Jag började med att flytta in Gardena-trafon inomhus och satte den i en grenkontakt som kopplats till en Nexa fjärrströmbrytare.
Tre Nexa fjärrströmbrytare och en fjärrkontroll för smarta hem lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där satte jag även en 5 volts trafo som jag hade liggandes (går bra med en USB-laddare också).

Gjorde sedan en lång Gardena (28 V) kabel ("SuperSeal" kontakter finns här https://www.ebay.com/itm/302209738720), och drog samtidigt ytterligare en tvåpolig kabel (5 V) ihop med den första ut till laddstationen.

Köpte 3 st separata relän https://www.electrokit.com/produkt/rela-srd-1-pol-vaxlande-5v/ som buntades samman till en enhet. Den passade rätt bra i ett litet plaströr, pluggade sedan ändarna med häftmassa.
Öppen elektrisk kopplingsdosa med olika färgade ledningar och säkringar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma häftmassa fixerar det hela på baksidan av laddtornet.
Ett handritat elektriskt kopplingsschema ovanför en öppen robotgräsklippare med markerade reläer och en tråd som leder ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fjärrkontrollen kan nu frikoppla laddstationen helt och hållet.

Lite off-topic..
Har precis byggt en Arduino åsk-detektor, och tänker låta denna skicka ut samma Nexa-signal som fjärrkontrollen för att få automatisk avstängning.

Upptäckte även att om jag sätter en separat Nexa-brytare till 5 V trafon, dvs reläna, (efter den första Nexa-brytaren) så kan jag starta och stoppa klipparen med en annan knapp på fjärrkontrollen (förutsatt att klippschemat tillåter klippning). Klipparen rör sig nämligen inte ur fläcken om slingsignalen saknas.
Jag har annars bara en blåtands-app att styra den med, och den har rätt kort räckvidd. Nu kan jag bara kolla om gräset behöver klippas, och att det inte regnar, och sedan trycka igång den med fjärren. Det gäller bara att inte stänga av innan klipparen står i laddstationen.
 
  • Gilla
GordonE och 1 till
  • Laddar…
Kreativt!
Det dyker upp ett antal olika "lösningar" på åskskadeproblemet, denna är nog den mest utvecklade jag har sett.

Lösningen introducerar lite fler felkällor till klipparen men stort + för din kreativitet.
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
Och du tror att ett gap på 2-3 mm i relät har någon som helst inverkan då blixten först kan färdas någon kilometer genom luften?

Protte
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Och du tror att ett gap på 2-3 mm i relät har någon som helst inverkan då blixten först kan färdas någon kilometer genom luften?

Protte
Det är ytterst få blixtnedslag som resulterar i en direktträff på det man vill skydda med ett åskskydd.
Om det ändå skulle ske så spelar det ingen roll vilken typ av skydd man har.

Det som händer i de allra flesta fall är att det uppstår jordströmmar i marken och elektriska fält i luften. I båda fallen kan det induceras elektriska spänningar i långa kablar som då fungerar lite som en antenn. De spänningarna är löjligt små jämfört med en direktträff, men kan ändå vara tillräckligt för att slå ut känslig utrustning. Men något överslag i reläkontakterna blir det inte.

Dessutom, spänningstransienter på klipparens trafo kan uppstå om elnätet (230 V) slås ut tillfälligt, ofta när strömmen senare kommer tillbaka. Därför är det bra att koppla ur trafon också, och inte bara slingorna i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.