R reez skrev:
Det är ju inte isoleringen i sig som är funtproblemet utan kallare på vind som ökar RF, tillsammans med ev. Luftläckage från bostaden som tillför fukt.
Så har jag också förstått det.
Att allt som sänker temperaturen på vinden ökar risken för fuktproblem.
Om det är solceller, extra isolering eller att man byter en oljapanna mot LV.vp (och då inte värmer murstocken lägre) spelar ingen roll.

Det man kan göra är att antingen bygga egen fuktvakt mha hemma automatisering (jag har just gjort det till total kost av 2500 ) eller köpa färdig produkt typ Trygghetsvakten Vind för 10 tusen eller mer.

Samt om man har självdrag i huset byta det mot mekanisk ventilation eller FTX för att minska fukten från bostaden upp till vinden
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du innertaket. Det är inte särskilt utsatt i något av fallen. Men i isodränfallet kan ju fukt kondensera och rinna genom skivan utan hinder. Då är det rejält fuktigt, men isodrän är det sämsta alternativet om det är det du är rädd för.
Jag menar yttertaket. På min vind ser jag råsponten när jag går där. Golvet på bjälklaget är tvättad jord i.
 
M MrDizzy skrev:
Så har jag också förstått det.
Att allt som sänker temperaturen på vinden ökar risken för fuktproblem.
Om det är solceller, extra isolering eller att man byter en oljapanna mot LV.vp (och då inte värmer murstocken lägre) spelar ingen roll.

Det man kan göra är att antingen bygga egen fuktvakt mha hemma automatisering (jag har just gjort det till total kost av 2500 ) eller köpa färdig produkt typ Trygghetsvakten Vind för 10 tusen eller mer.

Samt om man har självdrag i huset byta det mot mekanisk ventilation eller FTX för att minska fukten från bostaden upp till vinden

Hur har du byggt fuktvakt?
Jag har mekanisk ventilation i badrum och toalett.
 
Yttertaket får lägre fuktbelastning om du har en isolering som kan buffra fukt vid tillfälligt högre fuktbelastning. Isodrän har inga fördelar jämfört med annan isolering iden här applikationen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
U
Isodräns förmåga att isolera är helt värdelös om den inte är i mark. Det är som en dåligt stickad ylletröja som det blåser rakt igenom. Att montera den på en ventilerad vind kommer knappt göra något, mer än tömma plånboken.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
B Bjocal skrev:
Hur har du byggt fuktvakt?
Jag har mekanisk ventilation i badrum och toalett.
1st smart hub (Hubitat Elevation c7 1200:- )
2st zwave temp o fuktsensorer ( 250kr /st )
1st zwave plugin relä (300:- )
1st IP44 klassad fläkt ( 500:- )

Satt en temp o fuktsenor ute och en på vinden
Låter smarthubben räkna ut absolut fuktighet ( g / kubik luft )för både ute o vind senorerna för sig
Smarthubben jämför sendan den absoluta fuktigheten och är det fuktigare på vinden startar smarthet automatiskt fläkten som suger ut den fuktiga luften.
iom att jag har öppen takfot är det inga problem att få in torrare uteluft
 
U
Ett alternativ är att vänta tills dagen man ska lägga om taket, då lägga diffusionsöppen takpapp och sen isolera facken mellan takstolarna på vinden med typ ecofiber, cellulosa etc.. då går det fortfarande förvara saker på vinden och man ökar isoleringen
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ett alternativ är att vänta tills dagen man ska lägga om taket, då lägga diffusionsöppen takpapp och sen isolera facken mellan takstolarna på vinden med typ ecofiber, cellulosa etc.. då går det fortfarande förvara saker på vinden och man ökar isoleringen

Absolut. Problemet är att man blir väldigt stressad då elen kostade ca 10 per månad förra vintern och prognosen är dubbla elpriset kommande vinter.
 
U
B Bjocal skrev:
Absolut. Problemet är att man blir väldigt stressad då elen kostade ca 10 per månad förra vintern och prognosen är dubbla elpriset kommande vinter.
Jo men ar du ventilerad takfot och nock/gavlar så kommer isodrän i facken mellan takstolarna kosta mer än va det kommer spara in pengar.
Alterniv finns ju också att isolera snedtaket med luftspalt mot råspånten om du inte vill byta underlagspapp på taket. Men då tappar du 20-30mm isolering.

Isodrän är helt fel väg att gå. Den är skapad för något helt annat.
 
EddieHansson
Enklast är att sätta en trådlös fuktmätare på vinden. Om det blir problem med hög fuktighet får du helt enkelt sätta in mekanisk ventilation på vinden. Behöver inte vara svårare än så.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Enklast är att sätta en trådlös fuktmätare på vinden. Om det blir problem med hög fuktighet får du helt enkelt sätta in mekanisk ventilation på vinden. Behöver inte vara svårare än så.
mjo men då får man inte en helautomatisk lösning och inget argument för att köpa in en leksak ...eh smarthub ;)
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men ar du ventilerad takfot och nock/gavlar så kommer isodrän i facken mellan takstolarna kosta mer än va det kommer spara in pengar.
Alterniv finns ju också att isolera snedtaket med luftspalt mot råspånten om du inte vill byta underlagspapp på taket. Men då tappar du 20-30mm isolering.

Isodrän är helt fel väg att gå. Den är skapad för något helt annat.
Har inte isolerad takfot.
Okej, jo jag vet ju vad den är till för.
 
M MrDizzy skrev:
mjo men då får man inte en helautomatisk lösning och inget argument för att köpa in en leksak ...eh smarthub ;)
Risken med mekanisk ventilation på vinden är att det skapas undertryck vilket leder till ökad luft från huset vilket leder till ökad fukt. Risken... inte givet att det blir så.
 
EddieHansson
B Bjocal skrev:
Risken med mekanisk ventilation på vinden är att det skapas undertryck vilket leder till ökad luft från huset vilket leder till ökad fukt. Risken... inte givet att det blir så.
Man kan blåsa in likväl som ut. Men är det öppet i nock osv lär man inte kunna bygga upp något vidare tryck åt ena eller andra hållet.
 
  • Gilla
Bjocal
  • Laddar…
B Bjocal skrev:
Risken med mekanisk ventilation på vinden är att det skapas undertryck vilket leder till ökad luft från huset vilket leder till ökad fukt. Risken... inte givet att det blir så.
har som sagt helt öppen takfot på långsidorna så det kan inte kan inte bli sådant undertyck att det leder till ökad luft från bostaden.
Dock har du en viktig poäng med att peka ut problemet. Alla har ju inte helt öppen takfot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.