Hej!

köpte idag en ny induktionshäll då min gamla spruckit. Packar upp och ser att det ju inte följer med en stickkontakt till perilexuttaget. Ser även att den nya hällen har en sladd inkopplad redan men med endast 3 kablar. Kopplade loss sladden från gamla hällen och i den finns 5 kablar men endast 4 var inkopplade.
Kan jag koppla bort elkabeln från nya hällen och koppla in den gamla kabeln istället (den gamla kabeln är hel) det borde väl inte vara så svårt? Den gamla kabeln har em stickkontakt som går till perilexuttaget

Hand håller en avskalad elektrisk kabel med exponerade koppartrådar i färgerna grön, blå och brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya kabeln som satt i hällen

Kopplingsschema för en spishäll med markeringar som illustrerar olika elanslutningar, inklusive 220-240V alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingschemat

Hand håller en elektrisk kabel med avskalade ändar framför köksinredning under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla kabeln från gamla hällen
 
Vad är det för häll du köpt? Märke och modell?
 
E Erik-Persson skrev:
Vad är det för häll du köpt? Märke och modell?
Denna

Electrolux induktionshäll HOI620S
 
tommib
Det går utmärkt. Koppla enligt alternativet till vänster, 400 V 2N~. Glöm inte att isolera den tredje ledaren med typ en ubåt.

En brasklapp är att du måste kolla hur den gamla var kopplad. Sannolikt exakt likadant. Du vill lägga undan den fasen som används av ugnen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det går utmärkt. Koppla enligt alternativet till vänster, 400 V 2N~. Glöm inte att isolera den tredje ledaren med typ en ubåt.

En brasklapp är att du måste kolla hur den gamla var kopplad. Sannolikt exakt likadant. Du vill lägga undan den fasen som används av ugnen.
Tack! Jag misstänkte att det skulle gå :)
Det som gör mig förvirrad är att på gamla sitter Svart kabel i L2 medan svart kabel ska sitta i L1 i nya hällen enl kopplingschemat och i L2 ska den bruna kabeln sitta. Men i gamla hällen användes inte bruna kabeln. Se bild nedan på gamla hällen.

. Anslutningspanel på äldre spishäll med svart, blå och gul/grön kabel ansluten till terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Koppla samma färger som gamla hällen.
Färgerna på kopplingsschemat på nya hällen spelar mindre roll så länge du kopplar faserna, nolla och jord på rätt ställen. Sen att fasledaren bytt färg mot bilden spelar mindre roll.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Då är det bäst att använda färgerna enligt den gamla hällen. Sätt alltså grå där svart ska vara på den nya hällen och svart där den bruna ska sitta. Isolera den bruna ledningen med toppklämma eller ett par varv eltejp.
 
  • Gilla
MisanK
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Koppla samma färger som gamla hällen.
Färgerna på kopplingsschemat på nya hällen spelar mindre roll så länge du kopplar faserna, nolla och jord på rätt ställen. Sen att fasledaren bytt färg mot bilden spelar mindre roll.
Toppen, tack
 
J Josth skrev:
Då är det bäst att använda färgerna enligt den gamla hällen. Sätt alltså grå där svart ska vara på den nya hällen och svart där den bruna ska sitta. Isolera den bruna ledningen med toppklämma eller ett par varv eltejp.
Tack snälla för hjälpen! :)
 
tommib
Och glöm inte bygeln för nollan i nya hällen. Det behövdes inte på gamla men den behövs på nya. Kolla också att du tar bort bygeln mellan L1 och L2, annars säger det poff...

Som övriga sagt, använd samma färger som på gamla, den är antagligen anpassad för din installation och vilken fas ugnen använder. Brun ledare bör dock isoleras bättre än att sticka in den under dragavlastningen. Minst eltejp, helst ubåt.
 
tommib tommib skrev:
Och glöm inte bygeln för nollan i nya hällen. Det behövdes inte på gamla men den behövs på nya. Kolla också att du tar bort bygeln mellan L1 och L2, annars säger det poff...

Som övriga sagt, använd samma färger som på gamla, den är antagligen anpassad för din installation och vilken fas ugnen använder. Brun ledare bör dock isoleras bättre än att sticka in den under dragavlastningen. Minst eltejp, helst ubåt.
Tack! Då blir det till att köpa en ubåt. En annan sak slog mig. Läste i instruktionsboken att kabeltypen H05V2V2-F ska användas men min gamla sladd är av kabeltyp H05VV-F. Har förstått att det har att göra med graderna skadade tål. Min gamla verkar tåla 70 grader medan den nya 90 grader. Behöver jag köpa ny kabel? Blir det verkligen 90 grader under hällen?
 
U
Sällan som jag tycker man ska frångå rekommendationerna men i detta fallet spelar det mindre roll. Tänk på miljön och återanvänd samma kabel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.