Hej, vi tänker inte heller tapetsera i vårt nybyggda hus, eftersom vi gillar den lite "råa" ytan av endast målade väggar. Dock har jag hört att det är oerhört svårt att spackla snyggt så att slutresultatet bli bra. Vi kommer dock att försöka, eller så låter vi helt enkelt målaren göra det.

Att sätta väv är ju en smaksak, jag tycker nog inte det finns fulare än det...
 
lbg skrev:
Hej, vi tänker inte heller tapetsera i vårt nybyggda hus, eftersom vi gillar den lite "råa" ytan av endast målade väggar. Dock har jag hört att det är oerhört svårt att spackla snyggt så att slutresultatet bli bra. Vi kommer dock att försöka, eller så låter vi helt enkelt målaren göra det.

Att sätta väv är ju en smaksak, jag tycker nog inte det finns fulare än det...
Menar du glasfiberväv eller microlit/easy-cover när du skriver "fulare än det"?

Det finns mängder av trådar här i forumet som handlar om att måla på gips, med eller utan väv ;)


 
Slitytan, eller vad man skall säga, blir ju en helt annan om man sätter väv i jämförelse med att bara måla direkt på gipsskivorna. Väggen blir mer tåligare med glasfiberväv på. Sedan krävs det ju ganska rejält med spackling i flera omgångar om man skall få till en gipsvägg (utan väv) bra. Där är det ju inte riktigt lika supernoga med väv ovanpå.

För mig fungerar direktmålad gips endast i utrymmen där man inte vistas så mycket, typ förvaringsutrymmen etc. utan något dagligt slitage.

Jag undrar om det är någon kostnadsbesparing heller, med tanke på den ökade tidsåtgången som krävs för spckling på vägg utan väv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
morsan skrev:
[quote author=lbg link=1130918289/0#1 date=1130919351]Hej, vi tänker inte heller tapetsera i vårt nybyggda hus, eftersom vi gillar den lite "råa" ytan av endast målade väggar. Dock har jag hört att det är oerhört svårt att spackla snyggt så att slutresultatet bli bra. Vi kommer dock att försöka, eller så låter vi helt enkelt målaren göra det.

Att sätta väv är ju en smaksak, jag tycker nog inte det finns fulare än det...
Menar du glasfiberväv eller microlit/easy-cover när du skriver "fulare än det"?

Det finns mängder av trådar här i forumet som handlar om att måla på gips, med eller utan väv ;)


[/quote]



Hrm, ja det har jag ju egentligen ingen aaning om...   :-? :-/  Jag ska kolla upp, det kanske finns jättesnygg väv?? Det jag tänker på när jag tänker väv, är den hemska glasfiber(?)väven vi har i dagsläget i vår hall, den är fiskbensmönstrad... Huset är byggt -86, då använde man väl mycket sådant?

Det är ju också en synpunkt att bara målat inte är så hållbart, det hade jag inte heller tänkt på...  :-[
 
"microväv" är kanon bra ur mängder av synpunkter:
- finare struktur (som är nästan osynlig)
- Tar ojämnheter
- Håller bra efteråt
- enkel att sätta upp

Nackdel är att den slukar en hel del färg vid första målningen..........
 
Någon typ av väv skulle jag defenitivt sätta. Och om man vill ha det slätt så är ju armeringsduken/miroliten given.
Med den så blir det ju dels styktåligare. Och kombinationen pappremsa - microlit blir något som är väldigt starkt i gipsskarvarna. Risken att det ska spricka blir väldigt liten.

Och det finns tyvärr många som remsat och spacklat jätte noggrant för att kunna måla direkt på gips.
Bara för att sedan se det spricka upp i skarvarna. Och då är det bara att sätta microlit och måla igen..
Jag har iof inte hört om problem där dom användt pappremsor.
Men både hängslen och byxor är ju inte fel ibland..
Det blir ju lite pyssel att måla om då man väll flyttat in.

På glasfiber fronten har det faktiskt kommit några nyheter.
Bla. en liten harelkin mönstrad sak (VM-Glas) som faktist är ganska sött.
Men sen tycker jag att G100 väven (Fin lågstruktur) alltid varit rätt snygg.

Här hitta jag lite annat!

http://vitrulse.vitrulan.de/sv/gl/phantasy_plus_programme.htm

Lättast om man vill variera sig blir det såklart med minsta möjliga struktur(=Microlit).
Dels så går det ju åt mindre färg när man målar i jämförelse mer någon glasfiberväv.
Och skulle man vilja sätta en fondvägg med tapet så går ju det jättebra.
Klart värre om man har fiskbensmönstrat på resten av väggarna.

