Hej

två möjligen dumma frågor :)

Visst borde man kunna köra en cirkelsågklinga i en kap och gersåg om man vänder på klingan så att man får texten inåt så att tänderna går " uppåt"?

Andra frågan
Inga problem att montera en 210 klinga på en 216?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Nej! Gör inte det. De är helt olika slipade. Kap och gersågen har negativ tandning vilket får arbetsstycket att tryckas neråt/innåt mot bordet och anhållet. Cirkelsågen har positiv tandning som drar arbetsstycket upp mot sågens platta.

Att sätta en positivt slipad klinga i en kap och gersåg kommer bli farligt då den lyfter arbetsstycket från bordet och försöker rulla det över anhållet. En negativ klinga i en cirkelsåg leder omvänt till att sågen kastar eller klättrar på arbetsstycket.
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ge mig den på att på min DeWalt gerkap sitter det en klinga med positiv tandvinkel.
På en radialsåg däremot ska det vara med negativ vinkel då den sågar "baklänges".

På JK1891 andra fråga, funkar bara hålet är rätt. Inga problem att sätta dit en 150 mm om det gagnar jobbet.

Protte
 
PNO PNO skrev:
Nej! Gör inte det. De är helt olika slipade. Kap och gersågen har negativ tandning vilket får arbetsstycket att tryckas neråt/innåt mot bordet och anhållet. Cirkelsågen har positiv tandning som drar arbetsstycket upp mot sågens platta.

Att sätta en positivt slipad klinga i en kap och gersåg kommer bli farligt då den lyfter arbetsstycket från bordet och försöker rulla det över anhållet. En negativ klinga i en cirkelsåg leder omvänt till att sågen kastar eller klättrar på arbetsstycket.
Hmm okej, tack. Följfråga då - är det enbart negativa vinklar som gäller då? Ser jag rätt på denna tex
https://www.proffsmagasinet.se/mask...gklingor/makita-b-08969-sagklinga-48t-jm54595 så skriver de "passar till kap och gersågar" men har en positiv vinkel på 5 grader.
 
PNO PNO skrev:
Nej! Gör inte det. De är helt olika slipade. Kap och gersågen har negativ tandning vilket får arbetsstycket att tryckas neråt/innåt mot bordet och anhållet. Cirkelsågen har positiv tandning som drar arbetsstycket upp mot sågens platta.

Att sätta en positivt slipad klinga i en kap och gersåg kommer bli farligt då den lyfter arbetsstycket från bordet och försöker rulla det över anhållet. En negativ klinga i en cirkelsåg leder omvänt till att sågen kastar eller klättrar på arbetsstycket.
Var har du fått detta ifrån? Helt fel. Alla trä-och grovklingpr till gersågar har positiv tandvinkel, endast list- och aluklingor har negativ.

/M
 
Och radialsågar, men mycket få på detta forum har en riktig radial.
Radialsågen sågar när du drar ut sågen. Därav negativ vinkel på tänderna
Kap och ger drar man ut och sågar på väg in mot anhållet. Där fungerar positiva tänder.

Protte
 
Jag kan inte mycket om klingor, det erkänner jag direkt. Men varje gång jag hittar en klinga för kap- och gersåg för trä har den -5 grader slipning.
Som denna: https://maskinvaruhuset.se/forbrukn...r/sagklingor/bosch-expert-for-wood-216mm-40t/
Om det sen är avgörande på något sätt vet jag inte

Jag ska även säga att det inte alltid är så att jag drar ut klingan och skjuter den framåt. Vid kapning av reglar mm trycker jag klingan rakt ner.
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.