Z Zlatje skrev:
Så Skattebetalda Vattenfall bygger vindkraftverk med våra skattepengar för att sedan sälja det till ett investmentbolag utanför Sverige???
Visst är det märkligt!!
Tror inte Vattenfall på att driva vindkraftverk längre eller fick de sjukt betalt?
Kommer ju inte att gå att få tag i ägarna, om när marken skall städas upp!!

https://www.vn.se/2022-07-23/12-vin...h-tranemo-ger-el-till-40-000-hushall-varje-ar

Sitat ur artiklen:
Förra året valde Vattenfall att sälja projektet Grönhult, med en beräknad livslängd på 30 år, till det brittiska investmentbolaget TRIG. Och det är första gången som det statliga bolaget väljer att sälja ett vindkraftsprojekt innan det är färdigbyggt.
 
G GA Anderson skrev:
Visst är det märkligt!!
Tror inte Vattenfall på att driva vindkraftverk längre eller fick de sjukt betalt?
Kommer ju inte att gå att få tag i ägarna, om när marken skall städas upp!!

[länk]

Sitat ur artiklen:
Förra året valde Vattenfall att sälja projektet Grönhult, med en beräknad livslängd på 30 år, till det brittiska investmentbolaget TRIG. Och det är första gången som det statliga bolaget väljer att sälja ett vindkraftsprojekt innan det är färdigbyggt.
Eller kan man se det som att investmentbolaget tror att det finns pengar att tjäna på svensk vindkraft - att det är lönsamt, med andra ord. Brukar vara det som driver kapitalismen.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Plus överföringsavgifter?
Gjorde man av med över 2000 kWh så fick man 2000 kr, dvs ungefär 1 kr/kWh.
I december gjorde vi av med 2150 kWh och då körde vi ändå systemet så lågt som var rimligt. Elräkningen hamnade på 5100 kr + runt 2000-3000 kr i elnät. Egentligen galet att elnätet tillåts vara så pass dyrt, men är det monopol så är det, varför inte roffa åt si. Får brev från Eon iallafall 1 gång om året att nu får vi lyckan att vara med och utveckla framtidens elnät och för detta behöver man höja priserna ytterligare.

Vet inte exakt vad ersättningen blev per månad men just för december blev det 2000 kr men för övriga månader blev det klart lägre.

I januari gick det åt 1670 kWh och i Februari 1353 kWh.

Nu u Juni gjorde vi av med 790 kWh, troligen för att vi körde lite luft/luft(kylning) och uppvärmning av liten pool. Fakturan hamnade ändå på 2000 kr + 1000 kr för elnätet.
 
I
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Eller kan man se det som att investmentbolaget tror att det finns pengar att tjäna på svensk vindkraft - att det är lönsamt, med andra ord. Brukar vara det som driver kapitalismen.
Ska man tro videon jag postade så finns det absolut pengar att tjäna, iallafall om de kan fly landet när det är dags att skrota anläggningen för då kan man överlåta det till markägaren ;) De sa också i videon att bladen går inte att återvinna och de är inte nerbrytningsbara så istället kräver man ner dem i jorden.. Hoppas inte det är hela sanningen!
 
A
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
 
Johan1975z skrev:
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
Frågan är ju inte vad någon "tycker", det är ju bara att räkna på det..

Generellt så är ju fasta priser en trygghetsgrej, inte något man sparar pengar på....
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
188 öre, vad ingår (moms, andra avgifter?) och vilken avtalstid?
 
I Ironside skrev:
Ska man tro videon jag postade så finns det absolut pengar att tjäna, iallafall om de kan fly landet när det är dags att skrota anläggningen för då kan man överlåta det till markägaren ;) De sa också i videon att bladen går inte att återvinna och de är inte nerbrytningsbara så istället kräver man ner dem i jorden.. Hoppas inte det är hela sanningen!
Det finns en massa industrier och verksamheter och anläggningar i Sverige som kommer behöva rivas när verksamheten upphör, det är inget unikt för vindkraftverk. Är du lika orolig för de kinesiskägda fabriker som tillverkar vår enda "svenska" bil t ex?

Det verkar inte som om du har svart bälte i avfallshantering ("gräva ner dem i jorden"?), så ytterligare diskussion i ämnet avstår jag från ;).
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
Johan1975z skrev:
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
Jag band själv i förra veckan på 184öre i SE3. Men väger fram och tillbaka ifall jag ska köra på det eller nyttja min 14 dagars ångerrätt och fortsätta på rörligt…

Jag tror inte att man kommer ångra det denna vintern ifall man binder nu, då priserna säkert blir sjuka nu i vinter. Däremot känns det lite sådär att binda så länge som 3 år, man kanske sitter här om 1 år och tycker att man gjort en kanon deal, eller så sitter man och betalar ett överpris resterande tiden. Om man ändå satt på facit…
 
A
J J1jet skrev:
Jag band själv i förra veckan på 184öre i SE3. Men väger fram och tillbaka ifall jag ska köra på det eller nyttja min 14 dagars ångerrätt och fortsätta på rörligt…

Jag tror inte att man kommer ångra det denna vintern ifall man binder nu, då priserna säkert blir sjuka nu i vinter. Däremot känns det lite sådär att binda så länge som 3 år, man kanske sitter här om 1 år och tycker att man gjort en kanon deal, eller så sitter man och betalar ett överpris resterande tiden. Om man ändå satt på facit…
Går det att trixa till om man vill avbryta elavtalet sen? Ex att man flyttar, fast man skriver huset på nån familjemedlem..
 
Johan1975z skrev:
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
Är det 60 månaders avtal du tittar på? 1 år kostar ju 258 öre i område 3.
 
A
M m@nge skrev:
Är det 60 månaders avtal du tittar på? 1 år kostar ju 258 öre i område 3.
ja, 3 år på elpriskollen.se
 
Johan1975z skrev:
Ska man binda för 188 öre i SE3 tycker ni?
Motivera gärna.

jag förbrukar runt 2000kwh/mån under de kallaste månaderna.
Det tycker jag inte. I priset 188 öre/kWh ingår vad elbolaget tror sig kunna köpa elen för i terminshandeln under perioden plus elbolagets marginal.
För 1,5 år sedan band jag i SE3 för drygt 36 öre/kWh+moms i 3 år (eller var det 4 år?), för jag tyckte det var ett bra pris. Det folk som satt och räknade och gav mig detta pris, visste lika lite om framtiden och gissade precis lika mycket då - som de som gett dig priset 188 öre/kWh idag. De som gissade fel förra året, kan gissa fel i år också.
Det är min åsikt och motivering. Du kanske resonerar annorlunda.
 
Johan1975z skrev:
ja, 3 år på elpriskollen.se
193 öre idag enligt elskling för 3 år. Jag som finns i samma elområde kommer inte binda nu som det ser ut.
 
Johan1975z skrev:
Går det att trixa till om man vill avbryta elavtalet sen? Ex att man flyttar, fast man skriver huset på nån familjemedlem..
Bor du med någon kan du flytta elnätsavtalet till den andra och då ska förbrukningsavtalet sägas upp. Sen kan du bara teckna ett nytt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.