Hej!

Var lite förhastad sent igår kväll när jag rensågade trallen och missade att två betongplintar (Benders 50cm), medför att jag inte kommer ner med kjolen på altanen korrekt. Jag har 145cm som fris och kan inte gå upp i dimension där, skulle en lösning vara att slipa bort 2cm med vinkelslip på betongplintarna?

Tacksam för respons på ovan eller andra smarta idéer.

/Mattias
 
Trä är ju annars lättare att bearbeta. Kanske går att ta en stor del av de 20 millimeterna i kjolen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
wildeside
m.andersson.se m.andersson.se skrev:
Hej!

Var lite förhastad sent igår kväll när jag rensågade trallen och missade att två betongplintar (Benders 50cm), medför att jag inte kommer ner med kjolen på altanen korrekt. Jag har 145cm som fris och kan inte gå upp i dimension där, skulle en lösning vara att slipa bort 2cm med vinkelslip på betongplintarna?

Tacksam för respons på ovan eller andra smarta idéer.

/Mattias
Lite jobb är det med den lösningen, men bara att slipa på när lusten faller på;) inget som skadar plinten
 
Jag skulle såga istället för att slipa om du vill få bort 145 x 2 x bredden på två plintar. Såga spår med diamantklninga och knacka bort mellanrummet med mejsel.

Fast vad är dimensionerna på kjolen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är väl armering i plinten och nu kommer den närmare ytan och risken för rost ökar.

Protte
 
wildeside wildeside skrev:
Lite jobb är det med den lösningen, men bara att slipa på när lusten faller på;) inget som skadar plinten
Hur ser vi på problemet nedan med armering och ev rost som påpekas?
 
prototypen prototypen skrev:
Det är väl armering i plinten och nu kommer den närmare ytan och risken för rost ökar.

Protte
Skulle detta försvaga plintens bärighet i långa loppet mycket?
 
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle såga istället för att slipa om du vill få bort 145 x 2 x bredden på två plintar. Såga spår med diamantklninga och knacka bort mellanrummet med mejsel.

Fast vad är dimensionerna på kjolen?
Har tänkt att ha 22x120 som kjol och behöver därmed komma innanför frisen. Därmed var/är min initiala tanke att ”skala bort” 20mm från plintarna. Då får jag ner kjolen korrekt innanför frisen och den livar sedan med dem minskade plintarna.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är väl armering i plinten och nu kommer den närmare ytan och risken för rost ökar.

Protte
Den plint jag kapade av 10 cm på längden (när jag grävde ner till berg) verkade inte vara armerad. Den kan såklart ha varit armerad högre upp, men min gissning är att den saknade armering. Köpt på Bauhaus, jag tror det var en Benders-plint.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Den plint jag kapade av 10 cm på längden (när jag grävde ner till berg) verkade inte vara armerad. Den kan såklart ha varit armerad högre upp, men min gissning är att den saknade armering. Köpt på Bauhaus, jag tror det var en Benders-plint.
Samma plint som jag har… Jag skall ju kapa den på andra längden. Kanske löpe en ny plint och kapa för att se hur den är uppbyggd innan jag ger mig på dem som sitter i backen.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
B
Skulle gissa att plinten håller längre än altanen, även om den kanske drabbas av rostsprängning.

Diamantklinga i vinkelslip så är de där 2cm borta på 2 min.
 
  • Gilla
m.andersson.se och 1 till
  • Laddar…
m.andersson.se m.andersson.se skrev:
Skulle detta försvaga plintens bärighet i långa loppet mycket?
Det är ju inget brofundament du bygger. Även om du eventuellt skadar armeringen så har det ingen betydelse de närmsta 100-200 åren.
 
  • Gilla
m.andersson.se
  • Laddar…

Bästa svaret

wildeside
m.andersson.se m.andersson.se skrev:
Hur ser vi på problemet nedan med armering och ev rost som påpekas?
Är plintarna armerade så ska armeringen ligga 5 cm in i betongen så att slipa bort ett par cm spelar ingen roll.
Troligen så är dom inte armerade.
Skulle mot förmodan något järn komma fram så kan du iaf sova tryggt dom närmsta 50-100 åren i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
m.andersson.se och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.