Hej,

Har en antennkabel samt en sladd som för mig ser ut som en gammal radiosladd som sticker ut från väggen, tidigare ägare har inte bemödat sig att sätta ditt ett uttag. Jag undrar nu hur jag ska installera detta?

Antennkabel ska inte dras vidare till andra uttag. Är det bara att koppla in kabeln i uttaget? Vad gör jag med ”radiosladden”, ska jag strunta i den och sätta ditt ett slutmotmotstånd eller ska det också anslutas i uttaget?

Kabel med frilagd, skadad ledare hålls framför en vägggenomföring och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bättre att koppla in antennkablen direkt i teven utan antennuttag + ett doslock med näsa
 
Redigerat:
T tergo skrev:
bättre att koppla in antennkablen direkt i teven utan antennuttag
Kanske men har ingen egentlig användning för antennkabeln. Vill få undan hålet och den 5 meter långa kabeln som nu sticker ut vind för våg.
 
Vet du vad som finns i andra änden av kablarna? Flatkabel till antenn måste vara länge sedan man installerade. Jsg tycket iofs att det ser ut som en högtalarkabel. Men elstandarden (uttaget intill) är väl minst ett halvsekel också. Är det ett flerfamiljshus och det finns anledning att tro att någon använder central radioantenn (om den ens finns kvar på taket)? Det har väl inte suttit något slutmotstånd där innan heller?
Koppla in tv-uttaget med koaxialkabeln skulle jag göra och låt den andra bara vara. Eller om befintlig kabel räcker fram till tv:n, gör som ovanstående tips.
 
Behöver du inte antennen så klipp kabeln en halvmeter från dosan och snurra in halvmetern i dosan och sätt på ett doslock.
Är det någon sedan som behöver antenn så är det enkelt att skarva.

Den andra kabeln är det väl bara att knö in också.
Protte
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Jokmok Jokmok skrev:
Kanske men har ingen egentlig användning för antennkabeln. Vill få undan hålet och den 5 meter långa kabeln som nu sticker ut vind för våg.
klipp kabeln en liten bit utanför dosan så det är möjligt att sätta på en skarv i framtiden om det skulle behövas
och sen doslock på
 
Jokmok Jokmok skrev:
Kanske men har ingen egentlig användning för antennkabeln. Vill få undan hålet och den 5 meter långa kabeln som nu sticker ut vind för våg.
Om du inte använder antennen, spara ett par dm kabel, klipp av resten och på med ett lock.

(Tre med samma svar. Kan inte vara fel!) ;)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vet du vad som finns i andra änden av kablarna? Flatkabel till antenn måste vara länge sedan man installerade. Jsg tycket iofs att det ser ut som en högtalarkabel. Men elstandarden (uttaget intill) är väl minst ett halvsekel också. Är det ett flerfamiljshus och det finns anledning att tro att någon använder central radioantenn (om den ens finns kvar på taket)? Det har väl inte suttit något slutmotstånd där innan heller?
Koppla in tv-uttaget med koaxialkabeln skulle jag göra och låt den andra bara vara. Eller om befintlig kabel räcker fram till tv:n, gör som ovanstående tips.
Är en fristående villa från 50-tal. Är inte helt säker på vad som finns i andra änden vad gäller båda sladdar faktiskt. Angående den flata sladden, när du säger högtalarkabel så håller jag med, ser onekligen ut som det. Förstår dock inte riktigt varför det skulle vara installerat på detta sätt. Sladdarna är ju prydligt dragna i väggen och allt.

Jag hade som många påpekat kunnat vira in allt och sätta dit ett täcklock men om jag ändå skulle vilja sätta dit ett uttag för antenn så menar du att jag bara borde kunna installera antennkabeln i uttaget. Antennen funkar ju så skulle någon mot förmodan vilja använda det skulle jag nog helst se att det gick att plugga in en antennsladd och köra.
 
Är du säker att det finns en antenn i andra änden av kabeln?
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är du säker att det finns en antenn i andra änden av kabeln?
Protte
Ja i den bemärkelsen att jag har möjlighet att se på de marksända gratiskanalerna om jag kopplar in den i teven.
 

Bästa svaret

Jo då har du nog någon slags antenn.
Nu har du två val, köp ett slututtag (med låg dämpning, få dB) och så pillar du ett tag med kabeln, det är inte tvärenkel att ansluta en koax utan att få en kortis. Och det brukar inte vara plats för så mycket kabel bakom uttaget.
Eller klipp kabeln, sno in stumpen och smäll på ett lock
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.