Hej,

Håller på att åtgärda fuktskada i badrum. Vi har en gammal el-värmeslinga i golv som nu har rivits ut. Kan man återanvända denna?(spontant känns det som nej)

När man limmar ny el-slinga, kan man göra det direkt på spånplattan och sen flytspakla på detta? Eller måste det dit eytt armeringsjärn/nät för att hålla fast?

/Åsa
 
Först armeringsnät, för att hantera krympspänningen mellan spånet och spacklet, och sedan limmas eller najas slingan ovanpå. Armeringen är alltså inte till för slingans skull på något sätt.

Tror att huvudfrågan egentligen hör hemma i elforumet, så jag flyttar tråden dit.
 
Om en elektriker mäter upp resistans och sånt och får bra värden så är det ju inget fel på den, då bör man ju kunna återanvända den.
 
Risken finns ju alltid att kabeln kan ha blivit skadad och om det inte upptäcks förrän golvet är klart blir det ju inte så kul. Om kabeln har legat skyddad hela tiden och bara ytskiktet är bortrivet borde det väl inte vara något problem efter en funktionskontroll med resultat OK.
 
Frågan är väl vilken elektriker som vill lägga en gammal slinga, jag tycker att du ska välja en ny slinga som ligger färdig på en armerande matta som man lägger direkt på spånskivan och sedan spacklar in.
Typ Devi E8977910 eller Thorin o Thorin E8948401
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför slingor på matta i ett badrum? Är ju bara krångligt att klippa sönder den en massa gånger för att komma runt avlopp och brunnar och allt. Tillverkarna rekommenderar ju inte ens den i badrum utan på golv med större öppna ytor.
 
Det är både snabbare och enklare än värmekabel man slipper tex. den armering som man ska ha med värmekabel samt att den har lägre bygghöjd. Där det behövs använder man kniven för att modifiera mattan, snabbt och effektivt, jag använder pga. garantier, kvalitet och priser bara thorin o devi och om dom avråder från att lägga mattor i rum som badrum har både jag och dom övriga på företaget missat det.
 
Armering som man ska ha?
 
Ja för att förhindra sprickor i spackel och sättbruk
 
Inte sett något krav om det. Har inte heller använt det.
 
Det finns typer av fiberspackel som inte kräver armering om spackelskiktet har en viss minimitjocklek.
 
I badrum ska det armeras på spånet, enligt nya BBV. Om slingan ligger på nät eller inte har inte med detta att göra.
 
Oops! När började de reglerna att gälla?
 
1 juli. Tur att man började med badrummet innan.
 
Skit också! Kan dom där tomtarna bestämma sig nån gång! Synd att man inte har börjat som sagt... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.