Hejsan!
Tänkte jag skulle dela med mig av min garage-resa som började för 3 år sen. Jag flyttade ihop med min sambo och vi flyttade till hus. Hon förstod inte då vad jag menade när jag sa att garaget är husets viktigast rum, men hon börjar nog förstå varför jag tycker det nu efter 3 år och många timmars fixande.

Bakgrund:
Huset är från 50-talet och byggt av en byggmästare till sig själv. Vi är 3 ägaren av fastigheten. Första ägaren byggde ett litet garage vid tomtgränsen. Detta garage byggdes sedan ut till ett dubbelgarage. Ägare nummer 2 ville ha ett större garage så han rev det befintliga och byggde ett garage tillsammans med grannen som garaget delade vägg med. De byggde var sitt garage på 6x10m med nocken i tomtgräns. Då grannen är svetsare så blev garagets stomme en svetsad historia med stålbalk. När jag köpte fastigheten så var garaget oisolerat, utan vatten och avlopp, och knappt några uttag eller lampor.

Nedan syns bild på garagets framsida
Entré till tegelhus med vit dörr och röda räcken, grusgång som leder till en vit garagebyggnad med rött tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så har jag inte så mycket bilder från början då telefonen jag hade då beslöt sig för att lägga av och förlora all data.

Vad som är gjort:
Invändigt var det bara reglar, balkar och lite uttag så steg 1 var att isolera, regla på, dra el, mer isolering, osb, gips, spackla, slipa, spackla, slipa, måla väggarna. Taket fick sig också isolering, sen prefererad takplåt för att dämpa ljud. Luftluftvärmepump är monterad för att hålla tempen där inne. Ska tillägga att jag använt elektriker till elskåpet samt gått igenom det jag gjort själv.
Isolerad väggstomme i trä under konstruktion med synliga elrör och vindskyddsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hus med trästomme, isolering och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhuskonstruktion med träreglar, isolering bakom plast och synliga elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en verkstad med oavslutad isolering och trästommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggisolering i träreglar med synliga elledningar och vattenpass på en bjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett garage under renovering med isolering, plastfolie, en dörr och ett fönster samt verktyg och bildelar. Elcentral med öppen dörr, säkringar och nätverksutrustning installerad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med oskyddade elledningar och kabelkanaler mot en vit vägg, byggstege synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad luftkonditioneringsenhet i ett rum under renovering med synliga kablar och öppen takisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen dörr som visar säkringar och en övervakningskamera i ett renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral monterad på vägg bredvid en vit dörr och isoleringsmaterial synligt i väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett garage med isolerade väggar och LED-belysning i taket, en stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad verkstad med verktyg, byggmaterial och stege under ett plåttak med en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en rörig garageverkstad med träloft och virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett verkstadsutrymme med ljusa väggar och tak täckt av vågformade plåtpaneler med infällda lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däck på bilhiss installerad i garage med byggmaterial och stege på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Garage under konstruktion med isolerade väggar och synliga metallkonstruktioner, inklusive en kap-och gersåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panoramavy av ett rum under renovering med gipsskivor på väggarna och utskurna hål för eluttag.
  • Person som installerar isolering mellan träbjälkar ovanför kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Garaget är uppdelat i 3 delar, Snickerisidan, Metallsidan och den allmänna arbetsytan. Ovanpå Snickeridelen är det ett entresol som fanns där när jag flyttade hit som jag lät vara kvar för att kunna förvara grejor.
Schematisk ritning av ett garage uppdelat i metallverkstad, snickeri och arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid denna tiden så höll min farbror på att renovera sitt kök och skulle kasta alla skåp som fanns där. Så jag tog tillfället i akt och skaffade mig lite inredning till snickeridelen i massiv ek. Gratis är gott :) Ett återanvänt massivt ekköksskåp med inbyggd diskho i ett garageverkstadsutrymme, verktyg och utrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad snickeridel av garage med massiva ek-skåp och arbetarbänk, inklusive verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeridel av ett garage med återanvänt köksskåp i massiv ek och renoverad hyvelbänk under entresol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av snickeridel i garage med upphängda träskåp, en arbetsbänk och renoverad hyvelbänk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag renoverade även en gammal hyvelbänk jag köpte för några år sen. Saknade stativ så fick bygga det med.
Renoverad gammal hyvelbänk i trä utan stativ, verktyg och trädetaljer på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hyvelbänk i trä under uppbyggnad i ett garage med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hyvelbänk i massiv ek med nytt stativ i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Snickeridel i garage med upphängda skåp i massiv ek och renoverad hyvelbänk under arbetsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eckskåp i massiv ek som återbrukats i en snickeridel av ett garage, med öppnade lådor och ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på renoverad hyvelbänk och omålad massiv ek-skåpsinredning i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långt trästycke på betonggolv i rörigt garage med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nu var det dags för vatten och avlopp. tyvärr blev det även ny el då den gamla elen som var dragen ut där låg fritt i marken utan rör eller markering.
2st avloppsrör grävdes ner samt ett gult elrör. Det ena är för avlopp och det andra är som kulvert. På så sätt kunde jag fokusera på att få ner rören och vid ett senare skede innan jag fyller igen vid böjar dra i 2st per med isolering samt 1st gult tomrör om jag i framtiden vill dra ut typ fast internet eller något annat.
Person använder minigrävare för att gräva för avlopps- och elinstallationer nära ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person stående i grävt dike med verktyg, redo för installation av vatten, avlopp och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd dik för avlopp med orange rör och gult elrör vid ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna med nya avloppsrör och gult elrör vid husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd schakt med avloppsrör och gult elrör vid husgrund, och plomberat horisontellt rör från garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd schakt med nedlagda avloppsrör och gult elrör vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av avloppsrör och gult elrör i grävd schakt vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna med avloppsrör och gult elrör utanför husvägg för installation av vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det horisontella röret som sticker ut från garaget är ett golvavlopp från garaget som är ingjutet under bilplatserna. Då man måste ha oljeskiljare i kommunen för att få använda det har jag valt att plombera röret men förberett för inkoppling i framtiden då jag inte riktigt visste vad planen var just då.
Blev att bila ett stort hål sen dra igenom rören, gjuta igen, montera dit vask, blandare mm Installation av rör i betonggolv med borr, hink och brandsläckare i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstänkskydd och rostfri vask med blandare, omgiven av rengöringsmedel och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ber om ursäkt för lite bilder huller om buller :/
 
