Underbart att se. Och tack för välgärningen att rädda en liten kulturklenod. Lite färg på det hela så…;)
Ska följas med intresse och hoppas att det blir att ta till vara på de metoder och material som hör till ursprunget. (Tänk vad man kan förstöra med lite gips;)) För övrigt bra arbetsgång(y)
 
  • Gilla
sejd1 och 5 till
  • Laddar…
Vad behöver ni göra med skorstenen? Om det handlar om insidan finns det trådar med bra beskrivning om glidgjutning här på BH.
 
Hörnsoffan känns ju helt rätt i torpet :)
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Fantastiskt spännade projekt som garanterat kommer bli toppenfint!

Tänkte fråga, torpet är ju ganska litet och om ni skulle vilja bygga ut det i framtiden vet ni om det är svårt att få bygglov?
Bor själv i ett område i en kommun där de har väldigt hårda regler.
 
  • Gilla
kils
  • Laddar…
S
April Skies April Skies skrev:
Vi har köpt ett torp som vi skall renovera. Våran plan är att först och främst få ordning på taket.....

Har gjort ett likadant projekt. Såg minst lika ristigt ut som ert. Allt från tak o timmer till att gräva ut grunden för att kunna isolera golven.
Renoverade alla fönster inkl innerbågar. Men valde att i ett senare skede byta alla fönsterna i stället till moderna. Jag är snickare och även min far som hjälpte till. Det var ett stort jobb som tog lång tid. Allt är oftast rejält snett åt alla håll o kanter.
Hur har ni det med avlopp och uppvärmning?
 
S
Noramasen Noramasen skrev:
Underbart att se. Och tack för välgärningen att rädda en liten kulturklenod. Lite färg på det hela så…;)
Ska följas med intresse och hoppas att det blir att ta till vara på de metoder och material som hör till ursprunget. (Tänk vad man kan förstöra med lite gips;)) För övrigt bra arbetsgång(y)
Så sade även min far ang gips. Men en annan som är något yngre tycker tvärtom. Jag hade absolut gipsat väggarna. Att renovera a la 1800 tal är kanske en charm men ack så omodernt
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
sejd1 och 5 till
  • Laddar…
Hej,
jag har genomfört 2 liknande projekt här på tomten, ett torp & en gammal "ladugård" ombyggd till sommarstuga på 50-talet.

Torpet var i hyfsat skick men blev ändå helt urblåst inkl inner & yttertak, "lagårn" så var syllen rutten en långsida plus att det blev en tillbyggnad av våtrumsdel.

Jag har inte haft nån tidsplan så det har tagit ~3år per hus.
 
  • Gilla
Sommarställe
  • Laddar…
S Snicklas skrev:
Så sade även min far ang gips. Men en annan som är något yngre tycker tvärtom. Jag hade absolut gipsat väggarna. Att renovera a la 1800 tal är kanske en charm men ack så omodernt
Torpet ÄR omodernt. Och just för att behålla dess värdighet och genuinitet så kan man få upp standarden utan rätvinkliga döda gipsskivor med exempelvis lerklining, plank eller annat material som rent av lyfter torpets inre miljö. Att det tar längre tid att utföra är absolut värt det. Om man har den möjligheten. Men då aktar man sig också för att göra ändringar då värdet i sig ökar för nerlagd insats, och det får en charm i sig att naturligt slitage syns.:love:
 
  • Gilla
  • Älska
Fjällgossen och 19 till
  • Laddar…
S
Noramasen Noramasen skrev:
Torpet ÄR omodernt. Och just för att behålla dess värdighet och genuinitet så kan man få upp standarden utan rätvinkliga döda gipsskivor med exempelvis lerklining, plank eller annat material som rent av lyfter torpets inre miljö. Att det tar längre tid att utföra är absolut värt det. Om man har den möjligheten. Men då aktar man sig också för att göra ändringar då värdet i sig ökar för nerlagd insats, och det får en charm i sig att naturligt slitage syns.:love:

Mja. Det får stå för dig. Jag har tidigare hållt på med restaurering. Men totalt ändrat åsikt kring detta.
Väldigt få vill ha lerklinkning eller pärlspont nuförtiden. Väldigt få vill leva o bo som på 1800 talet när det kommer dit.
Man kan absolut göra huset modernt invändigt utan att skämmas. Dessutom utan att krångla till det. För det lär bli mer än krångligt ändå. Jag jobbar som snickare sen 14 år tillbaka. Väääldigt sällan folk vill bevara gamla torp som de var för 100 år sen.
Döda material är kanon
 
