S stigarn skrev:
Bor du med någon kan du flytta elnätsavtalet till den andra och då ska förbrukningsavtalet sägas upp. Sen kan du bara teckna ett nytt avtal.
stämmer detta ? Låter för enkelt och bra för att vara sant…
 
J J1jet skrev:
stämmer detta ? Låter för enkelt och bra för att vara sant…
vet inte om det är sant men förmodligen. Du kan göra så med bilförsäkring som binds på 1 års basis. Ring och säger att du ställt av bilen, vilket du måste, sen att du inte vill ha någon försäkring alls när den är avställd. Då upphör försäkringen gälla helt och hållet. Låt de gå 1-2 vardagar så allt registrerats i alla system, ställ på den och välj nytt bolag.
Var faktiskt en handläggare från Dina Försäkringar som berättade det för mig
 
A
Z Zlatje skrev:
vet inte om det är sant men förmodligen. Du kan göra så med bilförsäkring som binds på 1 års basis. Ring och säger att du ställt av bilen, vilket du måste, sen att du inte vill ha någon försäkring alls när den är avställd. Då upphör försäkringen gälla helt och hållet. Låt de gå 1-2 vardagar så allt registrerats i alla system, ställ på den och välj nytt bolag.
Var faktiskt en handläggare från Dina Försäkringar som berättade det för mig
detta måste vi undersöka! Fast med el-avtal då.
 
Johan1975z skrev:
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
Kolla på mitt inlägg #422, så ser du historiken för SE3 ett år tillbaka, jämför med fastprisavtalen som gällde då och bedöm om premien du hade fått betala hade varit rimlig då. Ta sedan en funderare på motsvarande för det kommande året och om fastpriset skulle få dig att sova bättre utifrån dina ekonomiska marginaler.

/Fumble
 
A
F Fumble skrev:
Kolla på mitt inlägg #422, så ser du historiken för SE3 ett år tillbaka, jämför med fastprisavtalen som gällde då och bedöm om premien du hade fått betala hade varit rimlig då. Ta sedan en funderare på motsvarande för det kommande året och om fastpriset skulle få dig att sova bättre utifrån dina ekonomiska marginaler.

/Fumble
jag har sett historiken, men jag undrar hur andra tänker framåt. Historiken säger ju inte så mycket. Det är ju vad som händer framåt som påverkar.
 
M m@nge skrev:
Jaha, nu sänker ryssarna nord stream 1 med 20% [länk]
Ska bli så skönt när Europa helt klippt med denna nation. Även om det är många år bort.
Det var väntat.
Vi får räkna kallt med att gasflödet i röret kommer att variera vilt de närmaste åren. Tillräckligt mycket för att få folk att hoppas på en återgång till det gamla med obegränad tillgång på ryssgas. Tillräckligt litet för att sätta press på vanligt folk i Europa.
Det bästa vi kan göra är att genomskåda deras strategi och inte låta oss styras.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
M m@nge skrev:
Jaha, nu sänker ryssarna nord stream 1 med 20% [länk]
Ska bli så skönt när Europa helt klippt med denna nation. Även om det är många år bort.
nej, de sänker med 80%. Det är en jävla skillnad!!

(Förstår att du skrev fel men jag har druckit öl nu. semester..)
 
I
Johan1975z skrev:
nej, de sänker med 80%. Det är en jävla skillnad!!

(Förstår att du skrev fel men jag har druckit öl nu. semester..)
Vad jag förstår så ströps Gasprom NordStream 1 till ca 40% av maximalt i mitten av juni. Efter de 10 dagar långa servicefönstret som de nyss hade (då det var helt nedstänkt) öppnades det upp igen på 40%. Nu sänks det ytterligare med 20% vilket betyder att man hamnar på 20% av det maximala, anledningen sägs vara servicearbete igen. Men ja, det saknas nu totalt 80% gas av vad Tyskland normalt behöver, misstänker att de kommer få dra i gång en del kolkraftverk tyvärr.