  • Uppbruten betonggolv med ett hål nära vägg, hög med grus, spann och verktyg visar förberedelse för avlopps- och elkabelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd uppfart med synliga avlopps- och elkabelrör nära en röd tegelbyggnad och parkerade fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person gräver en grävd för avloppsrör och gult elrör vid garage, med utsidan av ett rött hus synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin vid arbete med att lägga ner avloppsrör och gult elrör i marken vid garagebyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd ränna med nya orange avloppsrör och gult elrör vid husgrund, redo för vidare installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop med två röda avloppsrör och gult elrör förberedda för inkoppling, synlig grusig jord och del av person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävd schakt i mark för installation av avloppsrör och gult elrör vid ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin vid arbete med att gräva två diken för avloppsrör och gult elrör vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schakt med synliga gamla elkablar innan installation av nytt avloppsrör och gult elrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävt hål för installation av vatten, avlopp och el bredvid en byggnad med en spade och grusig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Härnäst kom lite sido-projekt.
Montera upp morfars gamla motorcykel på väggen
Jag har alltid sett upp till min morfar och han är en av anledningarna till att jag älskar att arbeta med händerna och kan fixa massa saker. Så länge jag kan minnas har han alltid hållt på med mopeder och motorcyklar. Han renoverade och byggde ihop flera motorcyklar och mopeder från delar och vissa står idag på museum. Just denna motorcykeln fick jag ärva och den har ett väldigt högt värde för mig. Jag vill inte ta ut den på vägen för skulle någon olycka ske går det inte att fixa den så istället fick den en praktplats i garaget:
Gammal motorcykel upphängd på väggen i ett garage med snickeriprojekt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla motorcykeln monterad på väggen i ett garage, med reflektion av personligt värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal motorcykel monterad högt upp på väggen i ett verkstadsrum fyllt med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal motorcykel monterad på vägg i garage med stegar och bilhjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal motorcykel ärvt från morfar monterad på vägg i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spånsug
Då jag gillar att snickra och är nördig även inom 3d-printning så tänkte jag att det skulle vara kul att försöka printa en stor cyklon när jag väl kom över en nödigt kraftig spånfläkt från ett gammalt snickeri. Byggde även en filterbox med uppsamling i botten då jag inte vill blåsa ut all varmluft från garaget utomhus.
Rostig stor spånfläkt från ett gammalt snickeri, använd för att bygga en cyklon till spånsug, i ett verkstadsgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla spånfläkt med 3D-utskrivet cyklonadapter i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Filterbox monterad på en vit vägg i ett garage, med grön filt och träram, intill verktygsförvaring och elektriska uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven cyklon med kraftig spånfläkt och filterbox installerad i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med slipmaskin, anpassad IKEA-bänk, spånsug och 3D-printad cyklon monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äppelmustning
Kanske inte helt relaterat till garaget men pressen både bor och tillverkades där så den får vara med också i detta inlägg.
Jag och en kollega brukar pressa lite äpplemust varje år, detta året hade jag tröttnat på vår lilla skruvpress från Jula så vi byggde en lite större press med 10tons domkraft och köpte en trädgårdskvarn för att musha äpplena med.
Person använder hemmagjord äppelpress vid sidan av en släpvagn fylld med äpplen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipstation
Jag fick en motor över från en gammal pump och passade då på att göra en adapter till en polerskiva. Helt plötsligt fick inte mina slipar plats på den befintliga platsen så slaktade en gammal ikea-bänk och byggde om till en slipstation.
Hembyggd slipstation med tre olika slipverktyg monterade på en träpanel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nog med sidoprojekt för nu. Det har gått lite på lågvarv i garaget då jag renoverat källaren i huset det senaste året. Nu är vi vid nutid igen.
Jag råkade dock snubbla över en vertikalfräs jag suktat efter länge som jag ska hämta senare i veckan.
