Hej forumet!
Huset har i vardagsrummet en fin fiskbensparkett från byggnadsåret 71 som generellt sett är i bra skick men kanske skulle behöva en omslipning.

Dock har tre av fyra hörn delat lite på sig.
Trägolv med glipa vid övergången mellan två olika läggningsmönster nära en elementrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon möjlighet att få ihop dem igen?

Vet ej om det är spikat eller limmat, ej heller exakt hur underlaget är, mer än att det är trä.
 
Gissat på spikat, du borde kunna slå ihop en av sprickorna i alla fall, de andra fyller du med parkettspackel.
 
Vilken tänker du på då?
Får ta fram golvjärnet och banka lite.

Noterar också att den i bilden horisontella biten av frisen går i väggen på både denna och andra sidan. Samt på motsatt sida om är lagd likadant. Borde jag kapa för att ge den lite rörelsemån?
 
Har golvet legat kloss mot väggarna sedan 71 kanske det spelar mindre roll att såga upp lite rörelsemarinal nu. Där det gått isär borde det rätt enkelt att få ihop det igen så länge man kan använda väggen som mothåll. Innan du trycker tillbaks delarna så kanske du ska överväga att dutta i lite lim så delarna stannar där de ska vara. typ trälim med gul hatt kan vara lämpligt
 
Dessvärre är huset byggt så att väggarna går ner 10cm i golvet, så där är tyvärr inget att bända i :sweat:

Fördelen med att få till rörelsemånen skulle vara att jag slipper att väggen buktar inåt där :surprised:
 
Tänkte på den horisontella. Den kanske går stt kapa med multiverktyg längs med väggen för att sedan slå in den?
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Det borde gå, får dock pressa ner den lite för, för nu hakar den i staven uppe till vänster.
 
Jag skulle ha försökt få ihop det så gott det går och sedan spackla. Enligt min erfarenheter av att spackla fiskben finns det goda möjligheter att ett hårt spackel håller i kortskarvarna. Blir nära på osynligt efter slipning och behandling. Ska det inte behandlas kanske nån mjuk massa i rätt färg är att föredra. Blir säkert nära på osynligt också om man inte står nära och stirrar på fogen, vilket man aldrig gör.
 
Ser ut som tiljorna är lösa och då limmade på underlaget.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hej forumet!
Huset har i vardagsrummet en fin fiskbensparkett från byggnadsåret 71 som generellt sett är i bra skick men kanske skulle behöva en omslipning.

Dock har tre av fyra hörn delat lite på sig.
[bild]
Finns det någon möjlighet att få ihop dem igen?

Vet ej om det är spikat eller limmat, ej heller exakt hur underlaget är, mer än att det är trä.
 
Gav mig på golvet med golvjärnet, hur mycket jag än bankade rörde sig inte stavarna.
Undrar hur de lyckats röra sig från början :thinking:
 
Förmodligen sitter dom limmade i underlaget. Så det du kan göra är.
1) skaffa träspackel och spackla igen
2) eller så göra eget genom att slipa bort trä där det inte syns och blanda med ute trälim.
3) ta dit en golvläggare som kan denna lösläggnings teknik som lägger om. fast det blir dyrt.
13th Marine 13th Marine skrev:
Gav mig på golvet med golvjärnet, hur mycket jag än bankade rörde sig inte stavarna.
Undrar hur de lyckats röra sig från början :thinking:
 
Har man en ärlig chans att få loss stavarna? :thinking:

På sikt tänker jag att golvet ska slipas. Men avvaktar några år då vi har två små barn.
 
det är lätt att bryta sönder sedan vet man inte vad det är för lim under, fast det ser gammalt ut så det är nog kontaktlim.
om det inte är standard format och du bryter sönder så kan det bli väldigt dyrt om du inte har kunskapen att såga till nya tiljor. Om du måste köpa nya som inte är standard kan det kosta över 10000 kr m2.
13th Marine 13th Marine skrev:
Har man en ärlig chans att få loss stavarna? :thinking:

På sikt tänker jag att golvet ska slipas. Men avvaktar några år då vi har två små barn.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Som sagt, borde vara original från 71/72.
Stavarna verkar vara 340*68mm och undergolvet såg ut att vara spontat.

Men jag tolkar det som att man har sönder tiljorna när man bryter :thinking:
 
Billigaste är att träspackel.

13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, borde vara original från 71/72.
Stavarna verkar vara 340*68mm och undergolvet såg ut att vara spontat.

Men jag tolkar det som att man har sönder tiljorna när man bryter :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.