Hej!
Jag går i tankarna att renovera tvättstugan men funderar hur jag ska göra med ventilationen.

ventilationen som finns i huset idag är:
Badrum: Pax fläkt
Toa: ventil i taket
Kök: köksfläkt
Tvättstuga: ventil i tak och vägg.

Så det jag funderar på är, ska jag montera pax fläkten i tak eller i vägg i tvättstugan? Eller spelar det ingen roll? Och ska jag ha kvar den andra ventilen i tvättstugan eller ska jag bygga igen den?
 
  • Rituad planlösning av ett bostadshus med tydligt markerade rum som vardagsrum, kök och sovrum samt möblemangssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det moderna sättet att ventilera ett hus är att ha utsugsfläktar som går ständigt i alla badrum, toaletter, tvättstugor och liknande utrymmen samt tilluftsventiler i alla sovrum, vardagsrum och liknande rum. Har man ett självdrag i huset som fungerar väl så kan man förstås fortsätta på gammalt vis.

Om du bestämmer dig för det moderna sättet så ska du stänga väggventilen i tvättstugan och ha t.ex. en Pax-fläkt som går för jämnan i taket. Det måste då finnas luftpassage under eller långt ner på tvättstugedörren så att fläkten kan få in luft från andra rum.
 
Tack för svar!
Okej!
Då får jag försöka göra så.
Räcker det att borra in sånna spaltventiler i fönstrens i sovrummen?
 
BirgitS
Ja, det är ett sätt. Det kan ju också tänkas att fönstren är så otäta att det inte behövs något extra.
 
  • Gilla
Oggga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.