Som rubriken säger, håller på med en bänkskiva i furu som ska användas som "grillbord".
En stor svart stekgryta på ett nybyggt obehandlat träbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna kommer alltså att stå utomhus. Jag har behandlat skivan två omgångar med kinesisk träolja. Funderar på att även lacka skivan för att göra den lite mer tålig, har dock aldrig använt lack förr. Något speciellt jag bör tänka på förutom att oljan ska ha torkat ordentligt? Tips på lämplig lack mottages tacksamt!
 
Det där kan väl ändå inte fungera? Grillen blir ju varm som satan.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det där kan väl ändå inte fungera? Grillen blir ju varm som satan.
Syns kanske inte jättebra på bilden, men grillen hänger i fyra metallfästen. Det är 1-2 cm mellanrum mellan grillen och skivan, finns ingen direktkontakt någonstans.
 
D Dallastower skrev:
Syns kanske inte jättebra på bilden, men grillen hänger i fyra metallfästen. Det är 1-2 cm mellanrum mellan grillen och skivan, finns ingen direktkontakt någonstans.
Aha. Räcker det för att det träet inte ska bli bränt när man eldar på ordentligt?

Sen tror jag det blir svårt att få skivan att hålla sig om den ska vara ute. Jag gissar att den slår sig och/eller spricker.
 
N nybyggarn3 skrev:
Aha. Räcker det för att det träet inte ska bli bränt när man eldar på ordentligt?

Sen tror jag det blir svårt att få skivan att hålla sig om den ska vara ute. Jag gissar att den slår sig och/eller spricker.
Är nog lugnt, föräldrarna hade en grill som blev 20år där grillbaljan hängde i tre bultar som i sin tur satt i en stålram som gick hela vägen runt i hålet var bara 1cm från grill till trä där.
Men vill nog hålla med om tveksamheten gällande skivans hållbarhet. Hade ett lackat litet bord stående ute någon månad i väntan på tippbesök och 40cm skivan hade spruckit och kupat sig nästa 2cm.
Grillen var målad och ommålad några gånger.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Är nog lugnt, föräldrarna hade en grill som blev 20år där grillbaljan hängde i tre bultar som i sin tur satt i en stålram som gick hela vägen runt i hålet var bara 1cm från grill till trä där.
Men vill nog hålla med om tveksamheten gällande skivans hållbarhet. Hade ett lackat litet bord stående ute någon månad i väntan på tippbesök och 40cm skivan hade spruckit och kupat sig nästa 2cm.
Grillen var målad och ommålad några gånger.
Stämmer med mina erfarenheter av limmfog som hamnat ute. Nån glesare lösning är nog bättre för utomhusbruk. Eller varför inte köpa några säckar expanderbetong och lite armering och gjuta en skiva?
 
Nu är ju skivan redan klar, så jag får nog ta den smällen isåfall. Antar att det blir bättre om man drar typ ett möbelskydd över hela skivan när man inte använder grillen?
 
D Dallastower skrev:
Nu är ju skivan redan klar, så jag får nog ta den smällen isåfall. Antar att det blir bättre om man drar typ ett möbelskydd över hela skivan när man inte använder grillen?
Det gör det säkert. Och får den under tak när säsongen är över.

Sen en brukar ju en pilsner eller två till sitta fint när man grillar. Kan säkert ta udden av eventuell irritation över skivans förfall:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.