Hej!

Som Rubriken lyder önskar jag få lite smart styrning på 3 produkter i mitt hem. Jag kör zigbee på mina övriga produkter.

Till att börja med cirkulationspumpen till min pool.
Typskylt på en Hanning elektromotor som visar teknisk information som effekt och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den Styrs av ett mekaniskt tidur men även av en vanlig strömställare
Elcentral med påslagen strömbrytare och stoppknapp, kopplingsdosa ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad behöver jag för smart styrning till denna? som klarar lasten? kan jag sätta in en vanlig inbyggnadsrelä i strömställaren likt jag har gjort för mina lampor?
Typ
https://www.m.nu/rela-zigbee/power-switch-s1
Klarar 3680
och läser man märket på motron är det 640W?
Eller 415v?

Sedan är det värmefläkten för poolen och den har denna info. men är lite osäker på vilket värde jag bör gå efter.
Typskylt på en Powerline värmeväxlare för pool med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kan man använda samma som för motorn?

Till sist har jag min mekaniska frånluftsfläkt som jag bytt och tidigare styrde jag den med ett vred i tvättstugan där man kunde välja olika hastighet 0 - 5.
Då miskar den bara på mängden ström den matar vidare till motorn.
min nya vill ha konstant 230.
Men efter bytet måste jag ha den på max och sedan ställa varvtalet i potentiometern som sitter ute i fläkten, detta är inte optimalt.
Jag vill göra denna smart, så att jag kan styra den om vi är bortresta, jobbar , om det är väldigt varmt ute, osv.

fläkten är en
https://fsp.ostberg.com/products/3772/rs-160-c-ec/?region=&lang=en
östberg rs 160

wiringcolors_numbers.jpg 4040180_WiringDiagram_eng.jpg

Nu har jag kopplat in den gamla matningen men som sagt, vad kan jag koppla in som kan skicka 0-10v för att styra? med zigbee.

man kan dra nya sturkablar antar jag upp till motorn, men om det finns något trådlöst alternativ vore det att föredra och sedan bara att byta till en vanlig av/på strömställare i tvättstugan.

Det alternativ jag hittat är att köra QUBINO Inbyggnadsdimmer 12-24 VDC - Flush Dimmer 0-10V

https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsd...RfTOWFwlw1mo5_iJNKi9PhbapSVZpZl4aAkImEALw_wcB

Men då måste jag ha en transformator från 230 till 12v samt införskaffa en hub för zwave vilket inte är super lockande. men är mitt sista alternativ

Tack!
 
Redigerat:
Såg nu att där fanns en forums del för detta så vill någon flytta denna till Villalarm & Hemautomation är det ok med mig.
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
B
Egentligen borde du dela din tråd i 3 delar, för det är 3 separata problem.

Fläkten 0-10 v kan du också använda nexa prylar för att styra
https://www.styrahem.se/p/469/dimmer-styrning-1-10v. Men du behöver ju nån gatway även här för att styra din nexa pryl.

Den behöver 12-24v, t.ex. via hlk-pm12, som får plats lätt även i trånga utrymmen.

Kan också gå via tuya:
https://www.aliexpress.com/i/10000015907761.html

Eller shelly rgbw2. Den skickar ur sig pwm signal, så då behöver man komplettera med en pwm till 0-10v konverterare. En extra konverterare, men enkel styr wifi och ingen gateway.

Eller din hittade lösning.

Går ju även att gå via arduino, och en digital potentiometer. Kanske lite svårare.

Vilken väg som är bäst lämpad beror nog på övriga prylar i hemmet, vilka fabrikat/protokoll man föredrar, och ambitionen på sikt.

Cirkpumpen verkar ju vara 3 fas. Antingen måste du ju riva väck en del av befintlig styrning, och t.ex. sätta in en shelly 4 pro. Eller behålla befintliga kontaktorn, och koppla in t.ex. en shelly 1 för att styra bef kontaktor.

En shelly 1 kan ju ha knapp kvar för lokal start så som det ser ut idag.

Värmepumpen bör man stya smartare. Finns det möjlighet till extern styrning, så bör det användas men jag gissar att det inte är så. Då kvarstår att antingen bara klippa strömmen med kontaktor, vilket kan skada anläggningen. Eller försöka manipulera signalen från en givare, t.ex. framtempgivare, för att få värmepumpen att gasa eller bromsa. Ofta är det t.ex..ntc motstånd i givarna, som man enkelt kan ersätta med fasta motstånd, potentiometer, eller parallell/seriekopplade motstånd för att fejka en lite högre eller lägre framtemp.

Allt detta kräver elektriker. Och för värmepumpen kanske garantin är i fara om man bygger om den, om garanti finns.

Ovanstående ger ju styrmöjlighet från distans, men ingen större smart styrning. För logik skulle jag rekommendera dig home assistant.
 
B BSOD skrev:
Egentligen borde du dela din tråd i 3 delar, för det är 3 separata problem.

Fläkten 0-10 v kan du också använda nexa prylar för att styra
[länk]. Men du behöver ju nån gatway även här för att styra din nexa pryl.

Den behöver 12-24v, t.ex. via hlk-pm12, som får plats lätt även i trånga utrymmen.

Kan också gå via tuya:
[länk]

Eller shelly rgbw2. Den skickar ur sig pwm signal, så då behöver man komplettera med en pwm till 0-10v konverterare. En extra konverterare, men enkel styr wifi och ingen gateway.

Eller din hittade lösning.

Går ju även att gå via arduino, och en digital potentiometer. Kanske lite svårare.

Vilken väg som är bäst lämpad beror nog på övriga prylar i hemmet, vilka fabrikat/protokoll man föredrar, och ambitionen på sikt.

Cirkpumpen verkar ju vara 3 fas. Antingen måste du ju riva väck en del av befintlig styrning, och t.ex. sätta in en shelly 4 pro. Eller behålla befintliga kontaktorn, och koppla in t.ex. en shelly 1 för att styra bef kontaktor.

En shelly 1 kan ju ha knapp kvar för lokal start så som det ser ut idag.

Värmepumpen bör man stya smartare. Finns det möjlighet till extern styrning, så bör det användas men jag gissar att det inte är så. Då kvarstår att antingen bara klippa strömmen med kontaktor, vilket kan skada anläggningen. Eller försöka manipulera signalen från en givare, t.ex. framtempgivare, för att få värmepumpen att gasa eller bromsa. Ofta är det t.ex..ntc motstånd i givarna, som man enkelt kan ersätta med fasta motstånd, potentiometer, eller parallell/seriekopplade motstånd för att fejka en lite högre eller lägre framtemp.

Allt detta kräver elektriker. Och för värmepumpen kanske garantin är i fara om man bygger om den, om garanti finns.

Ovanstående ger ju styrmöjlighet från distans, men ingen större smart styrning. För logik skulle jag rekommendera dig home assistant.
Läste om shelly 4 pro och den skall väll användas om det är 4 olika saker på samma fas som skall styras? Inte för 3 olika faser till samma last?

Ja en shelly 1 eller liknande om den klarar lasten hade varit en mycket bra lösning.
Men det kräver att den har nolla väll? Osäker på hur det är kopplat.

Jag har HA i daxläget. Så det skall kunna lösas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.