/ Fredrik
 
Det är nog inget snack om att det blir bättre med mikrolit men samtidigt mycket dyrare. En målare (för ni skulle anlita målare?!) som har någon heder i kroppen lägger nästan samma underarbete med spackel etc. oavsett mikrolit eller ej.

Så fruktansvär dåligt blir inte en målad vägg utan mikrolit om du har duktiga målare. Känner du dig osäker så ta referenser från målarna på hus med- och utan mikrolit och ta en titt hur det ser ut. Fråga också vad tillägget blir i pris. På vårt hus skulle målaran ha c:a 30.000 extra för att sätta mikrolit i hela huset. Vi skippade det och nu 1 år efter så känns det som det var rätt beslut. Enda sprickorna som uppstått är i några hörn med där har latexfog för 59:- räddat situationen.
Som allt annat när man bygger hus får man ställa nyttan mot utgiften...
 
Hej har renoverat huset mitt med att sätta upp gipsskivor över alla gamla väggar som va gjorda utav nån träfiberskiva.
Nu till saken, vi har spacklat och målat massa gånger för att få det fint och slätt och det är verkligen kanonslätt och fint förutom att det börjar spricka i varenda gipsskarv nu, kanske som mest 1mm där det är värst.
Det vi tänker göra nu är då att bita i det sura äpplet och sätta upp nån typ av väv/duk.
Det vi funderar på är om duken håller för husets rörelser. Målar vi igen på duken så kanske färgen spricker på duken om duken töjer sig eller?
Hur ska vi göra?
Först väv/duk och sen tapeter, håller det bäst?

En annan sak är at jag inte orkar ta ner alla lister, vill sätta upp väv utan att behöva det. Kan man få det snyggt?

/S
 
Ajajaj... Du har alltså missat att sätta remsa (pappersremsa eller klisterremsa speciellt avsedd för detta ändamål) i skarvarna. Skarvarna i gipsskivorna är ju försänkta just för att detta ska få plats. Nu är misstaget redan gjort, så det blir lite arbete, men sätt remsor på alla skarvar, spackla, slipa och måla om. Om du vill kan du sätta renoveringsväv innan du målar så behöver man inte vara lika exakt, men man måste ändå enligt min erfarenhet ha skarvremsan på alla gipsskarvarna innan man sätter på väven.
 
Jag har remsor i alla skarvar.
Alla skarvar är även spacklade mycket noga så vägen är absolut rak över skarvarna vilket jag kontrollerat noga med vattenpass då jag är otroligt känslig mot vad solen kan avslöja på väggen med släpljus....
 
Gipsen är skruvad stummt mot reglarna bakom din tretex?

Tycker det låter lite märkligt att du fått denna mängd sprickor så snart om spacklingsarbetet är gjort helt enligt boken med remsa i alla skarvar. Låter som du har ett underlag som rör sig extremt mycket.
 
Känns lite som det kan vara att träskivan expanderar på sommaren för att dra ihop sig på vintern kanske.
Och då är min fråga, om jag sätter väv är det bäst att sätta den på vintern när sprickorna är minimala eller på sommmaren när sprickorna syns mer?

/S
 
Saab 9-5 Aero skrev:
Känns lite som det kan vara att träskivan expanderar på sommaren för att dra ihop sig på vintern kanske.
Och då är min fråga, om jag sätter väv är det bäst att sätta den på vintern när sprickorna är minimala eller på sommmaren när sprickorna syns mer?

/S
egentligen om det är torr och fin miljö samt hålls på normal temp året runt så kvittar det när du sätter väv eller tapet,
är det bara riktigt spacklat så kvittar det när du gör det
 
Vi har målat direkt på gipset i vårt nybyggda hus. Jag har inte använt pappremsor utan den andra rutiga (glasfiber?). Sedan har jag spacklat ett varv med grovspackel och sedan med finspackel. Sedan har jag grundmålat och då har ev. ojämnheter framträtt och då har jag vid behov lagt på lite till finspackel. I vardagsrumstaket har vi använt pappremsa men som de nybörjare vi är så har vi inte lyckats med de remsorna. Så där har vi fått bita i det sura äpplet och göra om allt och då använder vi microlit.
 
byggankan skrev:
Vi har målat direkt på gipset i vårt nybyggda hus. Jag har inte använt pappremsor utan den andra rutiga (glasfiber?). Sedan har jag spacklat ett varv med grovspackel och sedan med finspackel. Sedan har jag grundmålat och då har ev. ojämnheter framträtt och då har jag vid behov lagt på lite till finspackel. I vardagsrumstaket har vi använt pappremsa men som de nybörjare vi är så har vi inte lyckats med de remsorna. Så där har vi fått bita i det sura äpplet och göra om allt och då använder vi microlit.
korrekt arbete
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.