Kom just igång med ett planerat byte av ett tjugotal panelbrädor. Huset är byggt i början av 1980-talet och brädorna är i udda dimensioner. Underbrädan 16x85 och överbrädan 22x105.

Kände inför jobbet igenom virket på fasaden ganska noggrant och landade då i att helt byte var obehövligt. Det var ett parti mitt på gaveln som var dåligt i ändträt. Beställde så 12 underbrädor från ett hyvleri och har klyvt 22x120 till de övre panelen. Därefter har allt virke strukits med visir olja och demidekk optimal.

Hur hade ni gjort här vid upptäckt om att luftspalt saknas? Pausat och anlitat en firma (själv hinner jag inte med den arbetsinsats som skulle krävas för att riva allt och montera nytt på min kvarvarande semester) eller monterat enligt den ursprungliga planen. Tacksam för input.
 
Har det funkat sen 80-talet så hade jag kört på ändå. Om det är ändträet som varit problemet hittills skulle jag fokusera på att lösa det på lämpligt sätt istället.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sant. Lutar åt att jag gör så.

H Hans G2 skrev:
Har det funkat sen 80-talet så hade jag kört på ändå. Om det är ändträet som varit problemet hittills skulle jag fokusera på att lösa det på lämpligt sätt istället.
 
Då du har underbräda med mellanrum och täckbräda så har du många luftkanaler i väggen som har räckt sedan urminnes tider.;)
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
jag har själv ett 1 1/2 plans hus byggt 81 där panelen sitter direkt på asfaboarden på gavlarna och på ett garage
inga problem med det ,det viktigaste är att ändträdet blir ordentligt målat
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
Nej faktum är att allt ser okej ut så långt. Rev bara ett mindre parti nedan ett fönster för att få en uppfattning om konstruktion och skick i stomme. De undre brädorna är trots sin klena dimension mer eller mindre intakta med viss missfärgning i ändarna. Yttre brädorna är i lite sämre skick men endast i ändarna. Antar att de undre brädorna får skydd av de övre. Endast ett mindre parti mitt på gaveln uppfattar jag som dålig i ändträ. Partiet mitt på gaveln. Antar att sidorna får bättre skydd av taköverhäng.

T tergo skrev:
jag har själv ett 1 1/2 plans hus byggt 81 där panelen sitter direkt på asfaboarden på gavlarna och på ett garage
inga problem med det ,det viktigaste är att ändträdet blir ordentligt målat
L Leif i Skåne skrev:
Då du har underbräda med mellanrum och täckbräda så har du många luftkanaler i väggen som har räckt sedan urminnes tider.;)
 
Jag hade bytt all panel och behandlat den nya med slamfärg eller linoljefärg, jag skulle valt standarddimensioner av bra virkeskvalite och en färg som fungerar oavsett luftspalt eller inte, att fortsätta med virke i specialdim på en standardvilla och 'moderna' färger gör ju framtida underhåll svårare och dyrare och jag har insett att det finns roligare och viktigare saker i livet.
 
  • Gilla
Bossmoss
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har själv ett 1 1/2 plans hus byggt 81 där panelen sitter direkt på asfaboarden på gavlarna och på ett garage
inga problem med det ,det viktigaste är att ändträdet blir ordentligt målat
Samma här..panelen hade suttit från 70 och bytte 2010 inga problem alls. Men skall man byta så skulle jag gått på luft spalt idag.
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Det är lugnt.
Som tidigare nämnts så är det fullt med luftspalter i väggen. Vi hade så på en gavel också, fr 80-t. Vanlig lockpanel enl den tidens mode. En del brädor var dåliga i nederkant, men inget som beror på att det saknades luftspalt. Brädorna var laserade, vilket jag senare dragit över med slamfärg. Det var en sydvästfasad, så det absolut tuffaste läget med mkt horisontellt regn.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Förrådet, som inte heller har luftspalt, målade jag med linoljefärg (den andas ju på ett annat sätt även om Demidekk sägs vara diffusionsöppen). Går helt bort på huvudbyggnaden som är 1,5 plan med tegel på bottenplan. Kan inte tänka mig krångligare underhåll än att slabba med linoljefärg på stege eller ställning :). Hade givetvis bytt allt och satt standarddimensioner om jag vetat vad jag vet nu när jag planerade för jobbet men huset är målat i samma färg och har som sagt dessa märkliga dimensioner original. Min bedömning inför jobbet var att jag trodde att 10-12 panel behövde bytas och att luftspalt fanns.

F fribygg skrev:
Jag hade bytt all panel och behandlat den nya med slamfärg eller linoljefärg, jag skulle valt standarddimensioner av bra virkeskvalite och en färg som fungerar oavsett luftspalt eller inte, att fortsätta med virke i specialdim på en standardvilla och 'moderna' färger gör ju framtida underhåll svårare och dyrare och jag har insett att det finns roligare och viktigare saker i livet.


F fribygg skrev:
Jag hade bytt all panel och behandlat den nya med slamfärg eller linoljefärg, jag skulle valt standarddimensioner av bra virkeskvalite och en färg som fungerar oavsett luftspalt eller inte, att fortsätta med virke i specialdim på en standardvilla och 'moderna' färger gör ju framtida underhåll svårare och dyrare och jag har insett att det finns roligare och viktigare saker i livet.
 
J Jesper Ronn skrev:
Kan inte tänka mig krångligare underhåll än att slabba med linoljefärg på stege eller ställning :)
Linoljefärgen ska inte slabbas på stegar och ställningar utan strykas tunt i flera lager på hyvlat eller möjligtvis finsågat virke.
Slamfärgen stryker du på ohyvlat virke..

Du bör nog överväga ny panel behandlad med järnvitriol om du vill slabba, isåfall är det bäst att du behandlar panelen innan uppsättning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.