Micke64 skrev:
Låter bra. Låter du den gå konstant eller med timer?
Det varierar, bl.a. beroende på behov av värme.
 
G
D Drömhus2012 skrev:
Precis som thomasx säger, jag har provat båda varianterna och större flöde ger bäst resultat. De senaste åren har jag kört med 225m 25mm svart gummislang och en billig dränkpump från jula, då kommer vi upp i 30 grader ungefär i en oval ovanmarkspool på 17m3.
Förhoppningsvis har vi en 'riktig' nergrävd pool nästa säsong. :)

Edit: För typ 5-6 år sedan i vårt förra hus hade jag slangen på carportstaket (papptak) och testade att köra pumpen på timer (köra en kvart och ha stillestånd en halvtimma) mätte sedan tempen på vattnet som kom ur slangen. 82grader :eek:
Papptaket bidrog lite till det för jag får inte alls ut den tempen idag.
Funderade på liknande "enkel" lösning.
Tror du det hade funkat med Julas dränkpump:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...c9GLGTFHJS1f6-acIPwaAivnEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Och 25 meter trädgårdsslang 1'':
https://www.jula.se/catalog/tradgar...tning/tradgardsslangar/tradgardsslang-013969/

Jag har ett lägre tak precis bredvid poolen, 2 meter upp.. Så säg att 5 meter slang går åt upp / ner då har jag 20 meter att göra slingor av där uppe på någon platta av någon form.
En lösning som kostar 700 kr... hade det ökat värmen något tro?
 
Jag kör med kärchers dränkpump då det stod på den att den klarar kontinuerlig drift. Den lilla för ca 700kr. En solig dag ökar tempen i poolen upp till 4-5 grader grader.

Såg på en av julas pumpar att det stod uttryckligen att den inte var för kontinuerlig drift.

Rekordet förra veckan var 25 grader i poolen, som är på 20 kubik.

Slutsats. En dränkpump och vattenslang gör stor nytta!
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
T thomasx skrev:
Jag kör med kärchers dränkpump då det stod på den att den klarar kontinuerlig drift. Den lilla för ca 700kr. En solig dag ökar tempen i poolen upp till 4-5 grader grader.

Såg på en av julas pumpar att det stod uttryckligen att den inte var för kontinuerlig drift.

Rekordet förra veckan var 25 grader i poolen, som är på 20 kubik.

Slutsats. En dränkpump och vattenslang gör stor nytta!
Ja just det, så långt tänkte jag inte. Frågan är om det räknas som kontinuerligt bruk? För den går ju så klart inte när solen gått ner.
Vad för pump tänker du på? Hittade en billigare Kärsher men den stod också inte var för "kontinuerligt" bruk.
Men med kontinuerligt bruk står det "t.ex. för att pumpa runt vatten i en damm" alltså den går 24/7 och det gör den ju inte i syfte att värma poolen. Men kanske ändå är för mycket!

Hur är din lösning sen med slang?
 
G Gjutjärn skrev:
Ja just det, så långt tänkte jag inte. Frågan är om det räknas som kontinuerligt bruk? För den går ju så klart inte när solen gått ner.
Vad för pump tänker du på? Hittade en billigare Kärsher men den stod också inte var för "kontinuerligt" bruk.
Men med kontinuerligt bruk står det "t.ex. för att pumpa runt vatten i en damm" alltså den går 24/7 och det gör den ju inte i syfte att värma poolen. Men kanske ändå är för mycket!

Hur är din lösning sen med slang?
Jag har en svart PEM slang som ligger på gräsmattan bara.

Den här pumpen kör jag med.

https://www.bauhaus.se/drankbar-pump-karcher-sp-2-flat-renvattenpump#go-to-description
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
T thomasx skrev:
Jag har en svart PEM slang som ligger på gräsmattan bara.

Den här pumpen kör jag med.

[länk]
Tack! hur har du gjort med PEM slangen då? Har du gjort någon form av anordning den är dragen som en slinga i då? Har du bild? :)
 
G Gjutjärn skrev:
Tack! hur har du gjort med PEM slangen då? Har du gjort någon form av anordning den är dragen som en slinga i då? Har du bild? :)
Haha, nej, den ligger bara utslängd på gräsmattan. Kopplad till pumpen via en bit slang och sedan är den öppna änden fäst med buntband i poolramen. Absolut enklaste lösningen.

Inte så vackert kanske, men funktionellt.
 
G
T thomasx skrev:
Haha, nej, den ligger bara utslängd på gräsmattan. Kopplad till pumpen via en bit slang och sedan är den öppna änden fäst med buntband i poolramen. Absolut enklaste lösningen.

Inte så vackert kanske, men funktionellt.
Ah ok.. enkelt är bra! Men är inte PEM slang väldigt styvt? Hur många meter har du?
 
G Gjutjärn skrev:
Ah ok.. enkelt är bra! Men är inte PEM slang väldigt styvt? Hur många meter har du?
Jo, den är styv. Jag köpte en rulle på byggmarknaden. Skulle tro att den jag har är 25 meter, 32mm.

Rullade ut ett par varv från vardera änden för anslutning till poolen och resten av varven ligger "utdragna om lott" på gräsmattan. Återigen enkelt men funktionellt.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
T thomasx skrev:
Jo, den är styv. Jag köpte en rulle på byggmarknaden. Skulle tro att den jag har är 25 meter, 32mm.

Rullade ut ett par varv från vardera änden för anslutning till poolen och resten av varven ligger "utdragna om lott" på gräsmattan. Återigen enkelt men funktionellt.
Tack! Får undersöka detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.