6 029 läst · 34 svar
6k läst
34 svar
VW verkstad hittade på fel
Inte helt omöjligt att det överdrivs. Servicen kostade mig 1895, luftfilter, kupéfilter samt oljebyte. Visst kan man göra det själv, men jag tyckte att det var ett hyfsat pris. Är rätt drygt på min bil, En alltrack med hasplåt. Så Kanske att det hittas lite extra mycket fel för att få igen lite pengar?M MagHam skrev:Intressant tråd. Har en känsla av att det ibland kan vara så att verkstäder överdriver vissa saker för att skaffa smidiga jobb. (Nu är väl fjäderbyten i o för sig inte det allra smidigaste men men..)
Hade min Skoda, sju år gammal, på service häromveckan. Onödiga pengar egentligen för det är bättre att byta olja själv och köra vidare.
Fick i alla fall veta att en avgasklämma var väldigt rostig. Hmm... tänkte jag, det brukar dom ju bli. Mer regel än undantag att man får såga av dom med vinkelslipen när man byter system. Men spelar också oftast dum för att testa lite vad dom säger, även om jag renoverat det mesta på en bil i mina dar.
Sen var skivorna fram slitna viket jag redan kände till, men inte tillnärmelsevis så mycket som mekanikern fick det att låta. Det var kraftigt överdrivet framställt. Kanske ett sätt att skaffa jobb som är utstuderat och anmodat av ledningen, vem vet?
Ja, det är ju ett säkert sätt att förlora kunder på iallafall. Merförsäljning är en sak men att hitta på saker är väldigt fult. Aldrig att jag skulle återvända till en verkstad som gör på det viset ifall jag kände till det. Högt och tydligt bör det talas om för andra eventuella kunder också.EddieHansson skrev:
Hade en märkesverkstad som tyckte att mina bromsbelägg skulle bytas. 16000 (vill jag minnas) skulle de ha för det kalaset. Efter service hos annan firma senare så frågade jag om just bromsbeläggen men de tyckte jag skulle köra ett år till innan de skulle bytas, vilket jag gjorde.
Vad kör du för bil?M merbanan skrev:
Jag var med om ett fjäderben där tallriken hade rostat sönder och gick av. Fjädern gick in i däcket.RoTe skrev:Detta är absolut inget unikt, jag är relativt bilkunnig och skruvar gärna själv men brukar spela "dum" när jag anlitar verkstäder just för att se vad dom hittar på.
En fjäder får vara av om den inte riskerar att ramla ur fästena, finns även fall där den lilla biten sitter fastklämd och sticker ut mot däcket t.ex. Det är farligt på riktigt. När det är farligt så som det lät på verkstaden så syns det tydligt.
Nu körde jag sakta när det hände och jag trodde verkligen att de var avgasröret som hade ramlat ner.
Om man hade legat i 100 tror jag nog det hade blivit punka omgående och lite jobbigt att stanna.
Men vilka ockerpriser skrotarna tog för ett fjäderben till en Chrysler, fick beställa från tyskland och få helt nytt istället för begagnat för lägre pris.
Har själv varit med om volvo som försökte lura mig vid ett lagerbyte, de tyckte att bromsklossarna var så dåliga så de bytte utan att fråga.
Men jag betalade inte för det, utan betalade endast för lagerbytet. De hade fakturerat klossbytet som ett eget jobb trots de ändå hade nere skiva och ok.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 064 inlägg
Låter dyrt, men inte osannolikt ...F fribygg skrev:
Jag frågade min lokala auktoriserade Ford-verkstad vad de skulle ha för att byta bromsar bak på min Fiesta -08.
Handbromsen frös fast på vintern, och den hade gått typ 17000 utan att nått i bromsväg var bytt, så jag tänkte mig en komplett "overhaul" .. De hade inget pris för att byta allt, men att bara byta bromstrummor (dvs ta bort hjulen, lossa en skruv, ta bort trumman, justera tillbaka den automatiska justeringen för backarna, sätta dit en ny, sätta tillbaka samma skruv, sätta tillbaka hjulet) skulle kosta 6300 spänn för båda sidorna. Det var typ dubbelt så mycket som alla delarna kostade (trummor, backar, hjulcylindrar, 3 stycken handbromswire, av kvalitetsmärken) på Autodoc ...
Jag har slutat handla delar från svenska skrotar. Jag tror aldrig jag har hittat några delar som inte går att köpa billigare nytt från Tyskland, Polen eller England.R Rkarlsson skrev:
Jag blev tvungen att köpa bromsokshållare till en mazda 6. Deras konstruktion är nog bland världhistoriens mest korkade konstruerade nånsin. Glidpinnar med gängor som rostar sönder och knäcks som en torr kvist i en granskog.useless skrev:
Påtal om att bli lurad som bilägare. När ballasten går sönder i mazda 6 från 2010 så får man byta hela lyktan. Mazda vill ha runt 10-15 tusen för det jobbet =) Brorsan hitta en kille som var jävlig med lödkolv och lagade skiten.
Annars köper jag bara nytt.
Jag hade en BMW X3 tidigare där sista biten, ”progressiva” så smalnar av till ingenting. När andra pajat under många år köpte jag svenska Lesjöfors via Autodoc utan den där avsmalningen. Kände ingen som helst skillnad på fjädringskomfort och sparade ganska mycket pengar jämfört med att låta verkstad byta. Läste en artikel i Auto Motor & Sport om just X3 och dyra fjädrar.
Låter som ”min” VW verkstad. För 3 år sidan så var alla skivor och belägg utdömda enligt dom. Det tog 2 år från det tills besiktaren tyckte att det börjar närma sig att byta bak och ytterligare ett år senare misstänker jag att de kanske kommer rekommendera nya belägg fram. Brukar fråga så det handlar inte om nedslag/anmärkningar. Sensorn har inte indikerat fram ännu dock. Givetvis full bromsverkan uppmätt på besiktningarna.M merbanan skrev:
Som konsument känns det ju som gränsen mellan proaktiva rekommendationer och merförsäljning är extremt suddig om man ska vara förlåtande. Min andra VW kommer inte följas av en 3:e….
Självbyggare
· Stockholm
· 9 865 inlägg
Jag åkte driekt från VW till BMW och beställde en 520 efter de försökt lura mig på service som inte behövdes.M myrstack skrev:Låter som ”min” VW verkstad. För 3 år sidan så var alla skivor och belägg utdömda enligt dom. Det tog 2 år från det tills besiktaren tyckte att det börjar närma sig att byta bak och ytterligare ett år senare misstänker jag att de kanske kommer rekommendera nya belägg fram. Brukar fråga så det handlar inte om nedslag/anmärkningar. Sensorn har inte indikerat fram ännu dock. Givetvis full bromsverkan uppmätt på besiktningarna.
Som konsument känns det ju som gränsen mellan proaktiva rekommendationer och merförsäljning är extremt suddig om man ska vara förlåtande. Min andra VW kommer inte följas av en 3:e….
Lovade mig själv att aldrig mer köpa en VAG (utom Porsche eller Lamborghini ) igen.