hej.

Produktion ritas så långt jag sett att den alltid görs via och endast via produktionssäkring (VXLR2) nedan.

Jag undrar om det är möjligt/tillåtet att samtidigt ha produktion via mätarsäkring (det man normalt gör).

Anledning1 är att man då kan bygga i flera steg utan att "Koppla om". VXLR1 kan vara orörd då man bygger ut med VXLR2 och prduktonssäkring. Produktionssäkring kan då vara anpassad till produktion (25A i exempel nedan) men torde vara 63A då det är utan merkostnad:)

Anledning2 är att om FerroAmp används så måste den sitta på "Last sidan" för att kunna utnyttja sina finesser med fasutjämning. Dvs den måset sitta i VXLR1s position. Fungerar EJ som VXLR2.

Någon som vet om detta är ok?





Schematisk bild som visar anslutning av solceller till mätarskåp med separata produktions- och mätarsäkringar.
 
Elnätsbolaget tittar på hur mycket max.effekt produktionsanläggningen kan ge, dvs märkeffekten på växelriktarna. Har du tänkt att ha en växelriktare med märkeffekt på 20 kW + en på 25 kW = 45 kW ?
Sedan kollar de sin servis-kabel om den tål så mycket ström ca 65 A och de kollar även transformatorstation kan ta emot så hög effekt och litet mer grejer. De kollar även om din elmätartavla är dimensionerad för sådan ström.
Jag gissar att du kan ha produktionssäkring och en växelriktare på det och ytterligare en växelriktare (grön inringad), men bäst är väl att du hör med ditt elnätsbolag, de bestämmer.
 
Redigerat:
Hej,
Ska återkoppla att det är ok att kopplas enligt min skiss, iaf Vattenfall hade inget emot detta. Jag pratade även med Ferroamp som hade byggt liknande. Det snygga med Ferromp var också att de två växelriktarna jobbar mot samma likströmsnät. Däremot har de inget stöd för kommunikation mellan de två växelriktarna i denna setup ännu. Nu valde jag inte FerroAmp men det var en snygg lösning tycker jag.


Elektrisk skiss av en Ferroamp-installation med solpaneler, växelriktare och lokala laster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
För mig känns det onödigt dyrt med dubbla energihubbar, borde det inte räcka med vanliga produktionssäkringar? Strömmen borde kunna gå tillbaka via säkringarna in i huset. Även med fasbalanseringen.
 
Jag har (hade) flera anledningar till dubbla växelriktare. Bla kan jag inte bygga med produktionssäkring i år, måste göras senare. Fasbalanseringen kan nog göras varsomhelst du har FerroAmp kopplad men om det ska vara av någon nytta så bör det göras på husets lastsida, det är ju konsumtionssäkringen man vill utnyttja max (minimera).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.