  • Gilla
leljung och 3 till
  • Laddar…
S Snicklas skrev:
Mja. Det får stå för dig. Jag har tidigare hållt på med restaurering. Men totalt ändrat åsikt kring detta.
Väldigt få vill ha lerklinkning eller pärlspont nuförtiden. Väldigt få vill leva o bo som på 1800 talet när det kommer dit.
Man kan absolut göra huset modernt invändigt utan att skämmas. Dessutom utan att krångla till det. För det lär bli mer än krångligt ändå. Jag jobbar som snickare sen 14 år tillbaka. Väääldigt sällan folk vill bevara gamla torp som de var för 100 år sen.
Döda material är kanon
Det är inte det jag syftar på att gå tillbaka till 1800-talet standardmässigt, utan att komplettera dagens behov av energisparande med att se till att husen mår bra allteftersom de nyttjas. Sedan är det nödvändigtvis inte att krångla till när man använder ”omoderna” material, utan väl fungerande med den kunskap som inhämtas. Men skruva gips är enkelt och missar man så finns spackel i oändliga mängder. (Det har jag märkt att ”dagens professionella snickare” använder med största kärlek. Snickare existerar knappt idag utan är just plåt och gipsmontörer.)
Och risken med ”döda” material är att det inte är anpassat efter gamla timrade torp som har en benägenhet att röra på sig.
Men åter till ämnet och det är för min del att hjälpa till med inspiration för bevarande av dessa kulturskatter. Och med det så hör det också till att bevara dessa lutande köksskåp även om de inte är original men ändå typiska för en standardförbättring som gällde då.
 
  • Gilla
emmjo och 11 till
  • Laddar…
nikasp
S Snicklas skrev:
Mja. Det får stå för dig. Jag har tidigare hållt på med restaurering. Men totalt ändrat åsikt kring detta.
Väldigt få vill ha lerklinkning eller pärlspont nuförtiden. Väldigt få vill leva o bo som på 1800 talet när det kommer dit.
Man kan absolut göra huset modernt invändigt utan att skämmas. Dessutom utan att krångla till det. För det lär bli mer än krångligt ändå. Jag jobbar som snickare sen 14 år tillbaka. Väääldigt sällan folk vill bevara gamla torp som de var för 100 år sen.
Döda material är kanon
Jag tycker att jag är ung som är 51 men gissar att du är ännu yngre. Man förstör ju ett kulturarv genom att gipsa och plasta osv. Men har man inte det tänket så kan ju ingen hindra en. Det som är jobbigt är ju att det ofta tar längre tid att göra det på gammaldags vis och man får läsa på. Gips osv. känns mer som montering än hantverk tycker jag själv.
 
  • Gilla
sejd1 och 3 till
  • Laddar…
S Snicklas skrev:
Så sade även min far ang gips. Men en annan som är något yngre tycker tvärtom. Jag hade absolut gipsat väggarna. Att renovera a la 1800 tal är kanske en charm men ack så omodernt
OK, då vet vi. Det viktigaste med att renovera en 150 år gammal torpstuga är att slutresultatet blir modernt.

Tips från coachen: om du besöker en cruising eller raggarträff eller liknande, gå inte fram till nån 100 kg+ snubbe med rockabillyfrisyr och berätta att det är sjukt omodernt att hålla på med jänkebilar från 1950-talet, varför säljer han inte skrotet och köper en Tesla istället. Stor risk att det blir otrevligt för din del!

Byggnadsvårdare suckar mest lite trött och himlar med ögonen när nån liten pojk som du börjar jiddra om gips, plast och PVC-fönster.
 
  • Gilla
  • Haha
Fjällgossen och 21 till
  • Laddar…
Personligen så skulle mina objekt bli "moderna" såtillvida att de skulle bli bättre isolerade/mindre dragiga och få fungerande kök osv.
Då blev det lättaste/snyggast med spånskivor(gick att isolera bakom, med cellulosaull) och gips(6mm) för att enkelt kunna tapetsera.
Hemska tanke, men i "lagårn" är det tom vinylmatta i köket.
 
S Snicklas skrev:
Varför så otrevlig? Liten pojk... har du mindervärskomplex? Jag kör visserligen en elbil. Så lite rätt där. Men har inte nämt pvc lr plast.
Jag suckar lite trött när gubbar som du, som säkert sitter med en rejäl kagge och tror att det är manligt, kommer o tycker lite på nätet.
Tänker inte svara mer trötta tråkiga typer här. Ni verkar bra bittra. Prova o kom ut soffan o ta tag i lite träning. Det gör gott för både kropp o själ. Käka en sallad i bland också.
En annan har både en rejäl gård, en kvinna vid min sida o flera barn. Kan inte be om mer. Loggar ut från denna slöa sida.

Ang en 100 kilos raggare. Så kan jag ödmjukt berätta att genom åren har det dykt upp en och annan tungviktare. Som åkt på röven ut genom ringen.
Boxas sen jag var 16 - 27. Sedan thaiboxning från 28- 33. 12 vinster i match. Nu är jag 45 och hjälptränare mellan varven och ibland anlitad slagtränare för blandannat landsslagsdeltagare i tkd.
Ät skit och sälj din raggarbil.
Otrevlig? Det är inte jag som sagt åt någon att äta skit...

Vet inte riktigt vilka av dessa personangrepp som är värda att besvara, så jag tar kortversionen:
Jag äger ingen raggarbil, däremot ett rätt stort grönsaksland. Och sista gången jag hade en rejäl kagge var när jag väntade tvillingar.

Dra nu i några gipsskruv i nån gammal kåk åt mig också ;).

Tillägg: det blev alltså bortmodererat, det jag citerar.
 
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.