onödigt att löda loss kondensatorerna eftersom det är ett enlagerskort och man kan se att de sitter parallellt, bleedermotståndet är stort och ena anslutningen bara går till stickproppen.
Jag mätte 1.4uF på kortet.
Sen lödde jag faktiskt bort en kondensator för att kunna läsa texten, 0.68uF.

Så det är ett rimligt värde.

Men, men, så länge som kortet piper och larmar hjälper det inte att byta kondensatorerna på just den här typen av kort.
 
A
M magnu skrev:
Det är onödigt att löda loss kondensatorerna eftersom det är ett enlagerskort och man kan se att de sitter parallellt, bleedermotståndet är stort och ena anslutningen bara går till stickproppen.
Jag mätte 1.4uF på kortet.
Sen lödde jag faktiskt bort en kondensator för att kunna läsa texten, 0.68uF.

Så det är ett rimligt värde.

Men, men, så länge som kortet piper och larmar hjälper det inte att byta kondensatorerna på just den här typen av kort.

Enlagerskort eller inte spelar ingen roll utan det vilka mer passiva komponenter som sitter i kretsen, och tro mig att detta kortet kan se ut att fungera helt normalt med pip och what ever med defekta kondensatorer. Det behöver inte vara fel på kondensatorerna men vill man starta felsökningen i fel ände, så är det kondensatorerna man går på.
 
A
M magnu skrev:
Kondensatorerna sitter i direkt serie med en av AC-ingångarna på kontrollkortet, det är den ingång som har en blå kabel i kontakten. Den blå ledaren går direkt till frysens stickpropp.

Den mest rimliga förklaringen för kondensatorn är att den ingår i en spänningsdelare, för att sänka inspänningen till spänningsomvandlaren.
Den teorin måste ju vara enkel för dig bekräfta som vet allt om kretsar, det är ju bara att mäta på andra sidan.
 
OK.
Nu har jag kommit till en slutsats.

Frysen avstängd med öppen dörr i tre veckor, dvs rejält avfrostad.
Ställde in en balja vatten på kvällen och satte frysen på -20.
På morgonen efter var det -23 och vattnet fruset. Då tryckte jag på 'SUPER'-knappen.

Om jag förstått frysar rätt, så går kompressorn kontinuerligt i 'super'-läget.

På eftermiddagen borde det ha varit -25 eller kallare i frysen, istället var det -15.


Den förklaring somm jag kan komma på är att kompressorn av någon anleding slår ifrån. Troligtvis för att kompressorn blir överhettad. En anledning till överhettning av kompressorn är att det saknas köldmedia i kylkretsen.

Några andra förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.