Hur påverkar det oss? Ingen aning, kan tänka mig att gaspriserna går upp för de få som använder det. Kan Tyskland fylla upp förlusten utan att påverka priset allt för mycket så kanske inte det europeiska elpriset påverkas så värst.
 
IdaBo
Spelar det egentligen någon roll vilken leverantör man väljer till sitt rörliga elavtal? Det är väl påslaget som kan skilja mellan leverantörer, men annars följer väl alla samma prisförändringar?
 
IdaBo IdaBo skrev:
Spelar det egentligen någon roll vilken leverantör man väljer till sitt rörliga elavtal? Det är väl påslaget som kan skilja mellan leverantörer, men annars följer väl alla samma prisförändringar?
Det är påslag och årsavgift/månadsavgift som skiljer, avgifter gör ju faktiskt ganska många ören/kWh
Telefonförsäljare som brukar ringa och prata om 0 kr i påslag har istället högre fasta avgifter Vilket också blir pengar beroende på årsförbrukningen
 
  • Gilla
IdaBo
  • Laddar…
En enkel lösning är att inte teckna avtal med företag som säljer el via telefon- eller dörrförsäljning. Även om de påstår sig jobba på uppdrag av nätägaren och/eller det lokala energibolaget, för det gör de inte.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
B
IdaBo IdaBo skrev:
Spelar det egentligen någon roll vilken leverantör man väljer till sitt rörliga elavtal? Det är väl påslaget som kan skilja mellan leverantörer, men annars följer väl alla samma prisförändringar?
Undvik bolag på svarta listan så spelar det inte så stor roll vilket bolag du väljer
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/

Hoppar man runt som kund ca 1 gång per år så har man ständigt rabatt på nån del.
 
  • Gilla
IdaBo
  • Laddar…
I
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns en massa industrier och verksamheter och anläggningar i Sverige som kommer behöva rivas när verksamheten upphör, det är inget unikt för vindkraftverk. Är du lika orolig för de kinesiskägda fabriker som tillverkar vår enda "svenska" bil t ex?
Vad jag syftar till är att investmentbolag köper vindkraftverk i Sverige och lämnar dem när de blir dags att skrota, därmed blir det markägaren som åker på den kostsamma saneringen och återställningen av miljön. Vad som gäller för fabriker vet jag inte men vanligtvis ligger de kvar längre?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det verkar inte som om du har svart bälte i avfallshantering ("gräva ner dem i jorden"?), så ytterligare diskussion i ämnet avstår jag från ;).
Onödigt respektlös kommentar som du dessutom lyckades få en like på, bra jobbat! Men nej, jag är ingen expert. Du anser dig insatt så varför inte förklara för oss?

Jag gick helt på videon som jag postade tidigare. Efter en snabb sökning finner jag detta :

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H9023585
https://www.nyteknik.se/energi/vattenfall-forbjuder-deponering-av-vindturbinblad-7022513

De framstår som speciellt svåra att återvinna? Men ja, större delen av vindkraftverket får att återvinna iallafall.
 
Redigerat:
Har nu i slutet av augusti bott i vårt nya hus i 1 år så nu kan man väl se vad årsförbrukning landar på. Ser ut att bli ca:a 21000 kWh. Småbarnsfamilj.

70-tals souterränghus på 161kvm, dåliga gamla fönster, gammal Thermia Luft/vatten från 2006, 2 eldstäder (dock på samma kanal) och en ny luft/luft i källaren sen i höstas..

När vi flyttade in så band jag på 1år till 58öre /kWh bara för att ha något. Synd att det köper ut nu och att jag inte tagit tag i detta tidigare.

Nu har jag valt rörligt hos Eon då jag inte vill binda mig till sjuka priser i flera år då jag tror på en nedgång framöver. Rörligt och förbrukning på 3200kwh i december blir kul Lär sluta pendla 11 mil om dagen och börja jobba på hemmaplan för att ha möjligheten att elda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.