Vi har under flertalet åt plockat hallon från en buske som hänger in på vår tomt och har dessutom fått lov av gubben å gumman på granntomten att göra så, dock endast de som hänger in på vår sida. Då det är en hallonbuske som växer i en slänt blir det rätt omfattande överhäng. Min dotter på 6 år gör som hon alltid gjort, tar en kosa och springer till busken och plockar lite bär, då det växer en del brännässlor där så följer jag ber för att rensa lite för att hon inte ska bränna sig.

Ut kom granngubben (tunt 60 år, 190cm) utfarandes som ut en skräckfilm å börjar skrika och svära på mig framför dottern att jag ska ge F i hans buske har vi har ingen rätt att ta hans bär (som han aldrig har plockat själv), beter sig hotfult och kommer in på min tomt, ställer sig bara 30 cm ifrån mig, stirrar å gastar på, flertalet tillfällen tar han ytligare steg närmare mig varav jag måste backa för att inte pussa gubben på munnen, jag ber honom vänligt lämna tomten men de tänker han F inte göra, min dotter blir livrädd och springer in.

Han skulle minsann klippa ner den så de inte hänger in på vår tomt, visst okej det kanske händer en gång men sen är han för slö att göra det fler gånger då den kommer försätta hänga in (baserat på tidigare erfarenhet av hans slöhet med sin egna tomt). Hallonbuskar är inte lätta att hålla under kontroll, jag har redan en gång i år klippt hans buske så den inte hänger in på tomten vår, men den är redan en meter in på tomten igen.

De slutar kortfattat men att jag bara lämnar han där efter han vägrar lämna tomten varav han direkt lämnar den...

Vad är det egentligen som gäller här, har vi någon rätt att plocka bären som hänger in på tomten? Han kommer ju inte hålla efter den och det blir kortfattat jag som kommer bli tvungen ändå att underhålla busken för varje år...
 
  • En äldre man i vit t-shirt som ser beslutsam ut och knyter näven i en segergest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, ni har nog ingen rätt att ta hallonen även om de hänger in på tomten, men får säga till gubben att ta bort alla hallonbuskar som går över gränsen. Själv hade jag sagt till dottern att aldrig mer plocka där, och tagit till vana att alltid pissa intill den där busken, på din sida tomtgränsen. Då kan gubben försöka njuta av bären så gott det går, med vetskapen om att de består av stora delar absorberat piss. Och så småningom blir busken övergödd och dör.
 
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Nej, ni har nog ingen rätt att ta hallonen även om de hänger in på tomten, men får säga till gubben att ta bort alla hallonbuskar som går över gränsen. Själv hade jag sagt till dottern att aldrig mer plocka där, och tagit till vana att alltid pissa intill den där busken, på din sida tomtgränsen. Då kan gubben försöka njuta av bären så gott det går, med vetskapen om att de består av stora delar absorberat piss. Och så småningom blir busken övergödd och dör.
Trodde hallonbuskar var odödliga :D
 
Första tecknet på demens.....
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Vem har gett lov?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tycker du ska hädanefter inte se detta som ett problem som rör hallonen. Problemet är hur han har bemött din dotter. Det här kan ge en otrygg känsla kring grannhuset under många år.

Jag hade lagt upp en plan för att få gubben att be om ursäkt till dottern. Även om det kostar i prestige för mig själv på något sätt. Diskussionen om detta skulle jag enbart ta med dottern frånvarandes.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Han betedde sig som ett svin inför din dotter. Hade de bara varit du utan din dotter hade jag inte blivit sur.

Åk genast till en plantskola och köp in ett par bärbuskar till din dotter och plantera på ett bra ställe. Sen trimmar du ner skitbusken från din granne om han inte tagit den inom en veckan. Bara ner med skiten utan att fråga, blir han sur så säger du bara att du hjälper honom att ta ner den delen ni inte fick plocka från ändå.

Grannsämja :)
 
  • Gilla
  • Älska
eriksaaf och 8 till
  • Laddar…
Tack för råden ni gett. Det tog rätt hårt på min dotter, första gången hon fick se att det inte bara är snälla människor i världen. Var rädd att somna idag och frågade flera gånger om alla dörrar var låsta, kändes hemskt :(

Gubben är känd för att vara ett nutcase så jag tror aldrig en ursäkt kommer komma hur mycket jag än skulle kräla framför hans fötter. I samband med "samtalet" påpekade vi flera gånger om hur hemskt det var att han skrek och svor framför vår dotter och frågade han om det kändes bra att hon nu var livrädd för han och svaret var kort "j*vligt bra", kom inte mycket längre än så. Så någon ursäkt lär vi nog aldrig få.

