lerpoel
Denna växer i komposthögen på bondgården hos farsgubben. Jag är dålig på växter och far likaså (bortsett från potatis…), men skulle vilja veta om det är nån problemväxt vi ska hålla koll på. Stammen är så grov så jag tänkte direkt parkslide men det verkar vara helt annorlunda blommor på denna.

Nån som kan hjälpa mig med vad det är?

Vildvuxen trädgård med höga gröna växter och rosa blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Har ingen aning om vad det är, men jag ser att att det garanterat inte är parkslide.
 

Bästa svaret

Fadai
Ser ut som Jättebalsamin. Sprätter iväg sina fröer och sprider sig som skogseld om man inte passar sig. Invasiv.
 
  • Gilla
lerpoel och 2 till
  • Laddar…
Ta bort dem nu innan de fröar av sig! Bränn upp dem själva eller lägg i en brännbart-container på återvinningscentralen.
 
  • Gilla
lerpoel
  • Laddar…
Den där är otillåten. Den måste man utrota om man har den på sin fastighet. Men det är ganska lätt. Den är ettårig så tar man bara bort den innan den blommat så försvinner den när det är slut på frön i backen.
 
  • Gilla
lerpoel
  • Laddar…
lerpoel
Tack för svar! Blir röjning och rapportering till naturvårdsverket. Den verkar ha spridit sig i ett spår från skogsstycket bakom gården och därifrån in i komposten.
 
Det lättaste är att lägga det på komposten. Där finns det ju redan så den riskerar inte att sprida den.

Vad du inte ska göra är att köra den på ett öppet släp, eller slänga den i på annan plats där den kan etablera sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.