Jag har stört mig på golvet i garaget ända sen början men inte riktigt tagit tag i det eller vetat vad jag ska göra åt det. Problemet är att ytan på betongen är väldigt ojämn, stenig, dammar och pulveriseras lätt. Jag har testat med dambindare och lättare slipning utan större framgång. Nu var det dags att ta tag i golvet, eller iaf en del av det där jag ska ställa fräsen. Först gick 2 dagar åt att röja undan allt som fanns på metallsidan. sen sopades och dammsögs golvet. sen spenderades det några timmar med ett slip-block där jag tog bort allt som inte satt fast ordentligt. jag gjorde även en skrapa bestående av ett vinkeljärn, skaft och några skruvar som fick sticka igenom så man kunde skrapa med både dem och vinkeljärnet.
efter allt krafsande och slipande var det dags för dammsugning, 3 gånger, primning och sen läggdags. I morse var det dags för flytspackel. Valet för på Finja 520 industriflytspackel som är diffusionsöppet och kan användas som slityta. När den härdat så ska den impregneras med betsil innan jag ställer tillbaka alla grejor.
För att flyta golvet så började jag med att mäta upp 3,5l vatten i lika många kärl som jag har säckar att banda. Sen blandar jag 4st år gången och går in och häller ut. upprepa tills allt är ute på golvet. Sen använder jag tandspackel på skaft, spik(skruv)skor samt piggroller för att jämna ut det.
Redskap för blandning av flytspackel förberett på en grusgång med hinkar, murarbaljor och en blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda skrapor av trä och metall med skruvar för att jämna till betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt och dammigt betonggolv i garage med verktygshyllor och dammsugare före flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Organiserat garage med verktyg på väggarna och ojämna betonggolv i förberedelse för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat garagegolv med nyligen applicerat flytspackel som jämnar ut ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat garagegolv med jämn yta av flytspackel, verktyg och arbetsbänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Hej igen!
Nu har flytspacklet fått torka. När det var torrt konstaterade jag att jag lyckats ganska bra. Tror piggrollern var en av framgångsfaktorerna tillsammans med snabbt blandade hinkar och en lös konsistens på spacklet. Ytan på bilden nedan känns slät, så ränderna är endast visuella efter rollern.
Slät nyflytspacklad betonggolv i ett verkstadsrum med verktyg och installationer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slätbetongyta med synliga ränder från piggroller, behandlad för att motstå vätskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kände att det var lite lite rabbigt på ytan när man drog handen över så testade att dra ett vanligt 240 papper på ytan, det blev bättre men nästan polerat. Testade med 120 och det blev väldigt slät yta utan att sätta igen pappret direkt. Tog fram min älskade excenterslip och skred till verk. Dammsugare och mask för säkerhetskull. Tog ca 30 min att gå över hela ytan.
Slät och renoverad garagegolv med nyligen applicerad behandling och bänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyflytspacklat golv med en slät yta och synliga mönster från piggrollern, behandlat med Betsil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammsög noggrant och sen på med ett tjock flödigt lager av Betsil som pappa köpte till mig för 2 år sen i hopp om att rädda den dåliga betongen under men som i det fallet inte gjorde någon succé. Anledningen till att jag sprejar på Betsil är för att göra ytan hårdare och mindre benägen att suga vätskor men ändå vara diffusionsöppen. Det säger iaf tillverkaren :p
Renoverat garagegolv med släta, glänsande ytor och verktyg i bakgrunden efter flytspackling och behandling med Betsil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spruta på ca 0,1-0,15L/m2. Låt stå i 15 min, spruta på mer om det torkar någon stans, stryk av med microfibermopp. Låt torka.
Renoverat garagegolv med nyligen applicerat, slätt flytspackel och verktyg samt byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat garagegolv efter behandling med flytspackel, släthet uppnådd genom slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet fick väldigt mycket kalkutfällningar. Endast en estetisk grej men ville ändå testa få tillbaka den fina gråa färgen så testade att beta med svavelsyra. först 1 gång med 5%, ingen skillnad, sen 15%, samma sak där så tänkte att jag får väl helt enkelt lära mig tycka om det då jag inte tänker hyra någon stor slip för att slipa ner det.
Slät och jämn betongyta efter flytspackling och ytbehandling, med visuella spår efter piggroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På med 3 tunna lager betsil till på ytan, det första fick tränga i 15 min sen torkas, de andra 2 bara en dimma på ytan.
Golvet känns hårt och slätt men tycker fortfarande att det är absorberande om man droppar tex en droppe olja. Tror jag måste lacka eller behandla med oljer, vaxer eller vad det är (måste bättras på då och då) för att bli av med det och det vill jag inte. Försöker hela tiden påminna mig om orden: det är ett garage, ingen altartavla, även om det senare har större betydelse för mig :D
 
