Som rubriken lyder.
Jag renoverar ett gammalt hus och sätter för dörrhål och gör mindre innerväggar med reglar och spontbrädor men vad ska man isolera med?
Jag har fyllt en liten vägg med Ecofiber men det känns som om detta kommer sjunka ihop dessutom är det ett jäkla "pillejobb".

Finns det några bra skivor utav naturmaterial som har vettig fuktvandring.
Det kanske funkar att sätta en Tretex skiva på insidan.



(Nästan lite skadeglädje över mögelbekymmrena med nya hus avseende putsfasad och gipsväggar)

Man kanske ska klä innerväggarna med Tretex?
 
Termoträ har jag använt, sjunker inte ihop. För lite mindre hål än hela innerväggar funkar ihopknögglat tidningspapper bra.
 
Glasfiberull?
 
ThomasLindgren skrev:
Glasfiberull?
Är inte hygroskopiskt dvs kan binda upp H2O molekyler kemiskt. Därför kräver glasupp en helttät ångspärr. Kanske inte vad man vill eller kan ha i ett gammalt hus.

Det finns (har funnits) linullskivor. Sök på nätet.

mvh plexi
 
Linull...? Är det ull i det? Våra elementrör var isolerade med något som såg ut som lin och fårull blandat. Jag kan bara säga att jag har aldrig i mitt liv sett så många skal efter pälsängerlarver på samma ställe som när vi rev fram våra elementrör. Jag skulle ALDRIG använda fårull till att isolera mitt hus med. Det är ju som att bygga en farm för pälsängrar.
 
pleximaster skrev:
Är inte hygroskopiskt dvs kan binda upp H2O molekyler kemiskt. Därför kräver glasupp en helttät ångspärr. Kanske inte vad man vill eller kan ha i ett gammalt hus.

Det finns (har funnits) linullskivor. Sök på nätet.

mvh plexi
Ångspärr i innervägg? Jag tolkade det som att han slog upp nya väggar, inte reglade upp ytterväggar. Iofs så använder vi glasull mot ytterväggarna också på vårt 60 år gamla hus.
 
Vi använder linullskivor, smidiga att jobba med och finns i dom flesta tjocklekar, ett tips är att använda rondell med kapskiva om skivorna behöver kapas, kniv som man använder till glasull fungerade inte något bra.

MVH Nybyggarn
 
Linullsskivor låter intressant bara dom inte innhåller fårull som någon skrev.
Vem säljer såna?
 
Fredrik.engdahl skrev:
kolla på foamglas

- Välkommen

Det låter bra men nya material är inte min grej när det gäller hus.
Däremot om det gäller teknik i maskiner/fordon så är det trevligt med nytänkande.
 
Peter_-_Emma skrev:
Som rubriken lyder.

Man kanske ska klä innerväggarna med Tretex?
Akta dig för tretex! Mitt gamla skånehus har tretex på alla inneväggar. Håller fukt och luktar muggigt, är mjukt så det går hål i tapeten om man stöter något hårt i väggen....

Jag din oro angående linullen! Föreställer mig att de kan bli ohyrehärdar! Finns det någon som har erfarenhet av hur dom blir efter lång tid?
 
Kanske stenull?
 
Kanske vital cellulosaisolering som har liknande egenskaper som lin men som är mycket lättare att arbeta med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.