Vi har flyttat till en radhuslänga där hela längan behöver installera krypgrundsavfuktare. Jag åtog mig att skaffa några olika offerter att jämföra mellan.

I maj när vi var nyinflyttade ringde jag ett par, som skulle höra av sig men de helst ville ha mejl med alla uppgifter. Jag mejlade, men fick aldrig svar. I juni tog jag tag i det igen och tänkte att jag skulle hitta någon som kunde ge offert efter semestern. Jag mejlade till mellan fem och tio företag som sysslar med avfuktning. Ingen hörde av sig.

I förra veckan testade jag en annan taktik. Jag mejlade samma fråga till fem olika företag men skrev min mans namn, mejl och nummer istället för mitt eget, till tre av dem. Nu har två företag av tre hört av sig - till honom - och är intresserade av jobbet.

Texterna har alltså varit samma till alla. Jag och maken har samma efternamn och mitt förnamn är inget som sticker ut - Cecilia. Jag heter alltså inte tex ”Månstråhle Rullgardina”, eller liknande, som kanske kunnat antyda att jag var oseriös. Vi har samma kreditrating, om nu företagen kollar upp sånt.

Har hantverkare/företag dåliga erfarenheter av kvinnor som beställare? Eller är det här bara slumpen?
 
  • Wow
  • Gilla
Carolina E och 3 till
  • Laddar…
S
CecBT CecBT skrev:
Vi har flyttat till en radhuslänga där hela längan behöver installera krypgrundsavfuktare. Jag åtog mig att skaffa några olika offerter att jämföra mellan.

I maj när vi var nyinflyttade ringde jag ett par, som skulle höra av sig men de helst ville ha mejl med alla uppgifter. Jag mejlade, men fick aldrig svar. I juni tog jag tag i det igen och tänkte att jag skulle hitta någon som kunde ge offert efter semestern. Jag mejlade till mellan fem och tio företag som sysslar med avfuktning. Ingen hörde av sig.

I förra veckan testade jag en annan taktik. Jag mejlade samma fråga till fem olika företag men skrev min mans namn, mejl och nummer istället för mitt eget, till tre av dem. Nu har två företag av tre hört av sig - till honom - och är intresserade av jobbet.

Texterna har alltså varit samma till alla. Jag och maken har samma efternamn och mitt förnamn är inget som sticker ut - Cecilia. Jag heter alltså inte tex ”Månstråhle Rullgardina”, eller liknande, som kanske kunnat antyda att jag var oseriös. Vi har samma kreditrating, om nu företagen kollar upp sånt.

Har hantverkare/företag dåliga erfarenheter av kvinnor som beställare? Eller är det här bara slumpen?
Det är nog bara slumpen, hantverkare väljer inte bort jobb baserat på vad kunden har emellan benen. O om det finns ett fåtal som gör det så får de seriösa bara mer jobb :)
 
  • Gilla
CecBT och 1 till
  • Laddar…
A
Nej, det tror jag absolut är en slump. Vi gjorde mkt platsbyggda kök förr, och det var i princip enbart kvinnliga beställare. Inget man ens reflekterade över vid förfrågningar, men så var det. Och, nej inga dåliga erfarenheter.
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
De tre gånger som jag har haft hand om att få in hantverkare (badrumsrenovering, målning, ombyggnad) har jag inte haft något problem med att få in offerter.
 
  • Gilla
CecBT
  • Laddar…
Mja, det har nog mer med att göra att i maj-juni har alla fullt med jobb som ska vara klart till semestern, sen vill alla ha ledigt och nu börjar man kika på hösten...
 
  • Gilla
Fiskarens_son och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det har nog mer med att göra att i maj-juni har alla fullt med jobb som ska vara klart till semestern, sen vill alla ha ledigt och nu börjar man kika på hösten...
De som är hantisar som är duktigast är väl normalt bokade nått halvår framöver?
 
BirgitS
F fribygg skrev:
De som är hantisar som är duktigast är väl normalt bokade nått halvår framöver?
Jag var i kontakt med två firmor för badrumsrenovering under början/mitten av juni och båda hade lediga tider från slutet av september. Den ena firman anses ofta vara den bästa i Storstockholm.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag var i kontakt med två firmor för badrumsrenovering under början/mitten av juni och båda hade lediga tider från slutet av september. Den ena firman anses ofta vara den bästa i Stockholm.
Jo i vikande konjunktur kan det nog vara så kort tid som ett kvartal
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det har nog mer med att göra att i maj-juni har alla fullt med jobb som ska vara klart till semestern, sen vill alla ha ledigt och nu börjar man kika på hösten...
Så kan det vara. Jag tycker visserligen att de två som inte svarat nu borde ha kunnat svara de med, men två företag kan ju vara slumpen.
 
Jag svarar tvärtemot övriga faktiskt.
Min far gick bort när jag var ganska ung, och min mor hävdade bestämt att det var svårare för henne att bli "tagen på allvar" när hantverkarhjälp behövdes.
Kanske inte just att lyckas anlita någon, men när jobbet skulle beskrivas eller diskuteras upplevde hon att dom betraktade henne som mindre vetande.
Så tyvärr - och det är ledsamt - så tror jag det kan ligga lite i dina farhågor.
 
  • Gilla
Förvaltare och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen som hör av sig i Juni.
 
M MagHam skrev:
dom betraktade henne som mindre vetande
Så baserat på en enstaka personlig anektot, tolkat från annan person som berättat om sin upplevelse, så drar du slutsatsen att det nog är så generellt? Okej.

Det kan ju också vara så att de hantverkare hon kom i kontakt med var allmänt dryga mot alla. Det ligger ju också lite i sakens natur att man är "mindre vetande" om man hör av sig till hantverkare snarare än gör jobbet själv. De flesta hantverkare är nog ganska less på kunder som tror sig veta hur allt ska göras. Då kan bemötandet bli därefter. Att göra det till en könsfråga är bara larvigt.
 
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Det är ingen som hör av sig i Juni.
Nu hade jag ju in två firmor för att titta på en badrumsrenovering i juni så det stämmer ju inte.
 
Min fru har fixat både rörmokare och elektriker i sommar för mindre jobb, inga problem. Däremot är det väl alltid svårt att få ordentliga offerter som de måste räkna på. Har man gott om små jobb ger de ofta bra pengar per h utan osäkerheten. Under sommaren är det dessutom mindre bemanning och kanske ingen på plats som har befogenheten.
En rörmokarfirma vi pratade med sa att nu under högsommaren tog de bara sluta jobb, eftersom de va så låg bemanning.
 
Sen, man måste nästan alltid ringa hantverkare. Såg att du hade gjort det i några av fallen med samma resultat men man måste ringa, och sen ha kontinuerlig kontakt via sms eller telefon för de inte ska glömma en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.