Hej

Har skrapat mitt eternittak från mossa. Men funderar på att dra på Algrent proffs för att ta det sista som är kvar och rötter som gått ner i plattorna.

Är det någon som använt detta medel? Fungerar det? Finns det något annat medel som fungerar bra också?



MVH

Tellan
 
I InsidersUnited skrev:
4 liter 99 kr, spruta på koncentrerat, låt det torka in bara, inte skölja.
[länk]
Har du testat det? Fungerar det?
 
Claes Sörmland
Klorin är också förbannat bra på eternit om du vill tillbaka till originalgrå. Späd 1:5 och spruta på en vindstilla fuktig em. Låt verka. Ta ett varv till efter några dagar då du ser vad du har missat.

Jag har kört hela eternitfasaden med detta och gick från rödlav till eternit med nykänsla.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan produkt som fungerar mycket bra för att ha ihjäl (men ej bleka bort) lav och annan påväxt:

[länk]

Denna har jag kört på eternitfasaden. Inte samma omdelbara magi som Klorin men den håller ju lav och mossa borta.
OK, ja det var ju bra mycket billigare än Algrent, svårt att hitta omdömen som inte är på deras egen hemsidan om Algrent.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan produkt som fungerar mycket bra för att ha ihjäl (men ej bleka bort) lav och annan påväxt:

[länk]

Denna har jag kört på eternitfasaden. Inte samma omdelbara magi som Klorin men den håller ju lav och mossa borta.
Man känner ju även att Nilfisk inte gör några dåliga maskiner. Så då borde ju även sådant här medel med Nilfisk märke på vara bra grejer.

/T
 
Claes Sörmland
T Tellan8383 skrev:
Man känner ju även att Nilfisk inte gör några dåliga maskiner. Så då borde ju även sådant här medel med Nilfisk märke på vara bra grejer.

/T
Alla dessa produkter bygger på samma aktiva ämne, ett positivt laddat tvålämne som har ihjäl mikroberna. Det är en standardkemikalie på världsmarknaden så alla produkter är rätt jämförbara, frågan är bara pris jämfört med koncentration och volym. Och vilken parfym man har valt att tillsätta eller inte.
 
Japp, fungerar bra. Det tar dock nästan ett år innan allt grönt har dött och regnat bort. Men det tror jag är samma för alla dessa produkter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag använde Algrent proffs för 2 år sedan på vårt tak. Det som jag kan säga är att det är har överlägsen effekt på mossa om man jämför biltema och grönfri.

Biltemas produkt vet jag inte vad den innehåller mer än vatten. Men när jag provade det på garagetaket, hände absolut ingenting. Grönfri använde jag på sommarstugan. Lite mindre mossa blev det, men det mesta låg kvar efter 1 år.

Algrent är inte det billigaste medlet. Men det är rätt mycket jobb att försöka bli av med mossan, så man vill att det ska fungera.

/Mattias
 
Claes Sörmland
M MattiasO85 skrev:
Jag använde Algrent proffs för 2 år sedan på vårt tak. Det som jag kan säga är att det är har överlägsen effekt på mossa om man jämför biltema och grönfri.

Biltemas produkt vet jag inte vad den innehåller mer än vatten. Men när jag provade det på garagetaket, hände absolut ingenting. Grönfri använde jag på sommarstugan. Lite mindre mossa blev det, men det mesta låg kvar efter 1 år.

Algrent är inte det billigaste medlet. Men det är rätt mycket jobb att försöka bli av med mossan, så man vill att det ska fungera.

/Mattias

Algrent Proffs har samma kemi som alla andra produkter men det är en högkoncentrerad produkt. Den innehåller hela 67% av det aktiva ämnet N-alkylbensyldimetyl-ammoniumklorid.

T ex Nilfisk Roofcleaner innehåller 7,5% av samma N-alkylbensyldimetyl-ammoniumklorid, d v s man köper mer vatten i det fallet och mindre än det aktiva ämnet. Eftersom det är en 9X koncentrationsskillnad så kan man acceptera ett upp till 9X så högt pris på Algrent Proffs som för samma volym Nilfisk Roofcleaner utan att betala ett högre pris.

Har man kraftig påväxt av mossa så doserar man mer av produkten än om man har lätt påväxt av lav.

1 L Algrent Proffs beskrivs räcka till kring 48 kvm tak med kraftig påväxt. Till samma takyta krävs således 9 L Nilfisk Roofcleaner för samma dosering av det aktiva ämnet.
 
  • Gilla
oscarlkpg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.