Sema Deli1
M Magnus111111 skrev:
Hej! Hur ställer ni er till att ha ryssar som jobbar hemma hos er nu under det pågående kriget? En svensk firma med anställda personer som delvis pratar engelska men helst ryska (ingen svenska). Om de är anställda i bolaget som anlitas, är det mer ok då? Hantverkarna bodde i Sverige innan kriget började.

/Funderare
Varför betalar ni kontant? Jag sett jobbet som gjort av polckar som somarbetat med ryssar hur det ser ut. Nu svenskt handverkare som fixar sakar som gjorde fel av dessa amatörer.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Är du orolig att de utan förvarning ska lämna bygget för att ansluta till kriget? Eller vad är det som får dig att ställa frågan här?
mer en moralisk fråga
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Bättre de jobbar här än åker hem och går med i armén.
 
B
Byt ut "ryssar" mot afrikaner eller judar och ställ dig frågan om det är ett rimligt sätt att kategorisera människor.
 
M Magnus111111 skrev:
mer en moralisk fråga
Du får väl fråga vad ryssarna tycker om kriget och ta ställning utifrån det.
 
Davidbagare
B BTR skrev:
Byt ut "ryssar" mot afrikaner eller judar och ställ dig frågan om det är ett rimligt sätt att kategorisera människor.
Nä. Jättedålig jämförelse.
 
  • Gilla
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
B
Davidbagare Davidbagare skrev:
Nä. Jättedålig jämförelse.
Det tycker inte jag.
 
Davidbagare
B BTR skrev:
Det tycker inte jag.
Nä, det är klart. Judarna och Afrika som kontinent är ju aktiva i massor med krig i Europa.
 
Davidbagare
B BTR skrev:
Det tycker inte jag.
Men det är ju det nya nu, att bli andrahandskränkt över saker man inte ens förstår. Eller sätta saker i helt fel perspektiv och sen bli kränkt över sin egen okunskap.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
B
Davidbagare Davidbagare skrev:
Nä, det är klart. Judarna och Afrika som kontinent är ju aktiva i massor med krig i Europa.
Du är tydligen för dum för att förstå skillnaden mellan en individ född i ett land och den politiska ledningen i det landet.

Bara för att Putin beordrat krig mot Ukraina betyder inte det att ryssen som snickrar hemma hos dig är för detta krig. Ryssen är kanske i Sverige och snickrar för att han flytt undan Putins förtryck.

Israel är förövrigt rätt aktiva i krig i Mellanöstern, men du kanske tycker det är okej om en man bara dödar bruna barn?
 
Davidbagare
B BTR skrev:
Israel är förövrigt rätt aktiva i krig i Mellanöstern, men du kanske tycker det är okej om en man bara dödar bruna barn?
Kan du utveckla denna meningen innan jag kommer med ett svar?
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med att jag skulle vara ”okej med att man bara dödar bruna barn”. Hur kom det in i diskussionen? Är det du som försöker applicera saker som inte finns igen?
 
B BTR skrev:
Byt ut "ryssar" mot afrikaner eller judar och ställ dig frågan om det är ett rimligt sätt att kategorisera människor.
Hur menar du? Ryssar är folk i eller från en stat, afrikaner är folk i eller från en världsdel (54 olika stater) och judar är folk över hela världen av i stort sett alla nationaliteter.

Av dessa är det väl bara Ryssland som Sverige infört sanktioner mot. Och det är väl det som TS funderar över, om vad vi anser vara rätt eller fel med att ha personliga och inte bara statliga sanktioner mot ryssar eller inte?
 
B
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan du utveckla denna meningen innan jag kommer med ett svar?
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med att jag skulle vara ”okej med att man bara dödar bruna barn”. Hur kom det in i diskussionen? Är det du som försöker applicera saker som inte finns igen?
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan du utveckla denna meningen innan jag kommer med ett svar?
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med att jag skulle vara ”okej med att man bara dödar bruna barn”. Hur kom det in i diskussionen? Är det du som försöker applicera saker som inte finns igen?
Visst kan jag det.

Du skriver att varken Israel eller afrika är aktiva i krig i Europa.
Jag svarar dig att Israel är aktiv i krig i Mellanöstern, bland annat i Gazaremsan.
Men med ditt argument är Afrika och Israel inget problem eftersom de inte krigar i Europa.
Kan man dra någon annan slutsats än att du är Ok med att man krigar sålänge det inte drabbar människor i Europa?
Således är det ok för dig att krig är ok sålänge det vara drabbar bruna barn.
 
B
Keiller Keiller skrev:
Hur menar du? Ryssar är folk i eller från en stat, afrikaner är folk i eller från en världsdel (54 olika stater) och judar är folk över hela världen av i stort sett alla nationaliteter.

Av dessa är det väl bara Ryssland som Sverige infört sanktioner mot. Och det är väl det som TS funderar över, om vad vi anser vara rätt eller fel med att ha personliga och inte bara statliga sanktioner mot ryssar eller inte?
Sverige har infört sanktioner mot den ryska staten.
Man har inte gått ut med att Svenskar på eget initiativ ska börja särbehandla människor baserat på språket dom talar.
 
Davidbagare
B BTR skrev:
Visst kan jag det.

Du skriver att varken Israel eller afrika är aktiva i krig i Europa.
Jag svarar dig att Israel är aktiv i krig i Mellanöstern, bland annat i Gazaremsan.
Men med ditt argument är Afrika och Israel inget problem eftersom de inte krigar i Europa.
Kan man dra någon annan slutsats än att du är Ok med att man krigar sålänge det inte drabbar människor i Europa?
Således är det ok för dig att krig är ok sålänge det vara drabbar bruna barn.
ok. Och vilka afrikanska länder är aktiva i krig i europa just nu då?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.