Ett annat projekt som kommer vara med en del i tråden då och då dök upp. Jag har länge letat efter en fräs. och en viss typ av fräs från märket Deckel. Mer om den sen, nu till hela resan som var allt annat än enkel.

Fräsen låg 60 mil norrut från där jag bor men jag tänkte att jag har semester, jag har släp med tillräcklig lastkapacitet och inget är väl omöjligt. Tyvärr utesluter inte omöjligt att det kan vara att ta sig vatten över huvudet eller dumdristigt, visar det sig.

Jag åkte upp i torsdags för att hämta fräsen, körde upp och hade bokat hotell på närliggande ort, 25 min från där fräsen befann sig. Körde direkt till säljaren och vi började lasta. Vi hade en lätt lastbil med bakgavellyft samt palldragare till hjälp. steg 1 var att lasta skåpet på släpet längst fram då det vägde minst av de 2. lastningsprocessen såg ut på följande sätt.

1. Kör in palltrucken under föremålet.
2. Backa lastbilen mot garageöppningen, lägg under nog med singel under bakgavellyften att den hamnar i samma nivå som garageplattan.
3. Rulla över föremålet på lyften
4. Hissa upp och kör i föremålet i lastbilen.
5. Kör fram lastbilen och sväng den 90 grader på uppfarten.
6. Back till släpet mot bakgavellyften och se till att dem är kant i kant när den är på rätt höjd. Sätt pallbockar under både släpets bak samt lyften.
7. Ta upp lyften och kör på föremålet.
8. sänk lyften till den ligger mot pallbockarna och är i nivå med släpet.
9. Rulla över föremålet
10. rulla tillbaka trucken på liften, hissa upp den och kör i den i lastbilen, kör fram från släpet och backa tillbaka till garageöppnignen. Släpet körs fram för att lämna plats.

Denna process gjordes 2 gånger.
En presenningtäckt last på ett släp fastsäkrat med spännband bakom en bil, parkerad på en grusplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev kväll och jag ville inte ha släpet med maskinen stående vid hotellet så den fick stå kvar över natten.
Vaknade åt frukost och körde dit. Hackade på och började rulla hemåt. Först var det några km grusväg. Sen skumpig landsväg resterande väg fram till staden med hotellet. Stannade och kände på allt så det var spänt ordentligt längs denna sträcka.
Precis när jag ska ut på motorvägen (typ enda bra vägen från stället) så tittar jag i backspegeln och tycker att ena hjulet ser konstigt ut. Stannar, tar på mig varselväst och tänder varningsblinkers. Går ur och ser att alla 5 bultarna på hjulet håller på att lossna. Tar fram hylsnyckelnsatsen från bagaget, sätter en pallbock bak under balken, hissar stödhjulet så däcket ska vara mindre belastat och spänner åt dem. Kör fram 20cm och upprepar detta några gånger tills dem sitter bra. Lägger märke till att allt är väldigt varmt och börjar undersöka. Dämparen till påskjutsbromsen har gett upp så varje gång det är nerförsbacke eller jag saktar ner så går bromsarna emot och släpper inte för jag accelererar aggressivt.
Allt känns skit. Går ut och viftar lite till trafikanterna runt mig som gör plats så jag kan backa tillbaka och rulla försiktigt till ett industriområde där jag parkerar. Sätter mig en stund. Andas, dricker lite vatten och bara är 5 minuter, ringer sambon, berättar vad som hänt och att jag blir senare hem än väntat. googlar lite, ringer lite nummer och hittar ett företag som sysslar med maskintransport inte allt för långt bort, ca 1h säger GPSn. Jag ringer och kommer i kontakt med en sjukt snäll man som ska hjälpa mig om jag kommer dit. 1h i vanlig takt är ca 3h när man försiktigt kör i 30 km/h. Kommer dit och de hjälper mig lyfta av fräsen som ställs på en pall och kommer fraktas ner kommande veckor med en annan transport. Flyttar skåpet på släpet för att få bättre viktfördelning och rullar hemåt.

Blev en lång dag igår, men fräsen är iaf min och kommer hem så småningom. mer info om det i framtiden.
 
  • Gilla
Von_pro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.