Hej!

Ni får idiotförklara mig eller hylla mig som geni om ni vill men jag vill höra tankar om att sätta isodrän direkt emot taket på en kall vind som isolering. Alla avråder ju ifrån att isolera då vinden klarat sig utan fukt och mögel sedan 1939, men när prognosen säger att elräkningen i januari kommer att vara på ca 20000 så blir man desperat.
Jag tänker att brädor och takstolar inte behöver ta skada eftersom fukten kan passera tillbaka genom skivan?
 
Spruta lösull 40-50cm. Glöm inte rymddräkten, det dammar rätt bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spruta lösull 40-50cm. Glöm inte rymddräkten, det dammar rätt bra.

Det vill jag helst inte då hela vinden försvinner och jag blivit avrådd pga fuktpåslag.
 
Avrådd av vem och pga vad? Lösull , typ ecofiber, är helt naturligt och kan buffra en del fukt. Används vinden som förvaring ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avrådd av vem och pga vad? Lösull , typ ecofiber, är helt naturligt och kan buffra en del fukt. Används vinden som förvaring ?
Avrådd av besiktningsman. Ja används som förvaring.
 
Fick du inte veta anledningen av bes.mannen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fick du inte veta anledningen av bes.mannen?
Tror att det var för risk att det skulle öka fuktpåslag.
 
Isodrän är sämre än ekofiber eller motsvarande när det gäller fukt på vinden.
 
D Daniel 109 skrev:
Isodrän är sämre än ekofiber eller motsvarande när det gäller fukt på vinden.
Vad grundar du det på?
Kan fukt vandra genom dem?
Skulle du våga sätta dem mot brädorna mellan takstolarna?
 
Vilken variant syftar du på?
Fukt kan vandra genom båda alternativen. Isodrän har öppna håligheter så där rör sig sannolikt luft lättare än i isolering.
Ekofiber (eller motsvarande) kan absorbera mycket mer vatten utan att bli för fuktig. Det medför att den klarar perioder med förhög funktbelasting. Inte kontinuerligt, men tillfällig belastning klarar den klart bättre. Isodrän har inga fördelar i sammanhanget.
 
Varför isodrän? Kostar ju nästan dubbelt mot EPS, och är tråkigare att jobba med.
Men jag håller med om ovanstående, någon form av fuktbuffrande lösull skulle vara bättre
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken variant syftar du på?
Fukt kan vandra genom båda alternativen. Isodrän har öppna håligheter så där rör sig sannolikt luft lättare än i isolering.
Ekofiber (eller motsvarande) kan absorbera mycket mer vatten utan att bli för fuktig. Det medför att den klarar perioder med förhög funktbelasting. Inte kontinuerligt, men tillfällig belastning klarar den klart bättre. Isodrän har inga fördelar i sammanhanget.
Jag är inte orolig för att ekofiber ska bli fuktig utan träet som de isåfall ligger emot. jag har ingen koll på olika ekofiber alls. På en kall vind är ju långa perioder av hög fukt.
 
Menar du innertaket. Det är inte särskilt utsatt i något av fallen. Men i isodränfallet kan ju fukt kondensera och rinna genom skivan utan hinder. Då är det rejält fuktigt, men isodrän är det sämsta alternativet om det är det du är rädd för.
 
richardtenggren
Vill du köra på din idé kanske Ignucell är ett bättre val, då slipper du tjäran i alla fall. Även om jag själv skulle gå på lösull.
 
Det är ju inte isoleringen i sig som är funtproblemet utan kallare på vind som ökar RF, tillsammans med ev. Luftläckage från bostaden som tillför fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.