Så kortfattat blir det som så att min dotter inte får plocka lite bär något mer och jag tro inte hon vill heller. Man får bara inse att det finns skitstövlar runt om oss som bara vill bråka för att bråka helt utan vinning. Surt men sant :(

De sjuka med det hela är att de själv aldrig har rört busken som dessutom befinner sig i deras hörn av tomten som dom aldrig ser. Gubben hade bara att vinna på att låta dottern plocka lite bär då och då å höra spontana skratt och sånger. Bra grannsämja och glada barn, men inte.... fattar inte...
 
  • Gilla
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man får ta det goda med det onda. Trots de tillfälliga negativa känslorna säkert en värdefull erfarenhet för din dotter att där vid sexårsåldern börja fundera lite på sin omgivning och andra människors humör och gränser.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Skulle av principskäl göra en poäng av att vara där o plocka så gubben ser det o då han kommer farande säga
1) håll dig på din sida för kommer du över på min är det hemfridsbrott o jag har rätt att med våld avlägsna dig
2) allt som hänger över på min sida är enl lag mitt. Tycker du inte om det, taskigt läge.
3) vifta lite med handen o vända mig o fortsätta plocka.
( givetvis vid ett tillfälle då dottern inte är hemna )

Nu har jag dock sån tur att mina grannar inte är rövhattar då inte behöver sätta hårt mot hårt
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Surt när ni hade tillåtelse från början att plocka, och så går han plötsligt i taket för den sakens skull.
Släpp det hela, prata med dottern om varför det blev fel så hon förstår och sen åker ni och planterar egna hallonbuskar.
Dvs gör något bra för dottern av det dåliga och försök glömma det hela.
 
Ni får ju klippa det som hänger in på er tomt så en lösning är ju att göra det, självklart med bären kvar sedan kan ni ju vara vart ni vill på er tomt och plocka hallonen.

Nästa gång de växer in på er tomt så gör ni likadant igen.. :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Skulle av principskäl göra en poäng av att vara där o plocka så gubben ser det o då han kommer farande säga
1) håll dig på din sida för kommer du över på min är det hemfridsbrott o jag har rätt att med våld avlägsna dig
2) allt som hänger över på min sida är enl lag mitt. Tycker du inte om det, taskigt läge.
3) vifta lite med handen o vända mig o fortsätta plocka.
( givetvis vid ett tillfälle då dottern inte är hemna )

Nu har jag dock sån tur att mina grannar inte är rövhattar då inte behöver sätta hårt mot hårt
Det är däremot en dålig ide. Det kommer göra det sämre för dottern om pappa och granngubben håller på och bråkar. För även om hon inte ser den gången så lär gubben kanske ge sig på de när dottern väl är hemma.
Du lär dessutom kunna åka dit för våld om du med våld tar bort gubben från trädgården om han inte börjat slå dig. Du kan inte hävda självförsvar i det läget.

Han ska bara köpa lite buskar till sin dotter och skita i gubben, trimma ner allt som hänger ner över sin tomt och ignorera allt annat.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är däremot en dålig ide. Det kommer göra det sämre för dottern om pappa och granngubben håller på och bråkar. För även om hon inte ser den gången så lär gubben kanske ge sig på de när dottern väl är hemma.
Du lär dessutom kunna åka dit för våld om du med våld tar bort gubben från trädgården om han inte börjat slå dig. Du kan inte hävda självförsvar i det läget.

Han ska bara köpa lite buskar till sin dotter och skita i gubben, trimma ner allt som hänger ner över sin tomt och ignorera allt annat.
sant om ev att gubben kan få tuppjuck o bråka även få dottern är hemma... men kapar du i busken så lär han gå tuppjuck oavsett

o sen behöver du läsa på om hemfridsbrott.
Man har rätt att använda det våld som är nödvändigt för att avlägsna personer från sin tomt(hemfridszon) om de på uppmaning inte frivilligt lämnar.
https://lawline.se/answers/hemfridsbrott-och-nodvarnsratt
och tror du verkligen att gubben skulle frivilligt lämna om han får tuppjuck?
 
M MrDizzy skrev:
sant om ev att gubben kan få tuppjuck o bråka även få dottern är hemma... men kapar du i busken så lär han gå tuppjuck oavsett

o sen behöver du läsa på om hemfridsbrott.
Man har rätt att använda det våld som är nödvändigt för att avlägsna personer från sin tomt(hemfridszon) om de på uppmaning inte frivilligt lämnar.
[länk]
och tror du verkligen att gubben skulle frivilligt lämna om han får tuppjuck?
Kolla i verkligheten istället. Om han slår till gubben om han inte använt våld så kan du utan tvekan åka dit.

Räcker att man beskär allt som sticker över till sin tomt, mer än så behöver man inte göra. Du vill däremot provocera gubben så rejält att du ska kunna pryla honom. Riktigt dålig förebild för sitt barn.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.