Hej, vi har precis renoverat vårat badrum. Nya rör ny duschblandare mm. Men våran nya dusch har mycket sämre tryck än den gamla.

Testade att mäta flöde i en hink, blev ca 10L/min vilket verkar vara "normalt" på nya duschar. Men går det att öka detta på något sätt ?

Vet inte exakt vad duschblandaren heter men Oras Nova någonting. Kromad termostatblandare med vattenskada och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en våt kromad duschblandare med tydliga kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Simon Edström skrev:
Hej, vi har precis renoverat vårat badrum. Nya rör ny duschblandare mm. Men våran nya dusch har mycket sämre tryck än den gamlDusch
Testade att mäta flöde i en hink, blev ca 10L/min vilket verkar vara "normalt" på nya duschar. Men går det att öka detta på något sätt ?

Vet inte exakt vad duschblandaren heter men Oras Nova någonting.[bild] [bild]
Hej. Det brukar sitta en strypning innanför anslutningen för slangen vid dusch munstycket. Ta bort den.
 
M masse.j skrev:
Hej. Det brukar sitta en strypning innanför anslutningen för slangen vid dusch munstycket. Ta bort den.
Jag hittar ingen strypning där... misstänker blandaren Hand håller upp två änden av en rörkoppling för att visa frånvaron av strypning, misstänker problem med blandaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Simon Edström skrev:
Jag hittar ingen strypning där... misstänker blandaren [bild]
Ibland sitter strypning i själva handtaget. Men prova att ta loss hela slangen, mät under en minut direkt från blandaren, så vet du ju med säkerhet om det är blandaren eller ej!
 
D Dr.E skrev:
Ibland sitter strypning i själva handtaget. Men prova att ta loss hela slangen, mät under en minut direkt från blandaren, så vet du ju med säkerhet om det är blandaren eller ej!
Sagt och gjort, lite högre flöde ca 12-13l /min
 
S Simon Edström skrev:
Sagt och gjort, lite högre flöde ca 12-13l /min
Ok. Ingen jätteskillnad, men kanske tillräckligt? Kan ju prova med bara slangen, utan handtaget, se om det är samma flöde där. Det är ju ändå 20-30% högre flöde direkt ur blandaren, kanske blir en stor skillnad på upplevt tryck om det finns begränsning i handtaget som kan tas bort.

Lite annat exempel, men hade en flödesbegränsare i munstycke till kökskran som jag borrade bort med gott resultat. Tror nästan jag borrat bort en begränsning ur duschhandtag också för några år sedan om jag inte minns fel. Lite osäker, inget man direkt lägger på minnet för att det var en sån fantastisk händelse liksom.
 
D Dr.E skrev:
Ok. Ingen jätteskillnad, men kanske tillräckligt? Kan ju prova med bara slangen, utan handtaget, se om det är samma flöde där. Det är ju ändå 20-30% högre flöde direkt ur blandaren, kanske blir en stor skillnad på upplevt tryck om det finns begränsning i handtaget som kan tas bort.

Lite annat exempel, men hade en flödesbegränsare i munstycke till kökskran som jag borrade bort med gott resultat. Tror nästan jag borrat bort en begränsning ur duschhandtag också för några år sedan om jag inte minns fel. Lite osäker, inget man direkt lägger på minnet för att det var en sån fantastisk händelse liksom.

Okej, om du tittar på andra bilden i mitt första inlägg så ser man utloppet från blandaren. Och jag tycker att det ser konstigt ut
 
S Simon Edström skrev:
Okej, om du tittar på andra bilden i mitt första inlägg så ser man utloppet från blandaren. Och jag tycker att det ser konstigt ut
Ok. Ja, ser kanske lite udda ut med metallkanterna en bit in. Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av olika blandare, så vet inte om det är normalt, eller om det går att justera för att öka flödet. Borde gå att ladda ner lite instruktioner från tillverkarens hemsida och se om det finns någon beskrivning om flödesjustering.

Bilden på slangen däremot verkar visa två olika diametrar på det inre hålet. Kanske är det en liten gummiplugg på ena sidan, med en mindre diameter, som begränsar flödet. Kanske bara är vinkeln på fotot, men hålet till höger ser ju mindre ut.

Om du får ca 10l/m från slangen, utan duschmunstycket på och samma med munstycket på så lär ju begränsning finnas i själva slangen. Då hade jag troligen provat att borra lite. Risken finns ju såklart att man förstör slangen, så man får ju se om det går att borra eller ej, när man plockat bort packning etc.

Om du har kvar gamla slangen med munstycke vore det ju smart att prova med den och se om du får samma tryck som förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.