Hej, köpte huset för 2 år sedan och har haft en hel del att göra, bland annat med dränering och altanbygge så gräsmattan har fått vänta, men nu börjar det bli dax att ta tag i det.
Gräsmattan består av väldigt mycket mossa och ogräs, den är även ojämn och har en del kala fläckar.
Har varit i kontakt med en kille som säljer harpad matjord (2800kr för 10 kubik levererat), bör jag göra en massa underarbete innan jag börjar fördela ut jorden (och så nytt gräs)?
Räcker det med 5-6 cm tjockt lager?
Har en stengång som ligger lite nedsänkt, är det ett måste att ta bort den eller fungerar det att täcka över med ca 10 jord?
 
Innan du börjar så kolla med din kille vad det är för jord och hur mycket ogräs det finns. Har du möjlighet att titta på högen du kommer få leverans ifrån.
Ditt egna ogräs kommer nästan garanterat att växa igenom jorden. Mossan däremot tror jag inte överlever
 
  • Gilla
luzze50
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Innan du börjar så kolla med din kille vad det är för jord och hur mycket ogräs det finns. Har du möjlighet att titta på högen du kommer få leverans ifrån.
Ja, kan åka dit och kolla, ligger bara några kilometer härifrån, vad bör jag ställa för frågor till han (är lite dåligt insatt)?
 
L luzze50 skrev:
Ja, kan åka dit och kolla, ligger bara några kilometer härifrån, vad bör jag ställa för frågor till han (är lite dåligt insatt)?
Där är nästan garanterat ogräsfrön i jorden.
Vissa värre än andra.
Rör man runt i högen vid rätt tid så kan man hålla nere fröproduktionen . Eller bara ta med din en hink och stör ut så får en känsla för hur mycket ogräs där finns.

Jag hade iallafall låtit jorden ligga på din gräsmatta 1-2 veckor och vattnat.
Så kommer de mesta ogräset gro. Sen köra över med nån typ av mekanisk bearbetning
 
  • Gilla
luzze50
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Där är nästan garanterat ogräsfrön i jorden.
Vissa värre än andra.
Rör man runt i högen vid rätt tid så kan man hålla nere fröproduktionen . Eller bara ta med din en hink och stör ut så får en känsla för hur mycket ogräs där finns.

Jag hade iallafall låtit jorden ligga på din gräsmatta 1-2 veckor och vattnat.
Så kommer de mesta ogräset gro. Sen köra över med nån typ av mekanisk bearbetning
Tanken är faktiskt att låta den ligga någon vecka innan jag sprider ut den, jag skall bygga ett staket runt tomten och tänkte att det vore bra att få in jorden innan jag sätter igång med staketet, bör jag göra något förarbete på den gamla "gräsmattan" och räcker det med ca 5 cm tjockt lager?
 
L luzze50 skrev:
Tanken är faktiskt att låta den ligga någon vecka innan jag sprider ut den, jag skall bygga ett staket runt tomten och tänkte att det vore bra att få in jorden innan jag sätter igång med staketet, bör jag göra något förarbete på den gamla "gräsmattan" och räcker det med ca 5 cm tjockt lager?
Jag skulle snarare rekommendera att sprida den så alla fröer luras att börja växa... ligger den på hög så vilar de fröer som är djupare...

Beroende på vad du har på marken idag så skulle det säkert fungera med 5cm men har du gräsmatta idag så är frågan om du behöver jorden.. ganska ofta är det snarare gödning som saknas.
Och såklart rätt mängd vatten
 
  • Gilla
luzze50
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag skulle snarare rekommendera att sprida den så alla fröer luras att börja växa... ligger den på hög så vilar de fröer som är djupare...

Beroende på vad du har på marken idag så skulle det säkert fungera med 5cm men har du gräsmatta idag så är frågan om du behöver jorden.. ganska ofta är det snarare gödning som saknas.
Och såklart rätt mängd vatten
Aha, du menar så, ta det lugnt någon vecka efter att jag fördelat ut den och sedan om allt ser bra ut så sår jag gräset?
Ja, det kanske räcker att fylla ut ojämnheter och gropar med ett par kubik, och ge den rejält med näring och sedan så gräs?
 
L luzze50 skrev:
Aha, du menar så, ta det lugnt någon vecka efter att jag fördelat ut den och sedan om allt ser bra ut så sår jag gräset?
Ja, det kanske räcker att fylla ut ojämnheter och gropar med ett par kubik, och ge den rejält med näring och sedan så gräs?
Ja men efter nån vecka så bearbeta på något sätt innan du sår gräs för där kommer nästan garanterat börjat växa något... Och om inget annat för att lucka upp jorden så fröna kan få lite jord på sig...
Sen skulle jag rekommendera att förgro fröerna. Finns en tråd om just förgro gräs
 
  • Gilla
luzze50
  • Laddar…
Vad är målet med gräsmattan? Jag skulke t ex jämna till de värsta groparna nu och sen jämna till ytterligare innan hösten och då eventuellt så gräsfrön. Då är målet en gräsmatta som tål torka och slitage utan att kräva mycket skötsel eller belasta miljön så mycket.
 
Ska du renovera gräsmattan pga att den är ojämn och full med ogräs så tycker jag att du ska döda av allt som växer där. Då slipper du ogräs som skjuter genom och kommer upp och ställer till med oreda i nya mattan.

Merkostnaden är inte så hög i det hela! Jag ångrar att jag inte dödade av allt innan jag renoverade, så idag får jag handplocka plantor av gräs som jag inte vill ha.

Oavsett om du skiter i att döda av gräsmattan eller inte så klipp ner gräset så kort du kan och sen kör du med en vertikalskärare flera vändor för att slita upp mossa och allt möjligt så du inte har så mycket gammalt kvar som ligger under jorden.

Sen är det bara att identifiera gropar och svackor och fylla dom med jord som du trampar ner. När det är gjort är det bara o köra ut jord i högar.

Kratta ut högarna sen är det bara att börja dra en lastpall bakom dig för att dra ut jorden jämnt och fint.

Du behöver inte tjockt med jord om du har någotsånär bra jord till att börja med. 1-3cm är nog.

Ska plattgången bort så gräv bort den, ingen idé att fuska o låta den vara kvar.


Gällande jord så brukar billig jord vara just billig av en anledning! Satsa på bra jord för den har garanterat mer näring och mindre ogräsfrön i sig. För mig gick det ca 2ton till ca 300kvm när jag renoverade ifjol. Då vart det ett tunt lager över hela ytan, perfekt att så in det nya i.
 
  • Gilla
luzze50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.